فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۲۴۴۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵ پیش‌بینی از بازار طلا و سکه/ معامله‌گران در انتظار اخبار برجام

۵ پیش‌بینی از بازار طلا و سکه/ معامله‌گران در انتظار اخبار برجام

اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای، بازارهای مالی را کاهشی کرده است. امروز سکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگشت و طلا نیز با افت قیمت مواجه شد. اما بازار طلا و سکه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به چه سمتی می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز انتشار خبر لغو برخی از تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، قیمت دلار را کاهش داد. قیمت طلا و قیمت سکه نیز به دنبال آن روند نزولی در پیش گرفتند. به گونه‌ای که نرخ سکه امامی به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگشت. اما بازار طلا و سکه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به چه سمتی می‌رود؟

علی صادقین، برزو حق‌شناس، علی طباطبائی و وحید مسعودی کارشناسان بازارهای مالی و همچنین نادر بذرافشان، عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلای تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ داده‌اند.

۱- احتمال اصلاح ۱۵ تا ۲۰ درصدی در صورت احیای برجام

علی صادقین

بازار طلا در ایران تحت تاثیر دو عامل قرار دارد. نزدیک ۳۰ درصد از تحلیل‌ها در این بازار به قیمت اونس جهانی بازمی‌گردد. مابقی تحلیل‌ها را نیز نوسانات بازار ارز و انتظارات تورمی حاکم بر آن مشخص می‌کند.

در شرایط کنونی، با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا و رشد شاخص‌های تولید و اشتغال در بازارهای جهانی و به ویژه این کشور، انتظار وقوع رشدهای عجیب در بازار جهانی طلا، وجود ندارد.

معامله‌گران و کارشناسان بازار ارز نیز با توجه به اخبار مثبت برجامی، انتظار آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و بهبود حجم تجارت، پیش‌بینی می‌کنند ارز بیشتری به اقتصاد عرضه شود. در نتیجه انتظار می‌رود قیمت دلار، روندی نزولی داشته باشد.

در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود بازار طلا و سکه نیز در مسیر اصلاح قرار بگیرد. این واقعیت که روند نزولی تا کی ادامه می‌یابد به کف‌ها و سقف‌هایی که برای اونس و دلار متصور است، باز می‌گردد.

البته رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه در ایران روند افزایشی دارند. حجم نقدینگی می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۰، به بیش از چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برسد.

در این شرایط، با وجود افت انتظارات تورمی، وقوع کاهش شدید در قیمت دلار متصور نیست. بنابراین اگر کف قیمت دلار حدود ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان باشد، صرف نظر از احتمال رفتارهای هیجانی، انتظار می‌رود که سکه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اصلاح را تجربه کند. البته پس از انتشار اخبار کاملا مثبت از مذاکرات هسته‌ای.

۲- کاهش قیمت در کوتاه‌مدت؛ بازگشت به ارزش ذاتی در میان‌مدت

برزو حق‌شناس

بازارها از جمله طلا و سکه در انتظار نتایج مذاکرات وین هستند. اگر گفتگوها به نتایج مثبتی منجر شوند بازارها در کوتاه‌مدت وارد رکود می‌شوند. افتی نیز در قیمت‌ها رخ می‌دهد. اما در میان‌مدت، بازارها به سمت ارزش ذاتی خود بازمی‌گردند.

اکنون طلا، سکه و دلار زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. برای مثال ارزش ذاتی دلار حدود ۲۹ هزار تومان است.

در صورت احیای برجام، در کوتاه‌مدت قیمت‌ها کاهشی می‌شوند اما در میان‌مدت این شرایط ادامه نمی‌یابد. چرا که در غیر این صورت خروج ارز از کشور شدت پیدا می‌کند.

۳- احتمال رکود و کاهش قیمت در بازار طلا و سکه

علی طباطبائی

بازار طلا و سکه داخلی، تحت تاثیر قیمت اونس جهانی و نرخ دلار قرار دارند. در مواقعی که نوسانات قیمت دلار زیاد است، این ارز آمریکایی به عنوان عامل مهم‌تری برای تعیین نرخ طلا و سکه عمل می‌کند.

ولی اکنون، پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار حداقل تا ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱، باثبات یا در صورت احیای برجام، نزولی باشد.

قیمت اونس جهانی نیز از سیاست‌های پولی آمریکا تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد چندان صعودی نباشد. در واقع طلا احتمالا به سمت سقف‌های جدید قیمتی حرکت نمی‌کند و اگر هم قیمت آن افزایشی باشد، موقتی است.

با توجه به این دو عامل، پیش‌بینی می‌شود که بازار طلا و سکه داخلی نیز با رکود مواجه باشد و از نظر قیمتی نیز روند نزولی محدودی را طی کند.

در واقع فعلا دلیلی برای افزایش قیمت طلا و سکه در ایران وجود ندارد؛ مگر اینکه اتفاقی عجیب و منفی در مذاکرات وین رخ دهد. در این صورت سرمایه‌گذاران از ریال ایران به صورت کامل ناامید می‌شوند و ممکن است برای حفظ امنیت دارایی خود، به سمت بازار طلا و سکه بروند.

اما برآورد من این است که بر اساس روند رنج یک‌ساله، قیمت‌ها در همین محدوده فعلی، با نوسانات معمول ۱۰ تا ۱۵ درصدی، باقی می‌ماند.

۴- احتمال کاهش نرخ دلار و صعود قیمت سکه

وحید مسعودی

معامله‌گران دلار و سکه داخلی، دو جهت‌گیری دارند؛ نخست آنکه به دنبال اخبار برجام هستند و همچنین پیگیر اخبار اشتغال ماهانه که بانک مرکزی امریکا آن را منتشر می‌کند.

گزارش بانک مرکزی آمریکا می‌تواند باعث تحکیم سیاست‌های پولی شود. در نتیجه فعلا، اثر صعودی را در بازار فلزات رنگین به ویژه طلا متوقف می‌کند. به این معنا که رشد بازار جهانی طلا متوقف می‌شود.

سکه داخلی نیز دنباله‌رو اخبار طلای جهانی و احیای برجام است. اما از نظر قیمتی، گاه خلاف جهت دلار حرکت می‌کند.

دلار در بازار ایران، در همین قیمت‌های فعلی به ثبات رسیده است و بیشتر میل به کاهش دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که معامله‌گران بزرگ این بازار، احتمال توافق را در مذاکرات وین بیشتر می‌دانند.

در چنین شرایطی، با احیای برجام در کوتاه‌مدت، دلار کاهشی و سکه صعودی می‌شود.

البته در صورت توقف مذاکرات در هفته جاری، تحرکات سکه بیشتر به طلای جهانی و گزارش اشتغال آمریکا وابسه می‌شود.

۵- رکود در بازار طلا و احتمال کاهش قیمت

نادر بذرافشان

بازار طلا با کاهش قابل توجه تقاضا مواجه است. پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ دلار و انس جهانی، قیمت طلا در هفته سوم بهمن با کاهش دو تا سه درصدی همراه باشد.

حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، فرصت مناسبی را برای خرید مصنوعات طلا ایجاد کرده است اما همچنان مردم منتظر نتیجه مذاکرات هستند. در نتیجه فعلا تمایلی به خرید طلا ندارند.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.