کد مطلب: ۸۹۹۳۲۲

اتهام‌زنی آمریکا به یاکوزا در خصوص قاچاق مواد هسته‌ای

اتهام‌زنی آمریکا به یاکوزا در خصوص قاچاق مواد هسته‌ای

دستگاه قضایی آمریکا یکی از روسای باند یاکوزا را به قاچاق مواد هسته‌ای متهم کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دستگاه قضایی آمریکا اعلام کرد که یکی از روسای باند یاکوزا ژاپن به قاچاق مواد هسته‌ای از میانمار متهم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکشی ابیساوا، که به عنوان سرکرده باند جنایتکاران سازمان یافته یاکوزا معرفی می‌شود، همچنین به تلاش برای فروش مجدد این مواد به منظور تامین مالی خرید غیرقانونی سلاح برای یک گروه شورشی ناشناس در میانمار متهم شد.

بر اساس آنچه در کیفرخواست فاش شده در دادگاه منهتن آمده است، او قبلاً همراه با سومهوپ سینگاسیری در آوریل ۲۰۲۲ به قاچاق اسلحه متهم شده بود و هر دو در بازداشت موقت قرار گرفتند.

متیو اولسن، یکی از مقامات ارشد وزارت دادگستری آمریکا، اعلام کرد که آن‌ها به توطئه برای فروش مواد هسته‌ای برای استفاده نظامی و دارو‌های کشنده از برمه و خرید تسلیحات نظامی برای یک گروه شورشی مسلح متهم شده اند.

دادستان‌ها می‌گویند تاکشی ابیساوا مواد حاوی اورانیوم و پلوتونیوم درجه نظامی و همچنین مواد مخدر را که منشأ آن میانمار بود، حمل می‌کرد.

 از سال ۲۰۲۰، ابیساوا به یک مامور مخفی لاف زد که به مقادیر زیادی مواد هسته‌ای دسترسی دارد و به دنبال فروش آنهاست. متهم تصاویری از مواد را همراه با شمارنده‌های گایگر که میزان رادیواکتیویته را اندازه گیری می‌کنند، ارائه کرد.

در عملیاتی، مقامات در تایلند به بازرسان آمریکایی کمک کردند تا مواد پودری زرد رنگی را که متهمان آن را «کیک زرد» به معنای پودر اورانیوم غلیظ توصیف کردند، کشف کنند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که یک آزمایشگاه آمریکایی به این نتیجه رسید که ترکیب ایزوتوپی پلوتونیوم کشف شده در نمونه‌های هسته‌ای از درجه سلاح‌های هسته‌ای است، به این معنی که پلوتونیوم - اگر به مقدار کافی تولید شود - برای استفاده در سلاح اتمی به کار می‌رود.

 یکی از متهمان همراه با تاکشی ابیساوا، ادعا کرد که بیش از دو تن توریم-۲۳۲ و بیش از ۱۰۰ کیلوگرم ترکیب U۳۰۸، یک ترکیب اورانیوم که معمولاً در کیک زرد یافت می‌شود، دارد.

 ابیساوا همچنین به دلیل تلاش برای دستیابی به موشک‌های زمین به هوا با حداقل ۲۵ سال زندان و برای قاچاق بین المللی مواد هسته‌ای تا ۲۰ سال زندان مواجه است. اما تاریخ محاکمه هنوز اعلام نشده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.