کد مطلب: ۶۴۸۴۸۲

تحولی در تامین انرژی پایدار/ پنل‌های خورشیدی با قابلیت ترمیم خودکار

تحولی در تامین انرژی پایدار/ پنل‌های خورشیدی با قابلیت ترمیم خودکار

دانشمندان یافته‌اند که ماده‌ای که معمولاً در پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود، توانایی ترمیم خود را دارد و آنها فکر می‌کنند این توانایی می‌تواند برای آینده انرژی پایدار و پاک، حیاتی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انرژی خورشیدی منبعی است که در سراسر جهان مورد توجه قرار دارد. بسیاری از دولت‌ها متعهد شده‌اند طی ۱۰ تا ۳۰ سال آینده به انتشار خالص صفر و تامین انرژی پایدار و پاک برسند. بنابراین، در نظر گرفتن جایگزین‌های قابل اعتماد برای سوخت‌های فسیلی ضروری است.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، دانشمندان یافته‌اند که ماده‌ای که معمولاً در پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود، توانایی ترمیم خود را در صورت آسیب دیدن دارد و آنها فکر می‌کنند این توانایی می‌تواند برای آینده انرژی پایدار و پاک حیاتی باشد.

ماده‌ای که در تولید برق مصرف دارد

این ماده که سلنید آنتیموان نام دارد به عنوان ماده جاذب خورشیدی شناخته می‌شود. این بدین معناست که می‌توان از آن برای مهار انرژی خورشیدی و تبدیل این نیرو به برق استفاده کرد.

گروهی از دانشگاه یورک بریتانیا که این کشف را انجام دادند، اکنون در حال بررسی امکان استفاده از این فناوری برای ایجاد پنل‌های خورشیدی با طول عمر بالاتر هستند.

افزایش طول عمر پنل‌های خورشیدی

یکی از بزرگترین موانع پیشرفت در این نوع فناوری، قابلیت اطمینان و طول عمر سلول‌ها است. در حال حاضر، پنل‌های خورشیدی به طور متوسط ​​بین ۲۵ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند. بنابراین توسعه سلول‌هایی که توانایی بازسازی و ترمیم خود را دارند می‌تواند یک پیشرفت مهم باشد.

پروفسور کیت مک کنا که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت، توضیح می‌دهد که قابلیت شگفت‌انگیز خود ترمیمی آنتیموان سلنید مشابه زمانی است که یک ستاره دریایی یا خزنده، پس از تصادف یک عضو خود را ازدست می‌دهد و شروع به رشد دوباره آن می‌کند. او می‌گوید: «آنتی‌موان سلنید، پیوندهای شکسته را با تشکیل پیوندهای جدید ترمیم می‌کند.»

آینده انرژی پایدار خورشیدی چیست؟

محققان در GlobalData بر این باورند که انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا (SBSP) می‌تواند کلید انتقال کامل به انرژی پایدار و سبز باشد. SBSP شامل استفاده از بازتابنده‌های آینه‌مانند است که روی ماهواره‌هایی که در مدار زمین حرکت می‌کنند، قرار می‌گیرند. این بازتابنده‌ها انرژی خورشید را روی صفحات خورشیدی متمرکز می‌کنند و اجازه می‌دهند تا انرژی خارج از ساعات نور روز مهار شود.

در حال حاضر پنل‌های خورشیدی به طور متوسط ​​۲۹ درصد از روز انرژی را جمع‌آوری می‌کنند، اما SBSP به این معنی است که می‌توان آن‌ها را در ۹۹ درصد مواقع روشن کرد.

در حال حاضر، SBSP صرفاً مفهومی است، اما دانشمندان معتقدند که به زودی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده، اولین آزمایش خود را در این زمینه در می‌ ۲۰۱۹ انجام داد.

گام‌های بزرگ در تولید انرژی پایدار

در اوایل سال جاری، دانشمندان در کره جنوبی اولین پنل خورشیدی کاملاً شفاف را ایجاد کردند که می‌تواند گام بزرگی برای استفاده خانگی از انرژی خورشیدی باشد.

به طور سنتی، آنها به دلیل لایه‌های نیمه هادی درون سلول‌ها مات هستند، اما محققان دانشگاه اینچئون توانستند به جای آن از دی اکسید تیتانیوم و اکسید نیکل استفاده کنند.

سال گذشته پنل‌های خورشیدی دو طرفه نیز برای اولین بار ساخته شد که ۳۵ درصد موثرتر بود.

مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.