خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۲۱۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سامانه بازار متشکل ارزی دردسرساز شد / کدام بانک‌ها ارز می‌فروشند؟

سامانه بازار متشکل ارزی دردسرساز شد / کدام بانک‌ها ارز می‌فروشند؟

بانک مرکزی چهار بانک را موظف به فروش ارز کرده است. از طرف دیگر سامانه بازار متشکل ارزی برای نوبت‌دهی صرافی‌ها آغاز بکار کرده اما مشکل‌ساز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تلاطم‌های شدید بازار ارز در چند روز گذشته باعث شده که بانک مرکزی و شبکه بانکی برای کاهش نوسان‌های نرخ ارز به این بازار ورود کنند. در این راستا، رئیس بانک مرکزی در هفته گذشته اعلام کرد که از روز شنبه 14 آبان ماه، متقاضیان خرید ارز می‌توانند از طریق سامانه برخط صرافی‌ها به نشانی my.ice.ir برای خرید ارز مورد نظر خود اقدام کنند.

فروش حضوری ارز متوقف شد؟

طبق گفته‌های علی صالح آبادی، متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را به صورت آنلاین به صرافی مدنظر خود ارسال کنند و پس از احراز هویت، به صورت حضوری ارز موردنیازشان را دریافت کنند. رئیس کل بانک مرکزی همچنین یکی از محورهای مدنظر این بانک در حوزه ارز را سهولت دسترسی دانست و اعلام کرد که از این طریق، این محور محقق می‌شود.

همچنین بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی را موظف کرد که مراجعان حضوری را جهت خرید ارز، به سامانه مذکور راهنمایی کنند. با این فروش حضوری ارز در صرافی‌ها همچنان برقرار است.

مشکلات سامانه صرافی‌ها گریبان‌گیر مردم

با این حال اختلالات این سامانه در همین دو روزی که آغاز به کار کرده، مشکلات زیادی را برای خریداران ارز ایجاد کرده است. پیامک تایید کد ملی و شماره همراه در بیشتر اوقات با تاخیر به کاربران ارسال می‌شود. با این وجود کاربرانی که موفق به ورود به سامانه ‌می‌شوند هم با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند.

وقتی متقاضیان وارد سامانه برخط صرافی‌ها می‌شوند، پس از وارد کردن اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، نام پدر و محل صدور شناسنامه، وارد مرحله تعیین نوبت می‌شوند. در این مرحله نیز با وارد کردن استان، شهر و منطقه محل زندگی، فهرستی از نزدیک‌ترین صرافی‌ها نمایش داده می‌شود. متقاضی نیز می‌تواند از این فهرست، صرافی موردنظر خود را برای تعیین وفت انتخاب کند.

با وجود اینکه مسعود توکلی مشاور مدیر عامل بازار متشکل ارزی، اعلام کرده است که صرافی‌ها ظرف مدت 30 دقیقه باید درخواست متقاضیان را بررسی و سپس رد یا تایید کنند، این روند بسیار طولانی‌تر است. به طوری که بنابراین، مشکلاتی از این دست نه تنها هدف اصلی این طرح یعنی خرید راحت‌تر و سریع‌تر ارز را محقق نکرده، بلکه این مسیر را برای متقاضیان دشوارتر کرده است.

آغاز فروش ارز در چهار بانک

یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارز، فراهم کردن فروش ارز در چهار بانک بود که از امروز عملی شده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، شعب منتخب چهار بانک ملی، صادرات، ملت و تجارت علاوه بر صرافی‌ها به مشتریان ارز می‌فروشند. طبق اعلام بانک مرکزی، تامين ارز از محل منابع داخلي بانک‌ها، بازار متشکل معاملات ارزي و اسکناس خريداري شده بابت ارز حاصل از صادرات مجاز است.

متقاضیان بالای 18 سال می‌توانند با ارائه کارت ملی به شعب منتخب بانک‌های مذکور از ساعت 10 صبح تا 15:30 تا سقف دو هزار یورو یا معادل آن به دلار، ارز بخرند. فهرست اولیه شعب عامل فروش ارز در تصویر زیر نمایش داده شده است.

بانک‌های فروشنده ارز

فهرست شعب منتخب برای فروش ارز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.