کد مطلب: ۸۹۸۷۱۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت طلای جهانی / سقوط طلای جهانی از پرتگاه تورم

پیش بینی قیمت طلای جهانی / سقوط طلای جهانی از پرتگاه تورم

هفته پرنوسان انس جهانی در تقابل با داده‌های تورمی و خرده‌فروشی ایالات متحده، با سرخ بسته شدن کندل هفتگی به پایان رسید. در هفته آتی، گزارش جلسه fomc minutes و همچنین داده‌های شاخص مدیران خرید بیشترین تاثیر را بر قیمت طلای جهانی خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، انس طلای جهانی برای دومین هفته متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد. در هفته گذشته طلای جهانی تحت فشار بهبود بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده و تقویت مجدد دلار آمریکا بود. در تقویم اقتصادی هفته آینده داده‌های PMI فوریه و FOMC Minutes قرار دارد که در این گزارش به بررسی اثر آن‌ها بر قیمت طلای جهانی پرداخته شده است. 

رد پای تورم در ریزش طلای جهانی

طلا در ابتدای هفته گذشته با افت قیمت روبرو شد. با این حال، رفتار محافظه‌کارانه فعالان بازار، پیش از انتشار داده‌های کلیدی تورم ایالات متحده، عملکرد طلا محدود ماند.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز سه‌شنبه گزارش داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته 3.1 درصد افزایش یافته است. این رقم بالاتر از پیش‌بینی بازار که 2.9 درصد بود، قرار گرفت. همچنین شاخص اصلی CPI که نوسانات قیمت مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، 3.9 درصد افزایش یافت که مشابه ماه دسامبر بود.

پس از انتشار آمار CPI، طبق ابزار FedWatch CME احتمال ثابت ماندن نرخ بهره توسط فدرال رزرو در دو نشست سیاست‌گذاری بعدی، به بیش از ۶۰ درصد رسید. در نتیجه، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به ۴.۳ درصد افزایش یافت و قیمت طلا برای اولین بار در سال ۲۰۲۴، ابرکانال دو هزار دلاری خود را از دست داد. 

شاخص دلار آمریکا پس از صعود در روز سه‌شنبه، در روز چهارشنبه با افت مواجه شد و در محدوده منفی بسته شد. در مقابل، قیمت طلا پس از افت شدید در روز گذشته، در روز چهارشنبه در محدوده 1990 دلار نوسان داشت.

ضعف داده‌های خرده فروشی طلا را بالای 2000 دلار قرار داد

داده‌های منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد که آمار خرده فروشی آمریکا در ژانویه با 0.8 درصد کاهش به سه هزار و 700 میلیارد دلار رسیده است. داده‌های خرده فروشی بدون احتساب خودرو نیز در همین دوره با 0.6 درصد کاهش مواجه شد.

در پی انتشار این داده‌های ناامیدکننده، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا، 4.2 درصد کاهش یافت و به انس طلای جهانی اجازه داد تا در نیمه دوم بازار به بالای سطح ۲۰۰۰ دلار بازگردد.

ضعف در داده‌های خرده فروشی نشان‌دهنده‌ کاهش فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و احتمال پایین آمدن نرخ بهره بود که منجر به کاهش جذابیت اوراق قرضه شد. در نتیجه، سرمایه‌گذاران به سمت خرید طلا به‌عنوان یک دارایی امن و ضدتورم رفتند. این اتفاق باعث شد تا قیمت طلا مجددا بالای سطح ۲۰۰۰ دلار بازگردد.

برنامه‌ای برای کاهش نرخ بهره مطرح نیست

مایکل بار، معاون نظارت فدرال رزرو، در اظهار نظری درباره داده‌های تورم گفت که سیاست‌گذاران نسبت به پایین آمدن تورم به سمت هدف دو درصد مطمئن هستند. بار با این حال اضافه کرد که قبل از حمایت از کاهش نرخ بهره، باید شاهد «تداوم داده‌های مثبت» باشد.

اظهارات مایکل بار نشان می‌دهد که فدرال رزرو مصمم است تورم را کاهش دهد، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. برای تصمیم‌گیری در مورد کاهش نرخ بهره، فدرال رزرو به دنبال نشانه‌های پایدار کاهش تورم خواهد بود. بنابراین، ادامه انتشار داده‌های مثبت در مورد تورم می‌تواند منجر به کاهش نرخ بهره در آینده شود.

قیمت طلا به داده‌های PMI واکنش نشان می‌دهد

شاخص مدیران خرید (PMI) یک شاخص اقتصادی است که به طور ماهانه توسط موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان منتشر می‌شود. این شاخص بر اساس نظرسنجی از مدیران خرید شرکت‌های مختلف در مورد شرایط اقتصادی و فعالیت‌های آنها تهیه می‌شود.

PMI به‌عنوان یک شاخص پیشرو برای سنجش رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی اگر PMI بالاتر از 50 باشد، نشان‌دهنده رشد اقتصادی است. در حالی که اگر PMI کمتر از 50 باشد، نشان‌دهنده انقباض اقتصاد است.

انتشار داده‌های PMI در هفته آینده می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. اگر PMI بالاتر از حد انتظار باشد، ممکن است باعث افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت طلا شود. در حالی که اگر PMI پایین‌تر از حد انتظار باشد، ممکن است باعث کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش قیمت طلا شود. گفتنی است بازارهای سهام و اوراق قرضه در ایالات متحده روز دوشنبه تعطیل خواهند بود.

جلسه FOMC MINUTES چگونه بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت؟

فدرال رزرو روز چهارشنبه خلاصه جلسه سیاست‌گذاری خود در تاریخ ۳۰ و 31 ژانویه را منتشر می‌کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه گفت که کاهش نرخ بهره در مارس دور از انتظار است، اما هشدار داد که تضعیف غیرمنتظره بازار کار می‌تواند این نهاد مالی را به کاهش نرخ زودتر سوق دهد.

گزارش چشمگیر اشتغال ماه ژانویه پس از این جلسه باعث شد سرمایه‌گذاران دیگر انتظار کاهش نرخ در مارس را نداشته باشند و در نتیجه قیمت طلا در نیمه اول فوریه نتوانست افزایش چشمگیری داشته باشد.

اگر fomc minutes مشخص کند که اعضای فدرال رزرو بیشتر به سمت کاهش نرخ بهره در آینده متمایل شدند، قیمت طلا راه صعودی را در پیش خواهد گرفت. در سوی مقابل، در صورتی که نتیجه fomc minutes نشان دهد که فدرال رزرو برای حفظ سیاست‌های انقباضی فعلی مصمم است، طلای جهانی روی ریل نزولی قرار می‌گیرد.

گزارش اشتغال ماه ژانویه نیز بر انتظارات از سیاست‌های فدرال رزرو تأثیر گذاشته است. گزارش قوی اشتغال باعث شد که احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارس کاهش یابد و در نتیجه قیمت طلا در نیمه اول فوریه تحت فشار قرار گرفت.

سرمایه‌گذاران در انتظار چرخش سیاستی فدرال رزرو 

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بیشتر به این موضوع علاقه دارند که آیا فدرال رزرو تا ژوئن برای اجرای چرخش سیاستی خود صبر خواهد کرد یا خیر. انتشار گزارش جلسه فدرال رزرو، شاید بتواند به سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی زمان چرخش سیاستی فدرال رزرو کمک کند. با این وجود اما بعید است، این گزارش اطلاعات جدیدی در مورد زمان کاهش نرخ بهره ارائه دهد.

سرمایه‌گذاران به دنبال نشانه‌هایی از چرخش سیاستی فدرال رزرو هستند، به این معنی که فدرال رزرو از سیاست‌های انقباضی فعلی خود به سمت سیاست‌های انبساطی مانند کاهش نرخ بهره حرکت کند. در حال حاضر، اکثر سرمایه‌گذاران معتقدند که فدرال رزرو تا ژوئن برای کاهش نرخ بهره صبر خواهد کرد. این موضوع به دلیل گزارش‌های قوی اقتصادی و انتظارات برای افزایش تورم در ماه‌های آینده است.

شاخص مدیران خرید؛ داده مهم تقویم اقتصادی طلای جهانی

پنجشنبه این هفته، گزارش مقدماتی شاخص مدیران خرید (PMI) بخش تولید و خدمات توسط موسسه S&P Global  منتشر می‌شود. اگر این شاخص‌ها کمتر از 50 شوند، یعنی فعالیت بخش خصوصی ضعیف شود، ممکن است انتظار برای کاهش نرخ بهره در ماه می افزایش یابد و به قیمت طلا کمک کند.

سرمایه‌گذاران همچنین به نظرات کارشناسان در مورد تورم در گزارش‌ها توجه می‌کنند. اگر تورم خدمات همچنان بالا باشد، ممکن است دلار آمریکا قوی بماند و حتی کاهش PMI به نفع طلا نباشد. در صورتی که آمار و ارقام PMI بخش تولید و خدمات پایین‌تر از 50 باشد، ضعف احتمالی اقتصاد در توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند فدرال رزرو را تحت فشار قرار دهد تا برای حمایت از اقتصاد، نرخ بهره را کاهش دهد.

تورم بالای خدمات ممکن است نشان دهد که فشارهای تورمی هنوز قوی هستند و فدرال رزرو کمتر به سمت کاهش نرخ بهره تمایل داشته باشد. از این رو حتی اگر PMI کاهش یابد، در صورت بالا ماندن تورم در بخش خدمات، ممکن است دلار آمریکا قوی بماند و مانع از افزایش قیمت طلا شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.