فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۱۳۷

رکورد ۳۷.۴ میلیارد ریالی معاملات رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران

رکورد ۳۷.۴ میلیارد ریالی معاملات رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران

ارزش روزانه معاملات بورس انرژی در روز ۲۱ خردادماه از ۴۱ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال عبور کرد؛ استقبال گرم متقاضیان از عرضه ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید ستاره خلیج فارس و رقابت برای خرید آن در این رکوردشکنی ارزش معاملات بیشترین تاثیر را داشت. علاوه بر رونق رینگ بین‌الملل حامل‌های انرژی در این روز فروش برق از این بازار نیز با رونق و استقبال خریداران همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رکورد جدیدی در معاملات روزانه رینگ‌ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز ۲۱ خردادماه به ثبت رسید؛ به نحوی که طی ثبت فروش ۱۳۴ هزار تن محصول در زیر گروه نفت گاز و سایر حامل‌های انرژی مجموع ارزش ریالی این رینگ از ۳۷ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال فراتر رفت. فروش ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید شرکت ستاره خلیج‌فارس با مجموع ارزش ریالی ۱۰ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال در این رکوردشکنی ارزش بیشترین تاثیر را داشت. هر بشکه نفت ستاره خلیج فارس با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۱ پریمیوم دلار روانه این بازار شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن به ثبت رسید، به این ترتیب میزان تقاضا تقریبا ۴ برابر میزان عرضه نفت سفید بود و همین موضوع متقاضیان را به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت به نحوی که میانگین نرخ فروش هر بشکه نفت سفید ستاره خلیج فارس به منفی ۷.۸ پریمیوم دلار به ازای هر بشکه رسید. 

البته در این روز سایر محصولات عرضه شده توسط شرکت ستاره خلیج فارس نظیر نفتا، گاز مایع و گاز بوتان نیز با استقبال متقاضیان معامله شده و استقبال متقاضیان از عرضه‌های این شرکت در رکوردشکنی ارزش معاملات موثر بود. طی روز دوشنبه ۲۱ خرداد ماه بالغ بر ۳۶ هزار تن نفتا شرکت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل عرضه شد؛ میزان تقاضای ثبت شده در این بازار حدودا ۳ برابر عرضه بود و متقاضیان برای کسب سهم از این عرضه به رقابت قیمتی روی آوردند، به این ترتیب در نهایت مجموع ارزش فروش نفتای ستاره خلیج فارس به ۹ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال رسید. همچنین در این روز ۳۰ هزار تن نفتای سبک ستاره خلیج فارس نیز با مجموع ارزش ریالی ۷ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

عرضه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن حلال ۴۰۲ شرکت پالایش نفت اصفهان و فروش کل این محصول در قیمت پایه با مجموع ارزش ریالی ۴ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال و همچنین معامله ۱۰ هزار تن ته‌مانده تصفیه‌شده شرکت پالایش نفت امام خمینی با مجموع ارزش ریالی ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد ریال نیز در زمره با ارزش‌ترین فروش‌ها در معاملات روزانه رینگ بین‌الملل قرار گرفتند.

نفتا پیشتاز معاملات رینگ داخلی

در روز دوشنبه ۲۱ خردادماه بالغ بر ۱۲ هزار و ۷۷۴ تن محصول با مجموع ارزش ریالی ۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال از رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت. شرکت پالایش نفت بندرعباس در این روز ۳ هزار تن بلندینگ نفتا را در این رینگ عرضه کرد که با استقبال متقاضیان در نرخ پایه یعنی ۲۸۲ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم معامله شد و ارزش ریالی ۸۴۶ میلیاردی را در این رینگ رقم زد. رتبه دوم پرفروش‌ترین‌ها در رینگ داخلی نیز به شرکت پتروشیمی بیستون برای فروش ۲ هزار و ۵۰۰ تن حلال ۵۰۳ با مجموع ارزش ریالی ۷۶۲ میلیارد ریال تعلق گرفت. در عین حال رینگ داخلی بازار فیزیکی در روز ۲۱ خرداد میزبان عرضه‌های متعدد متانول بود که اغلب این عرضه‌ها با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شده و این محصول نیز فروش خوبی را در رینگ داخلی به ثبت رساند. در این زمان ۱۷۰۰ تن متانول پتروشیمی شیراز، هزار و ۵۰۰ تن متانول شرکت متانول کاوه و مقادیر کمتری از متانول سایر تولیدکنندگان در رینگ بین‌الملل به فروش رفت.

معاملات برق در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران در روز ۲۱ خرداد ماه پر رونق بود؛ ثبت ۱۱۲ معامله در این روز به فروش ۹۶۷ میلیون کیلووات ساعت برق از این بازار با مجموع ارزش ریالی هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال انجامید. این در حالی بود که ظرف این روز ۲۱ معامله در تابلو بازار فیزیکی برق بورس انرژی نیز به ثبت رسید که مجموع ارزش ریالی ۱۴ میلیارد ریالی را برای این تابلو رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی برای روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه میزبان عرضه‌های متعددی است؛ شرکت پالایش نفت تبریز ۲۱ هزار متر مکعب نفت سفید را در رینگ داخلی عرضه می‌کند. این در حالی است که رینگ داخل میزبان عرضه ۵ هزار تن آیزوریسایکل شرکت پالایش نفت شیراز، ۳ هزار تن رافینیت و ۳ هزار تن هیدروکربن سنگین پتروشیمی بوعلی سینا نیز خواهد بود.

از دیگر عرضه‌های سنگین رینگ داخلی می‌توان به عرضه ۳ هزار تن برش پنتان شرکت پتروپالایش کنگان نیز اشاره کرد.

همچنین رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز برای روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه میزبان عرضه‌های متعددی است؛ شرکت پالایش نفت آبادان برای این روز عرضه ۱۲ هزار تن گاز مایع را در نظر دارد. این در حالی است که این شرکت ۳ هزار تن نفتای سبک را نیز روانه این بازار می‌کند، همچنین این رینگ میزبان عرضه ۳ هزار تن رافینتی شرکت بوعلی سینا نیز خواهد بود.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.