فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۷۸۹

«تجارت‌نیوز» آمار پرداخت تسهیلات بانک‌ها در سه‌ماهه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند:

کدام بانک بیشترین وام بانکی را در بهار ۱۴۰۳ پرداخت کرد؟/ بانک‌های زیان‌ده در بند سیاست‌های بانک مرکزی

کدام بانک بیشترین وام بانکی را در بهار 1403 پرداخت کرد؟/ بانک‌های زیان‌ده در بند سیاست‌های بانک مرکزی

بانک‌ها در بهار امسال هزار و 215 هزار میلیارد تومان میلیارد تومان وام بانکی پرداخت کردند که این رقم 31.9 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی که از سال گذشته، آمار پرداخت وام از سوی بانک‌های کشور را ماهانه منتشر می‌کند، در جدیدترین گزارش خود عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات تا پایان خردادماه سال 1403 را به‌روزرسانی کرده است. بررسی این گزارش نشان می‌دهد بانک‌ها در سه‌ماهه ابتدایی سال، حدود چهار میلیون فقره وام پرداخت کرده‌اند که مبلغ آنها بالغ بر هزار و 215 هزار میلیارد تومان بوده است.

مقایسه این رقم با آمار اردیبهشت‌ماه بانک مرکزی حاکی از آن است که در بانک‌ها در طول خردادماه بیش از یک میلیون و 500 هزار فقره وام به مبلغ 493 هزار میلیارد تومان به متقاضیان اعطا کرده‌اند. همچنین مقایسه عملکرد وام‌دهی شبکه بانکی در پایان خردادماه امسال با زمان مشابه سال گذشته، از رشد 32.6 درصدی تعداد وام‌های پرداختی و 31.9 درصدی مبلغ آنها حکایت دارد.

پیشتازی بانک ملت در پرداخت وام بانکی

بررسی عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام بانکی، نشان می‌دهد با در نظر گرفتن مبلغ تسهیلات پرداختی، بانک ملت بیشترین وام را پرداخت کرده است. طوری که رقم تسهیلات اعطایی از سوی این بانک در پایان خردادماه بیش از 204 هزار میلیارد تومان ثبت شد. بانک‌های ملی، تجارت و صادرات نیز با پرداخت به‌ترتیب 137 هزار میلیارد تومان، 135 میلیارد تومان و 107 هزار میلیارد تومان وام در این مدت نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

از سوی دیگر اما بانک سرمایه با پرداخت تنها 700 میلیارد تومان تسهیلات، ضعیف‌ترین عملکرد را در این زمینه به نام خود زده است. بانک آینده با هزار و 15 میلیارد تومان، بانک ایران و ونزوئلا با هزار و 208 میلیارد تومان و بانک دی با دو هزار و 220 هزار میلیارد تومان نیز دیگر بانک‌هایی بودند که کمترین رقم پرداخت تسهیلات را ثبت کردند.

مبلغ وام بهار

سایه سیاست‌های بانک مرکزی بر وام‌دهی بانک‌های زیان‌ده

به نظر می‌رسد قرارگیری نام بانک‌هایی همچون سرمایه، آینده، دی و ایران‌زمین که در سال‌های اخیر زیان‌ده بوده‌اند در انتهای فهرست پرداخت تسهیلات بانکی، در پی تشدید سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی در قبال ترازنامه این بانک‌هاست. چراکه پرداخت تسهیلات بیش از حد در سال‌های گذشته، یکی از عوامل زیان‌دهی این بانک‌ها در سال‌های گذشته بوده و بانک مرکزی در سال‌های اخیر سعی کرده با محدودتر کردن توان تسهیلات‌دهی این بانک‌ها، وضعیت آنها را بهبود بخشد.

کدام بانک بیشترین تعداد تسهیلات را پرداخت کرد؟

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، تعداد وام‌های پرداختی از سوی بانک‌ها را بررسی می‌کند. بر این اساس، بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت با پرداخت به‌ترتیب 900 هزار فقره و 523 هزار فقره وام بانکی، بالاترین عملکرد را رقم زدند. بانک ملی با اعطای 514 هزار فقره وام و بانک سپه با پرداخت 301 هزار فقره تسهیلات نیز در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

در مقابل نیز بانک توسعه صادرات قرار دارد که تنها 744 فقره وام در بهار امسال پرداخت کرده است. بانک‌های مشترک ایران و ونزوئلا با هزار و 587 فقره، بانک صنعت و معدن با سه هزار و 824 فقره و بانک ایران‌زمین با سه هزار و 970 فقره وام پرداختی نیز دیگر بانک‌هایی بودند که کمترین تعداد تسهیلات را پرداخت کردند.

تعداد وام بهار

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.