خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۸۲۱

نیما نامداری، مدیر عامل کارنامه در گفتگو با تجارت‌نیوز

ورود گلرنگ به حوزه استارتاپی خوب است یا بد؟

ورود گلرنگ به حوزه استارتاپی خوب است یا بد؟

سرآوا در بیانیه‌ای اعلام کرده که از مجموعه الوپیک خارج شده و سهام این شرکت را به گروه صنعتی گلرنگ واگذار کرده است. نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه اگرچه این حرکت را اقدامی مناسب می‌داند اما می‌‌گوید ما اصولا از ورود هولدینگ‌ها و کسب‌وکارهای سنتی به حوزه استارتاپ‌ها تجربه موفقی نداشته‌ایم و باید دید این بار روند کار به چه شکلی پیش می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت نوین‌اندیشان سرآوا پارس پس از شش سال از ساختار سهامداری الوپیک خارج شد و این شرکت را به گروه صنعتی گلرنگ واگذار کرد. شرکتی که پیش از این هم با تاسیس استارتاپ افود، قرار است رقیب اسنپ فود شود و در این عرصه هم فعالیت کند.

اما ورود یک شرکت سنتی به حوزه استارتاپ را چگونه می‌توان تحلیل کرد و آیا این رویداد، مثبت است یا منفی؟ نیما نامداری در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید می‌کند «اساسا سرمایه‌گذاری شرکت‌های خطرپذیر یا vcها روی استارتاپ‌ها باید یک مسیر خروج سرمایه داشته باشد. چون انتظار می‌رود شرکت‌های سرمایه‌گذار بعد از مدتی سرمایه خود را با بازده مناسبی خارج و آن را در استارتاپ دیگری سرمایه‌گذاری کنند. به گفته نامداری این چرخه یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده اکوسیستم استارتاپی در جهان است اما ما در ایران تاکنون این چرخه را نداشته‌ایم.

سه راه برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

وی تاکید می‌کند شرکت‌های سرمایه‌گذاری سرمایه خود را اصولا از سه راه خارج می‌کنند؛ یک راه عرضه سهام در بورس است که در ایران کمتر رخ داده است. مسیر دوم در جهان ادغام است به این نحو که یک استارتاپ با دیگری ادغام می‌شود. در ایران این ادغام در مسیر رشد رخ نداده و این مسیر اصولا زمان‌هایی رخ می‌دهد که یکی از استارتاپ‌ها در آستانه شکست باشد.

اما شکل سوم به گفته این کارشناس اقتصاد دیجیتال تملیک است. در این حالت ما با یک استارتاپ موفق مواجهیم که یک مجموعه بزرگتر این استارتاپ را در مالکیت خود قرار می‌دهد. این مساله در جهان در بین خودروسازان و بانک‌ها رایج است و به استارتاپ‌های موفق اجازه می‌دهد در یک بازار بزرگتر و با سرعت بیشتری رشد کنند.

نیما نامداری تاکید می‌کند کاری که گلرنگ با الوپیک انجام داده حالت سوم است که یک شرکت بزرگ یک استارتاپ موفق را در مالکیت یا تملیک خود در آورده است. از طرف دیگر این اتفاق زمانی رخ داده که گلرنگ قرار بود با راه‌اندازی افود وارد بازار غذا شود و برای انجام این کار به خدمات لجستیک نیاز داشت. اما این شرکت به جای اینکه یک استارتاپ جدید را از اول راه‌اندازی کند، از استارتاپ‌های موجود کمک گرفته است و این اتفاق خوبی در این اکوسیستم است.

هشدار درباره سرمایه‌گذاری هولدینگ‌های سنتی

نقطه مثبت دیگری که نامداری به آن اشاره می‌کند این است که ورود افود و الوپیک به حوزه استارتاپی غذا می‌تواند تاثیر خوبی از منظر رقابت بر بازار بگذارد. چون در این سال‌ها اسنپ تنها بازیگر این میدان بوده و به دلیل نداشتن رقیب جدی در این سال‌ها موفق عمل نکرده است. ورود یک بازیگر جدید به این عرصه می‌تواند در نهایت به نفع مشتریان باشد.

مدیرعامل کارنامه در کنار نکات مثبتی که درباره این ادغام اعلام می‌کند به نکته سومی هم اشاره می‌کند و می‌گوید ما اصولا از ورود هولدینگ‌ها و کسب‌وکارهای سنتی به فضای استارتاپی تجربه خوبی نداشته‌ایم. علت این مساله هم عمدتا فرهنگی است. بسیاری از این کسب‌وکارهای بزرگ و سنتی به لحاظ فرهنگی ساختار بروکراتیکی دارند و روابط سازمانی در این سازمان‌ها بر اساس الگوهای قدیمی است. اما استارتاپ‌ها الگوهای جدید دارند، بروکراسی آنها بسیار کم است و با دادن آزادی عمل بیشتر به کارمندان و دادن سهام به آنها رشد می‌کنند.

اما کسب‌وکارهای سنتی ما اصولا اینگونه نیستند این تفاوت‌ها منجر به تضادهای فرهنگی می‌شود و تجربه قبلی ما از ترکیب کسب‌وکارهای سنتی و بزرگ با استارتاپ‌ها ارزش چندانی خلق نشده است. من امیدوارم گروه گلرنگ بداند که این کار و این تملیک الوپیک صرفا یک سرمایه‌گذاری مالی نیست و یک تصمیم استراتژیک است که باید تبعات مالی آن را بپذیرد و برای این تطبیق آماده باشد. این نکته مهمی است که اگر مدیریت نشود منجر به شکست می‌شود اما اگر درست مدیریت شود می‌تواند موفق عمل کند و تجربه خوبی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.