کد مطلب: ۸۸۵۲۳۰

دستور پرداخت مطالبات قطعه سازان/ افزایش‌ تیراژ خودروسازان به ۴۵۰۰ دستگاه در روز

دستور پرداخت مطالبات قطعه سازان/ افزایش‌ تیراژ خودروسازان به 4500 دستگاه در روز

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: با رفع مشکل نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان، تولید آنها افزایش می‌یابد. با این شرایط پیش‌بینی می‌شود تیراژ خودروسازان تا 15 روز آینده به 4500 دستگاه در روز برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به برگزاری جلسه هفته گذشته وزیر صمت با قطعه‌سازان، اظهار داشت: در 3 ماه گذشته خودروسازان مطالبات سررسید شده قطعه‌سازان را پرداخت نکرده‌اند بنابراین مشکلات کمبود نقدینگی، قطعه‌سازان را با چالش‌های بسیار زیادی مواجه‌ و وضعیت تولید آنها را بحرانی کرده است.

دستور وزیر صمت برای پرداخت مطالبات قطعه سازان

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان به دلیل مشکلات خودروسازان در فروش بود، اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مذکور پیرامون مطالبات قطعه‌سازان با مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور تماس گرفت‌ و قرار شد طی 10 تا 15 روز آینده خودروسازان از نقدینگی که از فروش خودرو به دست می‌آوردند و همچنین از طریق منابع بانکی، مطالبات سررسید شده قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

رفع مشکل ثبت سفارش و ترخیص مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان

وی با اشاره به بروز برخی مشکلات برای ثبت سفارش و ترخیص مواد اولیه قطعه‌سازان از محل آیین‌نامه ارزی، گفت: از حدود 3 هفته پیش معاونت بازرگانی وزارت صمت، آئین‌نامه‌ای مصوب کرد که براساس آن سقف مشخصی برای ثبت سفارش مواد اولیه تعیین شد بر این اساس هر وارد کننده نهایتا 20 درصد بیش از سال گذشته می‌توانست ثبت سفارش انجام دهد که این موضوع باعث ابطال تعداد زیادی از ثبت سفارش‌ها شده بود همچنین موجب شده بود که بخش زیادی از کالاها از گمرک قابل ترخیص نباشد بنابراین این مساله در جلسه مطرح شد و با پیگیری‌های وزیر مساله حل شد و از یکشنبه هفته جاری مشکل ثبت سفارش و ترخیص کالا و مواد اولیه قطعه‌سازان حل می‌شود.

دلیل کندی عرضه خودرو توسط خودروسازان طی 3 ماه گذشته

وی در تشریح دلیل خودروسازان برای عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان، گفت: مقرر شده بود که قیمت خودروهای تولیدی خودروسازان هر سه ماه یکبار بررسی شود اما این کار از سوی نهاد مرجع انجام نمی‌شود لذا خودروسازان برای عرضه خودروهایشان در بلاتکلیفی به سر می‌بردند در واقع قیمت عرضه برای آنها مشخص نبود و همین موضوع نیز موجب شده بود تا از مرداد سال جاری فروش خودروسازان متوقف شود یا بسیار با کندی انجام شود.

وی بیان داشت: با رفع مشکل نقدینگی قطعه‌سازان، تولید قطعه‌سازان افزایش می‌یابد و افزایش تولید قطعات نیز باعث می‌شود تا قطعات مورد نیاز خودروسازان به موقع تامین شود و با این شرایط پیش‌بینی می‌شود که تیراژ خودروسازان به بیش از 4500 دستگاه در روز افزایش یابد، که افزایش تولید نیز به منزله افزایش عرضه و فروش است.

بیگلو بیان داشت: در واقع هدف وزیر صمت از پیگیری مسائل و رفع مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان افزایش تیراژ معقول تولید است و با اقداماتی که انجام شده پیش‌بینی می‌شود ظرف 15 روز آینده افزایش چشمگیری در خصوص تیراژ تولید داشته باشیم.

پارس و دنا هم به‌زودی قیمت‌گذاری جدید می‌شود‌

وی در پاسخ به این سوال که در جلسه ‌‌قیمت‌گذاری خودرو چه مباحث مطرح شد‌ که باعث افزایش تولید خواهد شد، گفت: در جلسه مذکور، منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت و توکلی، مدیرکل خودرویی وزارت صمت، عنوان کردند مشکل سایپا در خصوص قیمت خودروها حل شده و به‌زودی قیمت خودروهایی که هنوز تعیین نشده ‌نیز تعیین تکلیف می‌شود.

وی افزود: البته قیمت خودروهای ایران‌خودرو نیز مشخص شده و فقط محصولات دو خانواده پارس و دنا قیمت‌گذاری نشده که مقرر شد ظرف چند روز آینده قیمت آن‌ها نیز از سوی نهاد مرجع اعلام شود.

بیگلو با اشاره به اعلام قیمت 8 خودروی جدید ایران خودرو توسط شورای رقابت گفت: این 8 خودرو در مجموع 20 درصد از تولیدات ایران‌خودرو را تشکیل می‌دهند اما خودروهای پرتقاضای و پرتیراژ ایران خودرو 207، پژو 206، خانواده پارس، سمند و دنا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌های دنا و پارس در قیمت‌گذاری جدید افزایش خواهد یافت؟ گفت: نمی‌توانم بگویم که قیمت خودرو افزایش می‌یابد، اما یک سری خودروها، قیمت نداشتند و لذا خودروساز برای عرضه آنها بلاتکلیف بود. مطابق قانون باید قیمت خودروها به صورت فصلی بررسی، تعیین و اعلام شود اما نهاد مرجع این کار را انجام نمی دهد و در واقع خودروسازان قیمتی مشخصی برای عرضه ندارند اما با توجه به مباحثی که پیرامون قیمت خودروها بین وزارت صمت و شورای رقابت صورت گرفته است فکر می‌کنم نهاد مرجع به‌زودی قیمت‌ها را اعلام کند و مشکل عرضه خودروسازان حل شود.

طلب قطعه‌سازان از خودروسازان در حدود 50 هزار میلیارد تومان است

دبیر انجمن قطعه‌سازان‌ کشور با بیان اینکه طلب قطعه‌سازان از خودروسازان در حدود 50 هزار میلیارد تومان است که حدود یک‌سوم این رقم که حدود 13 هزار میلیارد تومان است سررسید شده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.