کد مطلب: ۸۹۵۴۷۹

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده چه مشکلاتی در پی دارد؟

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده چه مشکلاتی در پی دارد؟

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد داده که مالیات بر ارزش افزوده با یک درصد افزایش به ۱۰ درصد برسد که این پیشنهاد را در برنامه هفتم هم داده بود ولی با مخالفت مجلس مواجه شد.

لزوم افزایش یک درصدی مالیات برارزش افزوده در چیست؟

وی افزود: اما این یک درصد افزایش مالیات طبیعتاً منجر به افزایش تورم می‌شود و هم منجر به افزایش درآمد دولت می‌شود و هم منجر به افزایش فشار بر مالیات دهندگان می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: این مالیات دهندگان اگر افرادی باشند که درآمدهای کلان دارند مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر افزایش مالیات باز هم برای اقشار ضعیف باشد که حقوق‌ها و هزینه‌هایشان کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد طبیعتاً برای آنها مشکل ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر هم بعد روانی این افزایش بیشتر می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر داشته باشد.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه این موضوع عملاً مصرف را دچار چالش خواهد کرد توضیح داد: افزایش مالیات‌ها از آنجا که منجر به فشار هزینه‌ها به دهک‌های پایین جامعه می‌شود، مورد نقد است. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در حال حاضر ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر محسوب می‌شوند. پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط این گروه، فشار هزینه‌ای را به آن‌ها تحمیل می‌کند که با برنامه‌های یارانه‌ای دولت قابل جبران نیست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: دولت با در نظر گرفتن سبدهای کالایی سعی در جبران هزینه‌های اقشار کم‌درآمد کرده، اما روند رشد جمعیت فقیر نشان می‌دهد که اقدامات رفاهی دولت در افزایش سطح رفاه خانوار مؤثر نبوده است.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.