کد مطلب: ۳۱۸۲۹۴

رد پای اخبار پشت پرده در شارژ شاخص بورس/شایعه‌‌هایی که از تالار به گوش می‌رسد

رد پای اخبار پشت پرده در شارژ شاخص بورس/شایعه‌‌هایی که از تالار به گوش می‌رسد

امروز شاخص کل بورس با رشد 147 واحدی در رقم 183 هزار واحد جای گرفت، چه شایعات و اخباری باعث رشد لاک‌پشتی شاخص بورس شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رشد شاخص بازار سهام با اتکا به حمایت دولت در روز دوشنبه، امروز چهارشنبه (9 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5896 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 147 واحد در رقم 183366 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4474 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 22 واحد در رقم 2018 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، وتجارت، وبملت، شکربن، دزهراوی، وامید، حفاری، شپترو، غبشهر، رتکو، شپاکسا، مداران، خساپا، پدرخش، وپست، وبصادر، وپترو، ثنوسا، وخارزم، غپاک صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وبصادر، وبملت، پارسان، رمپنا، وامید» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شپنا، پارس، شتران، فملی، تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «تاپیکو، ونیروح، شپنا، آسیا، پارسان» بود و نمادهای «خساپا، وبملت وتجارت، وبصادر، وغدیر» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، در جریان معاملات امروز بازار سرمایه بانک‌ها دوباره جان گرفتند و برای دو نماد وتجارت و وبملت صفوف خرید سنگین تشکیل شد. ماجرا از این قرار است که به گفته برخی فعالان بازار سرمایه، سهامداران پیش‌بینی کرده‌اند که وزیر جدید صمت افزایش قیمت خودرو و وزیر جدید اقتصاد افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها حوالی هشت هزار تومان را در دستور کار خود دارند و به همین جهت با نزدیک شدن به زمان تحریم‌های 13 آبان‌ماه شوک مثبتی به بازار سرمایه وارد می‌شود و شاخص مجدد روند صعودی شارپی خود را در پیش می‌گیرد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که تثبیت و جلوگیری از نوسانات قیمت‌ها از برنامه‌های وزارت صمت بوده و کارگروه تخصصی برای شناسایی مشکلات خودروسازان تشکیل شده است.

همچنین در جریان معاملاتی امروز در بازار شایعه‌ شد که نرخ دلار در بودجه سال 98 حدود پنج هزار و 500 تومان است و این نرخ دلار روی پالایشی‌ها تاثیر منفی دارد و به همین جهت از نگاه برخی، این شایعه امروز معاملات گروه پالایشی را منفی کرد.

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص رشد 147واحدی شاخص کل بورس، گفت: مطابق انتظار صنایع کوچک به واسطه اصلاح تند و با شیب بالایی که داشتند به سطوح حمایتی رسیدند و لیدری لازم داشتند که باز هم مطابق انتظار بانک و خودرو لیدری بازار را به عهده گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بانک و خودرو اخباری پشت پرده دارند که محرک آنها خواهد بود و با رای اعتماد گرفتن وزاری صنعت و اقتصاد این اخبار به واقعیت و اجرایی شدن نزدیک شده است. بازار و سهامداران حقیقی نگاه ویژه‌ای به برخی نمادها و گروه‌های بازار دارند که با مثبت شدن این نماد و گروه‌ها بازار شکل بهتری می‌گیرد.

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص رشد 147 واحدی شاخص کل بورس، گفت: انتظاراتی که در بازار ایجاد شده برای بهبود وضعیت اقتصادی، رای مثبت نمایندگان مجلس به چهار وزیر کابینه و انتظار تسعیر نرخ ارز در گروه بانکی و همچنین افزایش نرخ در گروه خودرویی از جمله دلایلی است که بازار را با افزایش شاخص مواجه کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.