فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۵۲۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / آغاز هفته حیاتی بورس تهران

پیش بینی بورس چهارشنبه 12 مهر 1402 / آغاز هفته حیاتی بورس تهران

هفته دوم مهرماه با معاملاتی کم‌جان و بی‌رمق بازار سهام همراه بود و شاخص عموما چهره‌ای منفی از خود به نمایش گذاشت. هفته آتی با توجه رسیدن نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به حمایت‌های خود و همچنین تعیین تکلیف خودرو توسط شورای رقابت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در هفته‌ای که گذشت کلیتی منفی از خود به نمایش گذاشت. سه روز ابتدایی هفته با افت ارتفاع نماگر‌های تالار شیشه‌ای همراه شد و تنها در روز پایانی هفته شاخص کل رشد اندکی را تجربه کرد.

کارشناسان معتقدند هفته آتی، شاخص به نقاط حمایتی خود می‌رسد و باید واکنش نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را به دقت زیر نظر گرفت. از سوی دیگر در راستای تعیین تکلیف فروش خودرو، جلسه‌ای در شورای رقابت برگزار خواهد شد که نتیجه آن بر مسیری که بازار در پیش خواهد گرفت، اثرگذار است.

از دید کلی، اکثر نماد‌ها در محدوده‌های حمایتی خود قرار گرفته‌اند و احتمال اینکه سهامداران از سطوح فعلی، شاهد اصلاح قیمتی شدیدی در بازار باشند، دور از انتظار است. در حال حاضر تا رفع ابهامات موجود در بازار، تک‌سهم‌هایی که دور از حواشی بازار و دست سیاست‌گذاران قرار دارند، مورد اقبال اهالی بازار سهام قرار خواهند گرفت.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز چهارشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد اندک 0.11 درصدی، معادل دو هزار و واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و 69 هزار ایستاد.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکرد موازی اما قوی‌تری را به ثبت رساند و با رشد سه هزار و 245 واحدی در ارتفاع 715 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با رشد 0.32 درصدی معادل 83 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح 25 هزار و 928 واحدی ایستاد.

طی جریان معاملات روز چهارشنبه وضعیت شاخص کل و هم‌وزن تفاوت معنادار و خاصی نسبت به هم داشتند؛ شاخص هم‌وزن می‌تواند زودتر واکنش نشان دهد. با توجه به تحرکات مثبت در برخی تک‌سهم‌ها، احتمالا افزایش تقاضا برای سهام متوسط و کوچک در نیمه دوم مهرماه بالاتر خواهد رفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز چهارشنبه، سه و 887 میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به سطح روز قبل کاهش یافت. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومان برای افزایش پویایی بازار کافی نیست.

با این وجود ارزش معاملات خرد بازار، در روزهای ابتدایی هفته قابل قبول بود. با افزایش تقاضا برای تک‌سهم‌هایی با محوریت تجدید ارزیابی و گزارش‌های عملکردی، شاهد رنگ سبز در نقشه بازار روز دوشنبه بودیم.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را 6.6 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

پیش بینی بورس شنبه

آنچه در مقطع فعلی برای بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخودار است، فاکتور حجم معاملات است. محدوده مهم دو میلیون تا دو میلیون و 50 هزار واحد شاخص کل، به عنوان کف بازار توسط اهالی بازار سهام شناخته می‌شود و در هفته آینده چشم تمام فعالان بازار به این سطوح شاخص کل است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.