کد مطلب: ۹۰۰۵۱۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تولید ناخالص داخلی ایتالیا به آرامی بالا می‌رود/ کسری بودجه ایتالیا از پیش‌بینی‌ها بسیار بدتر است

تولید ناخالص داخلی ایتالیا به آرامی بالا می‌رود/ کسری بودجه ایتالیا از پیش‌بینی‌ها بسیار بدتر است

کسری بودجه ایتالیا برای سال 2023، با آن که تولید ناخالص داخلی بسیار مثبتی را ثبت کرده، به شدت از انتظارات فراتر رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس ملی آمار ISTAT روز جمعه تأیید کرد که اقتصاد ایتالیا در سال گذشته 0.9 درصد رشد کرده که بیش از 0.7 درصدِ پیش‌بینی‌شده بود. با این وجود، این پیروزی متوسط با کسری بودجه ناامیدکننده در سال 2023 که به 7.2 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) رسید، کاهش یافت.

به گزارش یورونیوز، دولت در سال گذشته کسری بودجه 5.3 درصدی را در نظر گرفته بود، اگرچه در سال 2022 کسری بودجه 8.6 درصد ثبت شد. در پاسخ به این ارقام، وزیر اقتصاد و دارایی ایتالیا، جیانکارلو جورجتی (Giancarlo Giorgetti)، بخشی از تقصیرها را متوجه طرح غیرمسئولانه «پاداش ممتاز» بود، سیاستی که به ایتالیایی‌ها کمک می‌کند تا خانه‌های خود را از طریق یارانه‌های مالیاتی نوسازی کنند.

ابتکار «پاداش ممتاز» که توسط دولت جوزپه کونته (Giuseppe Conte) در سال 2020 ارائه شد، قبلاً توسط نخست‌وزیر فعلی ایتالیا، جورجیا ملونی (Georgia Meloni)، به خاطر از بین بردن دارایی عمومی سرزنش شده است. جورجتی می‌گوید: «مالیات عمومی از سال 2024 در مسیر پایداری معقول قرار خواهند گرفت»

آژانس ملی آمار ISTAT همچنین داده‌های تورم ایتالیا را در روز جمعه منتشر کرد که نشان می‌دهد قیمت‌ها در ماه فوریه نسبت به سال قبل 0.8 درصد و در طول ماه 0.1 درصد افزایش یافته است.

چه چیزهایی باعث افزایش قیمت شدند؟

اقلامی که باعث افزایش ماهانه قیمت‌ها شدند شامل محصولات تنباکو و خدمات مرتبط با حمل‌ونقل و ارتباطات است.

تورم هسته که شامل هزینه‌های خالص انرژی و مواد غذایی تازه نمی‌شود، نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد افزایش داشت که نسبت به 2.7 درصد در ژانویه کاهش داشت.

شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده که یک رقم تعدیل‌شده برای مقایسه تورم در سراسر منطقه یورو است، افزایش سالانه 0.9 درصد و رشد ماهانه 0.1 درصد را نشان داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.