خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۶۴۸۰

بیم تحریم به جان بورس افتاد/نزولی شدن شاخص از کجا آب می‌خورد؟

بیم تحریم به جان بورس افتاد/نزولی شدن شاخص از کجا آب می‌خورد؟

امروز شاخص کل بورس با کاهش 2218 واحدی در رقم 178 هزار واحد جای گرفت، دلیل ریزش امروز شاخص چه بود و انتخاب وزرای اقتصاد و صمت چه تاثیری بر سرنوشت بازار سرمایه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از گذشت روزهای منفی بورس ، امروز شنبه ( پنجم آبان ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8560 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش دو هزار و 218 واحد در رقم 178841 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3728 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 47 واحد در رقم 2018 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، شاراک، شپترو، شسپا، خنصیر، وبانک، کسرام، سفانو، کگاز و فارس غدشت صفوف خرید تشکیل شد و صفوف فروش بازارمربوط به نمادهای رمپنا، خودرو، خساپا، شپنا بود.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، شاراک، کچاد، همراه، وبانک» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پارس، شبندر، تاپیکو، پارسان، شپنا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، فولاد، تاپیکو، وبملت، وغدیر» بود و نمادهای «شاراک، کنور، فارس، وبانک، شگل» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار گزارش‌های عملکرد شش ماهه نخست امسال و مهر ماه خود را در سامانه کدال منتشر کردند. پتروشیمی شازند در سامانه کدال گزارش عملکرد شش ماهه نخست امسال خود را اینگونه منتشر کرده که نماد شاراک در شش ماهه نخست امسال 795 ریال و در سه ماهه دوم امسال 211 ریال سود محقق کرده است؛ به عبارتی شاراک در شش ماهه نخست امسال 22013 میلیارد ریال فروش داشته که 6367 میلیارد ریال سود عملیاتی و 6389 میلیارد ریال سود خالص ایجاد کرده و به همین جهت امروز شاراک بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشت.

همچنین به گفته فعالان بازار سرمایه، چنانچه وزاری اقتصاد و صمت تا قبل از تاریخ 13 آبان انتخاب شوند و این وزرا افزایش قیمت خودرو و نرخ تسعیر ارز بانکی‌ها حوالی هشت هزار تومان را در دستورکار خود قرار دهند پیش‌بینی می ‌شود که با نزدیک شدن به زمان تحربم‌ها شوک مثبتی به بازار سرمایه داده شود و شاخص روند صعودی خود را در پیش خواهد گرفت.

ترس سهامداران از تحریم‌های 13 آبان

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ریزش بیش از دو هزار و 200 واحدی شاخص در اولین روز جریان معاملاتی هفته، گفت: بدون شک مشخص شدن و رای اعتماد گرفتن وزرای اقتصاد و صمت تاثیر به‌سزایی در تعیین سرنوشت بازار سرمایه خواهد داشت، اما پیشواز و ترس از تحریم‌ها باعث ریزش امروز شاخص کل بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، نزدیک شدن به تاریخ 13 آبان و موعد آغاز تحریم‌ها باعث ترس سهامداران شده است. هر چند تحریم‌ها دیگر تاثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد، اما مشاهده می‌کنیم که به لحاظ روانی بسیار تاثیرگذار بوده است. به طور حتم با سهامداری می‌توان از این شرایط عبور کرد و به احتمال فراوان نمادها سقف و هدفی بالاتر از سقف قبلی خواهند داشت.

همچنین محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که نزدیک شدن به موعد شروع تحریم‌های ۱۳ آبان باعث شده است که سهامداران با احتیاط رفتار کنند تا ببینند با شروع دور دوم تحریم‌ها چه اتفاقی در فضای کلان اقتصادی کشور می‌افتد.

حمایت‌های حقوقی دیگر جواب نمی‌دهد

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ریزش بیش از دو هزار و 200 واحدی شاخص، گفت: با توجه به نزدیک شدن به تاریخ 13 آبان و اعمال تحریم‌های مرحله دوم آمریکا اکثر سهامدارن از بیم وخیم‌تر شدن اوضاع در حال فروش سهم‌های خود هستند و حمایت‌های حقوقی هم تاکنون جواب نداده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته دیگر پس از رشد سنگین اکثر نمادها شاهد اصلاح قیمتی در آنها هستیم و همچنین در گزارش‌های 6 ماهه در برخی نمادها مانند فولاد، معدنی و پالایشگاهی چنگی به دل نمی‌زد و انتظارات بیشتر بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.