فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۵۷۲۳۶۸

صف اکسیژن در مشهد / قاچاق اکسیژن به عراق!

صف اکسیژن در مشهد / قاچاق اکسیژن به عراق!

در هفته‌های اخیر با افزایش شدید تعداد مبتلایان کرونا در مشهد و پرشدن ظرفیت تمام تخت‌های بیمارستانی، کپسول‌های اکسیژن به سختی در این شهر پیدا می‌شود. در این میان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته است که اکسیژن تولیدی در کشور به صورت غیرمجاز به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان صادر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته‌های اخیر با افزایش شدید تعداد مبتلایان کرونا در مشهد و پرشدن ظرفیت تمام تخت‌های بیمارستانی، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با استفاده از کپسول‌های اکسیژن روزهای سخت درمان را در خانه‌ سپری می‌کنند.

این کپسول‌های اکسیژن به سختی در مشهد پیدا می‌شود و شهروندان برای خرید یک کپسول ۱۰ لیتری در حدود ۳ میلیون تومان و برای اجاره روزانه آن حداقل ۵۰ هزارتومان پرداخت می‌کنند ( ایسنا ).

اکسیژن به عراق و افغانستان قاچاق می شود

در این میان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته است: بخشی از اکسیژن تولید در کشور که ضروری است در کشور خودمان مصرف شود، به صورت غیرمجاز به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان صادر شده است.

مهراد عباد افزود: با وجود ممنوعیت صادرات اکسیژن، این محصول همچنان به صورت غیرمجاز و با عناوینی، چون نیتروژن صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مساله اصلی و مخاطره‌آمیز برای کارخانه‌های اکسیژن‌ساز، قطعی برق است، گفت: کارخانه‌های تولید اکسیژن، هوا را وارد دستگاه‌هایشان کرده و بر اساس یک فرایند، اکسیژن آن را جدا می‌کنند. این دستگاه‌ها با برق کار می‌کند و مواد اولیه آن نیز هواست؛ بنابراین یکی از عوامل کلیدی تولید اکسیژن برق است که در ماه‌های اخیر مدام با قطعی مواجه بوده است. مساله این است که فرایند آغاز به کار دستگاه‌های تولید اکسیژن پس از قطعی برق ممکن است تا یک روز به طول بینجامد تا به راندمان مطلوب برسد؛ بنابراین با وجود قطعی‌های اخیر، راندمان این دستگاه‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: این قطعی‌ها در عین حال به دستگاه‌ها نیز لطمه می‌زند و در صورت وارد آمدن این آسیب، تکنولوژی و قطعات مورد نیاز برای تعمیر این دستگاه‌ها در ایران وجود ندارد. بسیاری از دستگاه‌های اکسیژن ساز از نوع روسی است که سن آن‌ها به حدود پنج تا ۷ دهه پیش باز می‌گردد.

صادرات غیرمجاز اکسیژن

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به صادرات اکسیژن اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه صادرات اکسیژن ممنوع است، این محصول همچنان به صورت غیرمجاز و با عناوینی، چون نیتروژن صادر می‌شود و به دلیل نبود آنالایزرهای مخصوص، کسی در مرزهای خروجی متوجه آن نمی‌شود. یعنی بخشی از اکسیژن تولید در کشور که ضروری است در کشور خودمان مصرف شود، به صورت غیرمجاز به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان صادر شده است (فارس).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.