کد مطلب: ۹۲۶۳۳۰

حبس و جریمه نقدی؛ مجازات آتش زدن کاه و کلش برنج

حبس و جریمه نقدی؛ مجازات آتش زدن کاه و کلش برنج

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل از مجازات برنج کارانی که کاه و کلش برنج را آتش می زنند با دو سال حبس و جریمه نقدی خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

علی محمد دعاگو  اظهار کرد: همه ساله بعد از برداشت برنج در ماه‌های مرداد و شهریور، کشاورزان پس از برداشت نخست و برای زودترآماده کردن مزارع خود برای کشت دوم و پاییزه، متاسفانه اقدام به آتش زدن کاه و کلش جدا شده از شالی در شالیزارها می‌کنند که پیامدهای زیست محیطی جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی افزود: به استناد مواد قانونی، بند ۴ ماده ۲ مدیریت پسماند و ۳۰ آیین نامه اجرایی همان قانون، ماده ۲۰ هوای پاک و ماده ۴۵ حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و تبصره ذیل ماده مذکور و تبصره ۲ ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و تهدید علیه بهداشت عمومی و مواد ۹ از قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ماده ۱۸ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماند کشاورزی مصوب کارگروه ملی پسماند کشور مورخ ۲۸/۷/۹۱ و در راستای بند ۱۳ مصوبات جلسه شورای اسلامی استان مورخ ۲/۹/ ۹۶و ماده ۲ و ۱۲ لایحه هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ ، برای عامل آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت برنج درشالیزارها از دو سال حبس و جریمه نقدی درمراجع قضایی پیش‌بینی شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آمل به مضرات آتش زدن کاه وکلش پس از برداشت شالی درشالیزارها اشاره کرد وادامه داد: این مضرات شامل، تخریب در بافت و ترکیبات آلی خاک، نابودی میکرو ارگانیسم‌های زنده خاک و مواد غذایی، فرسایش و فقر غذایی خاک، تضعیف واختلال در سیکل بیولوژیک، تغییرات منفی بر بقایای خاک و کاهش حاصلخیزی آن، ازبین رفتن زیستمندان موجود درخاک می‌شود.

دعاگو اضافه کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای درجو، تشعشعات خورشیدی و گرمایش زمین، آلودگی هوا ناشی از انتشار گازهای کربن‌دار، ایجاد بوی خفه کننده و تهدید سلامت انسان و بیماری‌های مرتبط تنفسی و مسمومیت شدید، اختلال بصری از جمله سوزش چشم، کاهش دید، بروز انواع سرطانها و بیماری برونشیت، تصادفات جاده‌ای، افزایش غلظت آلاینده هوا از دیگرپیامدهای خطرناک آتش زدن کاه وکلش درشالیزارها دراین فصل است.

وی با اشاره به اینکه اداره حفاظت محیط زیست راهکارهایی را برای جایگزینی آتش زدن پوشال، کاه وکلش باقی مانده از برنج درشالیزارها به شالیکاران ارائه کرده است، گفت:  پخش کردن کاه در کل شالیزار روش مناسبی است که برای حفظ رطوبت خاک، بقایای گیاهی و جذب خاک می‌شود و در دراز مدت نیز به عنوان کود طبیعی وآلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آمل، همچنین استفاده از کمباین‌های مجهز به کاه خرد کن را از جمله راه‌های کارآمد و مفید برای خاک کشاورزی دانست و گفت: هرچند ورود این نسل از کمباین‌ها روند افزایشی داشته و انتظار است که جهاد کشاورزی دراین راستا مشوق‌های حمایتی برای کشاورزان درنظر بگیرد.

دعاگو همچنین با اشاره به اینکه از دیگر راهکارهایی که جنبه اقتصادی نیز برای کشاورزان دارد، بسته‌بندی کاه وکلش برای فروش یا مصارف خوراک دام است، اضافه کرد: توجه به میزان عملکرد کاه و کلش برنج در واحد سطح به میزان ۴ تن در هکتار و مقدار سطح کشت شده برنج مازندران و گیلان با توجه به این حجم از کاه و کلش در شالیزارهای شمال کشور می‌توان بزرگترین تولید کننده محصولات بازیافتی حاصل از این ضایعات در منطقه بود.

وی یادآورشد: استفاده از پوشال برنج در صنایع تبدیلی از جمله بسته بندی، تولید الکل اتانول، مواد آرایشی، تولید چوب با کیفیت برتر، استفاده در جیره دام به صورت غنی شده، در کمپوست سازی و تولید محیط کشت قارچ‌های صدفی نیز قابل استفاده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.