کد مطلب: ۸۶۶۹۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی گروه فراکاب بورس/ جاماندگی چهار سهم چالشی بازار سهام

بررسی گروه فراکاب بورس/ جاماندگی چهار سهم چالشی بازار سهام

طی دوران رونق و رالی‌های بورس، چهار سهم بازار همواره توجه اهالی بازار سرمایه را به خود جلب می‌کنند. چهار سهمی که بنیاد آن از دل بازار سرمایه است و به اصلاح فراکاب نامیده‌ می‌شوند. بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی چهار سهمی هستند که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای بررسی سهام فراکاب‌ها پیش از هر نکته‌ای باید دید وضعیت شاخص کل در یک سال اخیر چگونه بوده است. همانطور که در نمودار زیر پیداست، شاخص کل از نیمه دوم سال گذشته وارد یک روند صعودی شد و در اردیبهشت امسال به این روند خاتمه داد. حال باید دید این روند صعودی چه تاثیری بر سودآوری فراکاب‌ها داشته است.

شاخص

بورس اوراق بهادار تهران

در ابتدا باید نگاهی به صورت مالی شرکت بورس اوراق بهادار تهران انداخته شود. طبق گزارش عملکرد سالانه، بورس در پایان سال 1401 حدود 288 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد که در مقایسه با سود 499 میلیارد تومانی شرکت در پایان سال 1400 بیشتر از 42 درصد کاهش داشته است.

اما همانطور که گفته شد وضعیت سودآوری و تکنیکالی سهم‌های فراکاب در دوران رونق بورس، کمی متفاوت است. خوب است صورت مالی سه ماهه شرکت بورس اوراق بهادار تهران در فصل بهار بررسی شود. نگاهی به این صورت مالی حاکی از آن است که سود خالص شرکت بورس در این فصل نسبت به زمستان سال 1401 حدود 83 درصد افزایش داشته و به 225 میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که سود زمستان 1401 بورس نیز نسبت به پاییز همان سال بیشتر از 164 درصد افزایش یافته و رقم 122 میلیارد تومان را ثبت کرده بود.

بورس سودآوری

افزایش درآمد فرابورس

از آنجا که شاخص‌های بورسی در اواخر سال 1401 صعودی بودند، فرابورس نیز با توجه به افزایش درآمد خود در بخش ارائه خدمات، توانست سود خالص خود را افزایش دهد. به طوری که سد خالص سالانه شرکت از 221 میلیارد تومان با رشد 13.5 درصدی به 251 میلیارد تومان رسید. همچنین سود فصلی فرابورس نیز در بهار امسال نسبت به زمستان 1401 بیشتر از 73 درصد بالا رفت و عدد 126 میلیارد تومان را ثبت کرد.

فرابورس

ورود خودرو به بورس کالا

با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا و داغ شدن تنور معاملات این شرکت، سودآوری شرکت نیز به اوج خود رسید. برای مثال سود خالص بورس کالا در زمستان سال گذشته نسبت به پاییز همان سال بیشتر از 65 درصد افزایش داشت و رقم 246 میلیارد تومان را ثبت کرد. اما پس از آن خودرو از بورس کالا خارج شد و دیگر رونق سابق بازنگشت. همین امر سبب شد تا سود خالص فصلی شرکت در بهار امسال با افت 13 درصدی روبه‌رو شود و عدد 214 میلیارد تومان را ثبت کند.

بورس کالا

بورس انرژی کم‌بازده‌ترین در میان فراکاب‌ها

اما اوضاع سودآوری بورس انرژی متفاوت بود؛ چرا که سود فصلی بورس انرژی در بهار امسال افت کرد. به صورتی که سود خالص شرکت در این دوره سه ماهه از 18 میلیارد تومان در زمستان 1401 با کاهش 15.4 درصدی به 15 میلیارد تومان رسید. همچنین سود سالانه شرکت نیز در پایان 1401 رشد چشمگیری را به ثبت نرساند و تنها 1.2 درصد افزایش داشت.

بنابراین باید گفت دو شرکت بورس کالا و انرژی در ماه‌های گذشته نتوانستند عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارند. در مقابل اما بورس و فرابورس از رالی صعودی شاخص کل بیشترین منفعت را کسب کردند و موفق شدند سودآوری خود را افزایش دهند. همین امر نیز موجب رشد سهام این دو شرکت نیز شد.

بورس انرژی

مسیر متفاوت بازدهی از سودآوری

پیش از این تاثیر افزایش شاخص کل حول درآمدزایی و سودآوری فراکاب‌ها بررسی شد. اما نگاهی تکنیکالی به این چهار سهم مشخص می‌کند که فراکاب‌ها آنچنان که باید و شاید رشد نکردند. برای مثال در بازه زمانی 6 ماهه، شاخص کل بیش از 12 درصد رشد کرد، اما همانطور که در جدول مشخص است، تمامی سهم‌های فراکاب در این بازه با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. جدول زیر بازدهی چهار سهم فراکاب را در دوره‌های زمانی متفاوت نشان می‌دهد.

بازدهی

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.