کد مطلب: ۸۷۶۹۱۵

آب دریا تا پایان ۱۴۰۳ به زاهدان می‌رسد

آب دریا تا پایان 1403 به زاهدان می‌رسد

سخنگوی صنعت آب گفت: در طرح بلندمدت، آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان‌وبلوچستان از دریا هدف‌گذاری شده است که تا پایان سال آینده آب دریا به زاهدان می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در سیستان‌وبلوچستان با بداخلاقی همسایه، حق‌آبه ایران داده نشد و با شرایطی مواجه شدیم که برای مدیریت تأمین آب این استان، سه طرح لایه‌دار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تدوین و اجرایی کردیم.

وی افزود: در طرح بلندمدت، آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان‌وبلوچستان از دریا هدف‌گذاری شده است که تا پایان سال آینده، آب دریا به زاهدان می‌رسد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه "حق‌آبه رهاسازی شده هیرمند تقریبا صفر بوده"، گفت: درحالی که طبق معاهده فی‌مابین باید سالانه حداقل 820 میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه از هیرمند وارد ایران شود، این رقم در سال آبی گذشته حدود 700 هزار مترمکعب بوده که این مقدار ناچیز، برای یک سال آبی تقریبا صفر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تأمین آب از منابع محلی به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت تأمین آب سیستان‌وبلوچستان در دستور کار قرار گرفت که در این رابطه حفر 115 حلقه چاه جدید را در نقاط مختلف استان داشتیم.

بزرگ زاده با بیان اینکه "دولت و وزارت نیرو توجه ویژه‌ای به تأمین آب مورد نیاز سیستان‌وبلوچستان دارند"، اذعان داشت: همچنین اجرای خط انتقال از آبخوان‌های شرقی به زاهدان و منطقه سیستان به عنوان یک طرح میان‌مدت دنبال می‌شود.

وی افزود: طرح‌های اضطراری فوری برای رفع تنش‌های آبی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، گلستان، تهران و شهر مشهد با اعتباری بالغ بر 108 هزار میلیارد ریال اجرایی شد و 833 طرح در 1000 شهر و در 31 استان کشور به منظور رفع تنش آبی به عنوان طرح‌های دارای اولویت 1401 و 1402 در دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت کم‌آبی دریاچه ارومیه، گفت: میزان ذخایر آبی فعلی دریاچه ارومیه 600 میلیون مترمکعب است و وسعت دریاچه به 600 کیلومتر مربع می‌رسد.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه با بارگذاری اضافه مواجه است و تولید سیب با حق‌آبه دریاچه ارومیه افتخار نیست که گاها اخبار ثبت رکورد در این زمینه اعلام می‌شود؛ متأسفانه 57درصد مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به کشت 3 محصول غیرراهبردی سیب، یونجه وچغندر قند اختصاص دارد که ضروری است در این زمینه اصلاح و بازنگری صورت بگیرد.

بزرگ زاده توسعه سدسازی را از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: ساخت دو سد مهم و راهبردی بختیاری و تنگمعشوره در دستور کار قرار دارد اما با توجه به هزینه بالای ساخت این سدها، نمی‌توان تأمین مالی را از منابع دولتی انجام داد.

وی افزود: با پیگیری‌های وزارت نیرو، مجوزهای لازم برای تأمین مالی ساخت سد بختیاری با فاینانس خارجی اخذ شده و این روش برای تأمین مالی و ساخت این سد، در دستور کار است؛ حتی تمامی مجوزهای داخلی از جمله مصوبه شورای عالی اقتصاد نیز در این زمینه اخذ شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.