خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۳۴۷

شرایط تازه بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور

شرایط تازه بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور

در بخشنامه جدید وزارت کار آمده است، در رابطه کارگری و کارفرمایی مشمولان قانون کار، درصورتی که اختلافی در خصوص پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به‌وجود آید، کارگر باید علیه پیمانکار دادخواست تنظیم نماید.

به گزارش تجارت‌نیوز، مطابق نامه احمد رضا پرنده,‌ مدیرکل بازرسی کار خطاب به رئیس مرکز فضای اطلاعات و امنیت فضای مجازی، سامانه مشاغل سخت و زیان آور به مدت ۱۰ روز قطع بود و این موضوع باعث اعتراض بسیاری از مراجعه کنندگان و کارگران شده بود.

کارهای سخت و زیان آور به کارهایی هستند که دارای دو ویژگی سخت بودن و زیان آورد بودن هستند. جسم و روح انسانی طوری آفریده شده که در یک محدوده خاصی از شرایط توانایی کار بهینه را دارد.

کارهای سخت و زیان آور در قانون کار

کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده ۵۲قانون کار که با محوریت کاهش ساعات کار است که مقرر کرده در کارهای سخت و زیان آور ساعات کار نباید از ۳۶ساعت درهفته تجاوز نماید درحالی که در کارهای عادی ساعات کار ۴۴ساعت در هفته است.

[هلو]

در ماده ۶۱قانون کار ارجاع کار اضافی در کارهای سخت و زیان آور ممنوع شده است.

در ماده ۶۵ قانون کار مرخصی کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور ۵هفته تعیین شده که حتی الامکان در دو نوبت و پایان هر شش ماه صورت پذیرد. درحالی که ماده ۶۴قانون کار مرخصی کارهای عادی را ۲۶روز کاری تعیین کرده است.

[مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)]

کارهای سخت و زیان آور در قانون تامین اجتماعی

کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده ۷۶قانون تامین اجتماعی حمایت هایی از کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور اعمال نموده که شاغلان در کارهای سخت و زیان آور پیش از موعد بازنشسته شوند.

در بتد الف از تبصره ۲ماده ۷۶قانون تامین اجتماعی ضمن تعریف کارهای سخت و زیان آور کارفرما را به کاهش و حذف عوامل زیان آور نموده است و در ادامه و بند ب از همان قانون عنوان نموده چنانچه افرادی که ۲۰سال سابقه کار متوالی و یا ۲۵سال سابه کار متناوب در کارهای سخت و زیان آور را داشته و حق بیمه سابقه مزبور واری شده باشد می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند. سوابق کار در کارهای سخت و زیان آور ۱و نیم برابر محاسبه خواهد شد. این حمایت منجر به بازنشستگی پیش از موعد کارگران در کارهای سخت و زیان آور می شود.

داشتن ۲۰سال سابقه متوالی و یا ۲۳سال و ۴ماه سابقه کار متناوب در کارهای سخت و زیان آور بدون شرط سنی.

محاسبه سابقه بیمه و تطبیق دادن با شرایط زیر

سابقه کار کل = (سابقه کار در کارهای سخت و زیان آور ضرب در ۱ و نیم ) + (سابقه کار عادی)

الف) شرایط بازنشستگی برای مردان :

۱- داشتن ۵۰سال سن و ۳۰سال سابقه.

۲-داشتن ۶۰سال سن و ۲۰سال سابقه.

۳-داشتن ۳۵سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

ب) شرایط بازنشستگی برای زنان :

۱-داشتن ۴۵سال سن و ۳۰سال سابقه.

۲-داشتن ۵۵سال سن و ۲۰سال سابقه.

۳-داشتن ۳۵سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

۴- داشتن۲۰ سال سابقه کار و ۴۲سال سن، با ۲۰روز حقوق بازنشسته می شوند.

افراد چنانچه یکی از شرایط فوق را داشته باشند می توانند با تکمیل فرم الف تقاضای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور خود را به اداره کال محل تسلیم نمایند.

اما اخیراً‌بخشنامه جدیدی از سوی معاونت روابط کار ابلاغ شده است در این بخشنامه آمده است در رابطه کارگری و کارفرمایی مشمول قانون کار بین کارگر و پیمانکار، درصورتی که اختلافی در خصوص پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به‌وجود آید، کارگر باید علیه پیمانکار دادخواست تنظیم نماید.

منبع : اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.