پادکست رادیو تجارت نیوز

حجم فایل صوتی: ۵۳.۳۹M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۳:۰۸ دانلود فایل صوتی

گرم‌ترین روز سال ۱۴۰۱ را پشت سر گذاشته‌ایم و از شنبه، هوا اندکی خنک‌تر می‌شود. سلام. اینجا رادیو تجارت‌نیوز است و سومین پادکست هفتگی ما را در حالی می‌شنوید که در هفته اخیر، انسان توانست برای نخستین بار، تصویری فضایی از تاریخ هستی در فضا را به کمک تلسکوپ جیمز وب ببیند. رئیس جمهور روسیه در راه ایران است و اخبار اقتصادی، خبر از چشم انتظاری‌هایی در آینده بازار می‌دهد.

در نیم ساعت آینده، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم اقتصادی هفته همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته پیش رو چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و موضعِ بازار در قبال آن چه خواهد بود.

این شما و این نگاهی تحلیلی به مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت:

خبر اول: قربانیان بازگشت کرونا

در پادکست هفته گذشته، از شایعاتی درباره بازگشت کرونا به کشور گفتیم و در گفتگو با کارشناسان حوزه بهداشت تلاش کردیم به سهم خود جامعه را از احتمال درگیر شدن با واریانس‌های جدید این ویروس دست‌ساز آشنا کنیم. اما اتفاقی که نباید، افتاده و اکنون بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده می‌توان به جرات گفت، کرونا برگشته است و رقم فوتی‌های این بیماری در کل کشور دوباره دو رقمی شده است.

خبر دوم: دولت مقروض به بانک مرکزی

ده روز پس از انتشار گزارش اسفندماه بانک مرکزی، تبعات و حواشی به راه افتاده در اقتصاد کلان کشور همچنان ادامه داشته و پیش‌بینی می‌شود این روند با افشاگری‌های دوسویه ادامه خواهد داشت. در حال حاضر مهمترین چالش به وجود آمده بر سر آمار و ارقام منتشر شده در این گزارش بانک مرکزی، به موضوع رابطه اقتصادی دولت و منابع مالی این بانک اشاره دارد. به بیان ساده می‌توان گفت که این گزارش، نشان‌دهنده این واقعیت است که با وجود تکذیب‌های فراوان، دولت از بانک مرکزی پول قرض گرفته است.

خبر سوم: مقصر وضعیت فعلی بورس کیست؟

سرمایه‌داران خردِ بازار سرمایه کشور، این روزها یک پرسش مهم دارند؛ مقصرِ وضعیت فعلی بورس کیست؟ آیا می‌توان گفت که تحولات سیاسی عامل ایجاد این وضعیت است یا فراتر از آن، ناامیدی از بهبود و سبز شدن تابلوها، چنین شرایطی را رقم زده و شاهد ریزش شاخص‌ها هستیم؟

خبر چهارم: زرماکارون خودرو می‌سازد

شرکت زر ماکارون، قرار است با تولید سالیانه یک میلیون دستگاه خودرو به سومین قطب خودروسازی کشور بدل شود. این شرکت قول داده که خودروهایش، اقتصادی، فراتر از استانداردهای خودروسازی تولید داخل و تامین کننده نیاز داخلی باشد.

دو خبر کوتاه

پوتین به ایران می‌آید

اکنون می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که پوتین، رئیس جمهور روسیه در هفته آینده به ایران خواهد آمد. کاخ کرملین با تایید این خبر، اعلام کرده است که رئیس جمهور روسیه برای شرکت در دیدار سه‌جانبه با همتایان ایرانی و تُرک خود به تهران سفر می‌کند اما درباره دلایل این سفر، پیش‌بینی‌های متفاوتی است. تجارت نیوز گزارش می‌دهد که سفر رئیس جمهور روسیه به ایران که دقیقا پس از سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی صورت می‌گیرد، در راستای برگزاری همین دیدار سه جانبه است، در حالی که پیشتر، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به ایسنا گفته بود که «برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های روسای جمهور دو کشور خواهد بود.

وام ۱۲ میلیون تومانی بازنشسته‌ها

تابستان در حال عبور است اما بازنشسته‌ها کماکان با انبوهی از اخبار ضدو نقیض درباره وضعیت حقوقی و دریافتی‌های بازنشستگی خود مواجه‌اند. در تازه‌ترین خبر این هفته، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که امسال به بازنشستگان خود ۵۰۰ هزار فقره وام ضروری پرداخت می‌کند. مبلغ هر فقره وام ۱۲ میلیون تومان است و بازپرداخت آن با نرخ ۴ درصد خواهد بود. متقاضیان دریافت این وام باید به جای سرگردانی در میان بانک‌ها و سایت‌های اینترنتی به کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و کانون‌های زیرمجموعه آن در شهرستان‌های کشور مراجعه کنند.

بازدید سرزده وزیر از بازار مسکن

بازدید سرزده آقای وزیر از بازار مسکن! این خبری‌ست که این روزها یکی از گرانترین بازارهای کشور را به واکنش واداشته است. پس از آنکه ده روز پیش رستم قاسمی از مداخله این وزارتخانه در امر قیمت‌گذاری مسکن و اجاره بها رونمایی کرد اکنون خبر رسیده است که آقای وزیر خود خود راسا و سر زده سراغ چند بنگاه معاملات ملکی رفته است.

بخش آخر: پیش‌بینی بازارها

هر هفته شما را با تحلیل بازارهای سرمایه، ارز، خودرو و طلا همراهی کرده و در ادامه مسئولیت سایت خبری خود، پیش بینی بازارهای سرمایه‌گذاری را برای هفته آینده با شما در میان می‌گذاریم:

مناسبت هفته: بیستم هشتم تیرماه، سالروز تولد یکی از برجسته‌ترین شعرای معاصر ایران است. سیمین بهبهانی، غزل‌سرایی که توانست، جایگاه شعر و خصوصا غزل فارسی را در میان مردمی که به ظاهر بیگانه با شعر و شاعری بودند احیا کند. استاد بهبهانی در هشتاد و هفت سالگی درگذشت، درست در روزهایی که همایون شجریان با دو غزل از او، رکورد شنیدن موسیقی ایران در میان مخاطبان ایرانی را شکست. موسیقی یک دقیقه پایانی رادیوی این هفته، ترانه «کولی کنار آتش» است با شعری از بهبهانی، صدای شجریانِ پسر و موسیقی برادران پورناظری.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی