کد مطلب: ۶۲۷۴۶۱

تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه، طلا و دلار

تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه، طلا و دلار

پرسش روز:

مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و سیگنال‌های متعدد و گاه متضادی از روند آن ارسال می‌شود. تاثیر مذاکرات بر بازارها به ویژه طلا، دلار و سرمایه چیست؟

پاسخ کارشناس:

رابطه طلا و برجام

نمودار۱- بازده لگاریتمی دلاری کلاس‌های مختلف دارایی از سال ۱۳۸۷

در نمودار بالا بازده لگاریتمی دلاری کلاس‌های مختلف دارایی از سال ۱۳۸۷ به نمایش گذاشته شده است. همانطور که مشخص است Gold (در اینجا نماینده قیمت سکه طلا) که با رنگ قرمز در نمودار مشخص شده، به طور معمول دارای بازدهی دلاری مثبت بوده است.

شاید بتوان برای طلا عنوان کرد که رابطه قیمت دلار با قیمت طلا تقریبا خطی و مستقیم است.

رابطه برجام و طلا 2

نمودار ۲- بازده لگاریتمی واقعی (پس از تورم) کلاس دارایی‌ها از سال ۱۳۸۷

در نمودار بالا بازده لگاریتمی واقعی (پس از تورم) کلاس دارایی‌ها از سال ۱۳۸۷ نمایش داده شده است. این نمودار رابطه نزدیک بین دلار (خط بنفش) و سکه (خط قرمز) را به خوبی نشان می‌دهد.

رابطه مستقیم میان دلار و طلا

شاید بتوان گفت به طور معمول رابطه دلار با طلا مستقیم است. یعنی با افت دلار، قیمت سکه و طلا نیز افت می‌کنند.

با فرض اینکه شانس رفع تحریم‌ها بالا فرض شود می‌توان انتظار داشت اغلب دارایی‌های ریسکی جذاب نباشند. تنها دارایی ریسکی که می‌تواند در چنین دوره‌ای از اقتصاد، بازدهی بیشتر از سود بانکی خلق کند سهام است، چراکه با کاهش ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک، بازدهی مورد انتظار سهامداران تعدیل شده و توان پرداخت سود شرکت‌ها افزایش یافته و هزینه‌های حمل و تخفیف‌های صادراتی شرکت‌ها تقلیل می‌یابد.

همچنین شرکت‌ها در اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود و تامین مالی و تامین قطعات مورد نیاز توفیق بیشتری خواهند داشت و اثر مثبت تمامی موارد ذکر شده بر اثر منفی تقویت ریال چیره می‌شود.

شاخص‌های مهم موثر بر بازارها در سطح بین‌الملل

از آن سو، در حالی که برخی انتظار شروع سیاست‌های انبساطی را داشتند فدرال رزرو در اخرین نشست خود نرخ بهره را ثابت نگه داشته است و اعلام کرده در نشست بعدی بنا به صلاحدید افزایش نرخ بهره شروع خواهد شد.

شاخص مدیران خرید، در انگلیس و امریکا بالاتر از انتظارات بازار و در المان رقمی پایین‌تر از انتظارات بازار گزارش شده است. همچنین نرخ تورم سالانه اروپا بیش از انتظار بازار بوده و به ۵ درصد رسیده است. ذخایر نفت آمریکا نیز در اخرین گزارش اعلام شده کاهشی بوده است.

شاخص‌های مهم موثر بر بازارها در سطح داخلی

بازارها همیشه مطابق با واقعیت‌ها حرکت نمی‌کنند.، یعنی فارغ از اینکه مذاکرات به نتایج ملموسی ختم شود یا نشود بازار ارز بدون توجه به نتایج واقعی و البته به لحاظ رفتاری، عاطفی و احساسی تمایل به باور آن دارد و به باورهای خود عکس العمل نشان می‌دهد. هرچند ممکن است مذاکرات نتیجه قابل توجهی نداشته باشد!

با این حال می‌توان گفت به اعتقاد اغلب کارشناسان، دلار در محدوده کانال ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان تقاضای قوی و حمایت قدرتمندی خواهد داشت.

در صورت حصول نتایج ملموس اقتصادی از مذاکرات، می‌توان انتظار ثبات بازار ارز در سال آینده را داشت و در صورت شکست مذاکرات، سال آینده، سال شکست سقف‌های قبلی و ثبت رکوردهای جدید خواهد بود.

البته به وضوح می‌توان گفت که انتظارات بازار و قضاوت اغلب کارشناسان این است که توافقی هرچند شکننده و حداقلی رخ خواهد داد.

در یک تحلیل ساده و به صورت خلاصه در صورتی که دلار در محدود ۲۰ تا ۲۴ هزارتومان باشد و نرخ بهره بالای ۲۰ درصد نرود، اثر مثبت رفع تحریم‌ها باعث رشد بازار سرمایه می‌شود.

با این وجود در شرایط فعلی توصیه به سرمایه‌گذاری حداکثر ۳۰ درصد در طلا و دلار و مابقی سرمایه‌گذاری در ابزارهای ریالی است.

منبع: تجارت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.