خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۲۷۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جهان به دنبال سوخت‌ پاک؛ بنزین متانولی بی‌کیفیت از آن ایران!

جهان به دنبال سوخت‌ پاک؛ بنزین متانولی بی‌کیفیت از آن ایران!

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس از انجام مطالعات تولید بنزین متانولی با توجه به وجود ظرفیت مازاد این محصول پتروشیمی در کشور خبر داد و گفت: متانول به عنوان یک اکتان‌افزا می‌تواند در فرآیند تولید بنزین مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که صنایع جهان به سمت استفاده از انرژی پاک حرکت کرده‌اند و اخیراً وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی نیز از تولید بنزین یورو 5 خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس، اخیراً از انجام مطالعات تولید بنزین متانولی با توجه به وجود ظرفیت مازاد این محصول پتروشیمی در کشور خبر داد و گفت: متانول به عنوان یک اکتان‌افزا می‌تواند در فرآیند تولید بنزین مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با ارائه پیشنهادی به وزارت نفت از آمادگی برای مشارکت در تولید بنزین متانولی خبر داد و تصریح کرد: متانول می‌تواند واردات بنزین را متوقف کند.

بنزین متانولی در راه است؟

در حالی ایران که ایران سال‌هاست درگیر مسئله تولید بنزین متانولی بی‌کیفیت و اساسا ناترازی در حوزه انرژی است کشورهای دیگر به سمت سوخت انرژی‌های پاک می‌روند. ایران در حالی به سمت تولید بنزین متانولی بی‌کیفیت در حرکت است که که سوخت متانول یک سوخت زیستی جایگزین برای احتراق داخلی و موتورهای دیگر است، چه در ترکیب با بنزین یا به‌طور مستقل. متانول نسبت به سوخت اتانول هزینه کمتری برای تولید پایدار دارد. گرچه اثرات سمی بیشتری نسبت به بنزین دارد.

با توجه به تجدیدناپذیر بودن سوخت‌های فسیلی، در سال‌های اخیر احتمال وقوع‌ بحران انرژی قوت‌‌یافته و جستجو جهت‌ بهره‌گیری از سوخت‌ها و روش‌های جدید تولید انرژی در دستور کار کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته است.

یکی از مشکلاتی که کشورها و به‌ویزه ایران در رابطه با مصرف سوخت‌های فسیلی با آن مواجه شده‌اند و از سوی دیگر، هم اثرات نابسامانی را برای مصرف‌کنندگان این منابع انرژی فراهم آورده کرده‌اند. این مشکل کشورهای پیشرفته‌تر را به این سمت کشانده که از انرژی‌های پاک و جایگزین استفاده کنند.

چندی پیش هم اخباری درباره بررسی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره استفاده از بنزین ترکیب شده با متانول منتشر شد.

در حالت کلی تامین سوخت برای مصرف داخلی هم در ایران همیشه با مشکل مواجه بوده و دولت‌ها را بر آن داشته که به دنبال راهکارهای جایگزین باشند. این در حالی است که کشورهایی که حتی از نظر منابع انرژی نزدیک به ایران هم نیستند، به‌راحتی سوخت مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

بنزین غیرمتانولی هم ناخالصی دارد

محمدحسن دیده‌ور، عضو اتاق بازرگانی ایران، به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر اکثر نقاط دنیا به سمت استفاده از سوخت و انرژی پاک رفته‌اند، اما ایران برعکس عمل می‌کند؛ حتی بنزینی که امروز در ایران وجود دارد و نسبت به متانول پاک‌تر است ناخالصی بسیاری دارد. ایران باید مانند نقاط دیگر دنیا به سمت استفاده از سوخت پاک یعنی هیدروژن برود.

وی افزود: در المپیک آینده که در فرانسه است به هیچ عنوان تا فاصله 50 کیلومتری محل برگزاری اجازه استفاده از سوختی نظیر بنزین با گازوئیل وجود ندارد و فقط خودروهایی می‌توانند جابه‌جایی داشته باشند که با سوخت هیدروژن کار می‌کنند. این کشور با سرعت هر چه تمام در حال ساخت ایستگاه‌های تزریق هیدروژن برای خودروهاست و برای آن‌ها این مسئله جذابیت دارد تا این کار را اجرا و بتوانند این فناوری را به تمام دنیا صادر کنند.

او با اشاره به اینکه استفاده از این فناوری بسیار آسان‌تر از استفاده از بنزین است، توضیح داد: فرآوری و تولید بنزین روندی طولانی دارد، درحالی که هیدروژن متفاوت است. امروز عربستان بزرگ‌ترین واحد تولید گاز هیدروژن را می‌سازد و قصد این کشور این است که هیدروژن مایع را از طریق سیستم لوله‌کشی جابه‌جا کنند. زیرا این جابه‌جایی از طریق مخازن سخت است. به این طریق سعودی‌ها می‌توانند هیدروژن را به بسیاری از کشورهای اروپایی صادر کنند. امروز دنیا در این حوزه کار می‌کند که حتی سوخت قطارها هیدروژنی شود. اما ایران از چاله به چاه خواهد افتاد تا بنزین را به متانول تبدیل کند. متانول گرچه آنچنان سمی نیست، ولی جزو گازهای خطرناک است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: شیوه کار در گازهای برودتی سال‌های زیادی است که تغییر کرده است. متاسفانه هنوز هم بسیاری از کمپرسورها، سردخانه‌ها و یخچال‌ها که قدیمی است و همه با سیستم قدیمی و همان گاز فریون کار می‌کند. در حالی که شیوه‌ها تغییر کرده و به گاز آر 21 و آر 22 و گازهای دیگر تبدیل شده است. فکر کنید اگر متانول هم بیاید آیا با موتورهایی که در ایران وجود دارد هم‌خوانی خواهد داشت؟! آیا استهلاک موتورها بیشتر نمی‌شود؟! آیا دودزایی و آلودگی بیشتر نخواهد شد؟!

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.