پادکست رادیو تجارت نیوز

حجم فایل صوتی: ۴۴.۶۵M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۴:۰۷ دانلود فایل صوتی

پادکست شماره دوازدهم

سلام. صدای ما را از تهران و آخرین پنجشنبه شهریورماه می‌شنوید. در هفته‌ای که گذشت، انتشار تصاویری از وضعیت خدمات رسانی به عزاداران حسینی در اربعین با واکنش‌های منفی فراوانی همراه شد. کشور انگلستان با خبرِ درگذشت ملکه ویکتوریا به صدر کشورهای خبرساز رسید و اتونازی ژاک لوک گدار، کارگردان شهیر فرانسوی بسیاری را شوکه کرد.

در ایران نیز همزمان با انتشار طرحِ بانکداری اسلامی، موجی از انتقادها به سیستم اداره امور بانکی دولت به راه افتاد و خودروسازان در تلاش اند با واردات خودرو این بازار را به دست بگیرند.

پیش از مرور سه خبر اثرگذار در اقتصاد ایران، مرضیه محمودی، روزنامه‌نگار، از اخباری می‌گوید که در پشت پرده بازارها و قیمت‌ها نقش کلید داشتند.

من، مریم میری به همراه تحریریه تجارت نیوز در نیم ساعت پیش رو، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم کشور در هفته سوم شهریورماه همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته آینده چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و موضعِ بازار در قبال آن چه خواهد بود.

خبر اول: فرونشست زمین مدارس کشور را تهدید می‌کند

همزمان با نزدیک شدن به اول مهر و بازگشایی مدارس، پدیده فرونشست زمین در ایران به مدارس و مراکز آموزشی رسید. اگر تا پیش از این، فقط صحبت از مدارس کپری و خشتی بود، حالا باید نگران فرونشست بسیاری از مدارس در ایران بود. پیش‌تر رضا مرتضوی، استاندار اصفهان گفته بود که ۱۰۰ مدرسه اصفهان به دلیل فرونشست زمین تخلیه شدند اما علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عاطفه محمودی خبرنگار تجارت نیوز می‌گوید تعداد مدارسی که در خطر فرونشست هستند حدود دو برابر این میزان است!

خبر دوم: شبهاتی درباره حساب‌های تجاری

راه حل ابداعی شورای عالی پول و اعتبار برای تفکیک حساب‌های تجاری از غیر تجاری، یک ایراد خیلی بزرگ دارد که خیلی راحت می‌توان از آن برای دور زدن قانون و فرار مالیاتی استفاده کرد. طبق این مصوبه، هر حساب بانکی که ماهانه بیش از ۱۰۰ واریزی با مجمع ارزشی بیش از ۳۵ میلیون تومان داشته باشد، حساب تجاری و صاحب آن مودی مالیاتی است. اما اگر به این حساب بانکی در طول یک ماه بیش از ۳۵ میلیون تومان در ۹۹ دفعه واریز شود، دیگر این نه این حساب تجاریست و نه صاحب آن مودی مالیاتی محسوب می‌شود. یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز ابعاد این راه حل ابداعی این شورا را بررسی کرده است.

خبرداغ: احداث یک کارخانه فولاد روی تاریخ اشکانیان

بعد از احداث پتروشیمی در شهر نمین اردبیل، حالا نوبت به احداث یک کارخانه فولاد در این منطقه حفاظت‌شده رسیده است. اما نکته قابل توجه این است که کارخانه فولاد نمین قرار است روی یک منطقه باستانی به جا مانده از سلسله اشکانیان احداث شود! امیر داداشی، خبرنگار تجارت نیوز جزئیات بیشتری درباره این پروژه و نگرانی‌های مطرح شده درباره آن می‌دهد. البته در رابطه با مجوزهای احداث و فعالیت این کارخانه هم حرف و حدیث فراوانی وجود دارد. گرچه سرمایه‌گذاران بر داشتن مجوز تأکید می‌کنند، اما عدالت عزت‌پور، پژوهشگر تاریخ ایران در گفتگو با تجارت نیوز این موضوع را تکذیب کرده است.

یک خبر کوتاه

۲۲ شهریور یک منبع آگاه، از استعفای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خبر داد؛ از مدت‌ها پیش فعالین استارتاپی، فناوری و علمی کشور رفتن ستاری را مناسب حال این اکوسیستم نمی‌دانستند و نگرانی‌های جدی ابراز می‌کردند. گمانه‌زنی‌هایی در مورد جانشینی او از خرداد ماه آغاز شده بود. یکی از گزینه‌های مطرح شده سردار محمدرضا حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) است. انتخاب او می‌تواند در جهت همان توجه ویژه به دانشگاه‌های خاص باشد که در دولت ابراهیم رئیسی دنبال می‌شود. مشابه آنچه در موضوع انتخاب حجت عبدالملکی به عنوان وزیر کار اتفاق افتاد. نوید ایران‌بهار خبرنگار تجارت‌نیوز از اهمیت این معاونت و انتخاب شخص مناسب برای تصدی این سمت می‌گوید.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پایانی شهریور ۱۴۰۱

در چند دقیقه باقی‌مانده از دوازدهمین پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که سرمایه‌های اندک خود را در چه بازارهای می‌توانید سرمایه گذاری کنید:

پیش‌بینی بازار ارز: پیش بینی قیمت دلار در آینده کوتاه مدت

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای مالی هفته آینده را با ارزیابی علی اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان ایران آغاز می‌کنیم که معتقد است بیش از نیمی از تقاضای ارزی کشور مردمی و بیش از هشتاد درصد از عرضه ارز کشور در دست دولت است.

پیش بینی بازار سکه و طلا؛ نوسان محدود خواهد بود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی، این هفته به زهرا رسولی خبرنگار تجارت نیوز گفته است از آنجایی که قیمت سکه و طلا در داخل کشور با قیمت ارز نوسان می‌کنند می‌توان با درنظر گرفتن یک نرخ میانگین برای دلار، بازاری با نوسان محدود برای سکه و طلا پیش بینی کرد.

پیش بینی بازار سرمایه: از بازار سرمایه چه خبر؟

اگر می‌خواهید درباره بازارهای سرمایه بیشتر بدانید، پادکست هفتگی بورس تجارت نیوز را با صدای سارا فلاح در سایت تجارت نیوز بشنوید.

پیش بینی بازار خودرو؛ رکود در نمایشگاه‌های ماشین

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران نگاهی داشته است به بازار راکد خودرو که نامشخص بودن وضعیت واردات، به رکود تورمی قیمت برخی از مدل‌ها منجر شده است.

پیش بینی بازار مسکن: خانه بخریم؟

مجتبی بیگدلی کارشناس مسکن در گفتگو با الهام صمدی زاده، خبرنگار تجارت نیوز به این سوال پاسخ داده که آیا زمان زمان مناسبی برای خرید مسکن است؟

دقیقه پایانی این هفته پادکست رادیو تجارت‌نیوز ادای احترام به ژاک لوک گدار کارگردان شهیر فرانسوی‌ست که روز گذشته در سن ۹۱ سالگی به شیوه اتونازی از زندگی دست کشید. آثار سینمایی او در دهه پنجاه بیشترین تاثیر را بر سینمای ایران گذاشت و چندین فیلم خوش‌ساخت به فهرست فیلم های ایرانی موفق افزود. موزیک فیلم از نفس افتاده گدار را میشنوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی