کد مطلب: ۸۹۱۶۷۳

هنری کیسینجر درگذشت

هنری کیسینجر درگذشت

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی هنری کیسینجر که در دوران ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد وزیر خارجه ایالات متحده بود، در 100 سالگی درگذشت.

به گزارش تجارت‌نیوز،  وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین ایالات متحده هنری کیسینجر در ۱۰۰ سالگی در خانه خود در ایالت کنتیکت آمریکا درگذشت. 

این دیپلمات آمریکایی در دهه ۱۹۷۰ در بحبوحه جنگ سرد در بسیاری از رویدادهای مهم جهانی در حالی که به عنوان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه در دولت جمهوری‌خواه ریچارد نیکسون فعالیت می‌کرد، نقش داشت. 

او را در گشایش دیپلماسی آمریکا با چین، مذاکرات کنترل تسلیحات بین ایالات متحده و شوروی و توافق پاریس با ویتنام شمالی موثر می‌دانند. 

دوران اوج کیسینجر به عنوان «معمار اصلی سیاست خارجی آمریکا» با استعفای نیکسون در سال ۱۹۷۴ در پی رسوایی واترگِیت رو به افول گذاشت. او با این حال در زمان جرالد فورد جانشین نیکسون به حضور در سیاست به عنوان وزیر خارجه ادامه داد و در باقی حیات هم نظرات سیاسی ارائه می‌داد.

جایزه صلح نوبل که در سال ۱۹۷۳ به او اعطا شد، به یکی از بحث‌برانگیزترین جایزه‌ها تبدیل شد و دو عضو کمیته نوبل به دلیل این انتخاب استعفا کردند زیرا سوالاتی درباره بمباران مخفی کامبوج توسط ایالات متحده مطرح شد. 

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.