خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۶۹۹

گزارشی از جزئیات مذاکرات دو روزه دوحه/ جو بایدن از پیشرفت سخن می گوید حماس می گوید اتفاق جدیدی رخ نداده

گزارشی از جزئیات مذاکرات دو روزه دوحه/ جو بایدن از پیشرفت سخن می گوید حماس می گوید اتفاق جدیدی رخ نداده

بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به خبرنگاران آمریکایی گفته است که نسبت به حصول توافق آتش بس در آینده نزدیک، بسیار خوشبین است.

به گزارش تجارت نیوز،

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به خبرنگاران آمریکایی گفته است که نسبت به حصول توافق آتش بس در آینده نزدیک، بسیار خوشبین است. به گزارش بی بی سی جهانی،  جو بایدن به همه طرف‌های درگیر در مذاکرات برای آتش‌بس احتمالی غزه هشدار داده  که تلاش‌ها را تضعیف نکنند. بایدن پس از آخرین دور مذاکرات اعلام کرد که «ما بیش از همیشه به آتش بس نزدیک شده ایم»، اما یکی از مقامات ارشد حماس ابراز تردید کرد. رئیس جمهور همچنین اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه را برای ادامه تلاش های فشرده برای انعقاد این توافق به تل آویو می فرستد.

اظهارات وی پس از بیانیه مشترک ایالات متحده، قطر و مصر بیان شد که در آن بیان شد که آنها پیشنهادی برای آتش‌بس و توافقنامه آزادی اسیران ارائه کرده‌اند که «شکاف‌ها» را بین اسرائیل و حماس کاهش می‌دهد.

هر گونه نشانه ای از پیشرفت در مذاکرات قطر برای دولت هایی که امیدوار هستند از تبدیل جنگ در غزه به یک درگیری منطقه ای همه جانبه جلوگیری کنند، مهم و ضروری است. میانجی‌ها می گویند که در دو روز گذشته مذاکرات آتش‌بس «جدی، سازنده و در فضایی مثبت» انجام شده است.انتظار می‌رود که تیم‌های فنی در روزهای آینده به کار بر روی جزئیات نحوه اجرای شرایط پیشنهادی قبل از دیدار مجدد مقامات ارشد دولتی در قاهره، به امید رسیدن به توافق بر سر شرایط تعیین شده در دوحه، ادامه دهند.

جو بایدن در بیانیه‌ای گفت که به طور جداگانه با رهبران قطر و مصر که «حمایت قوی» خود را از این پیشنهاد ابراز کرده‌اند، صحبت کرده است. وی همچنین افزود که وزیر خارجه خود آنتونی بلینکن را به خاورمیانه باز می‌گرداند تا دوباره بر حمایت آهنین خود از امنیت اسرائیل تاکید کند . رئیس جمهور آمریکا در بخش های دیگری از این بیانیه تاکید کرد که هیچ‌کس در منطقه نباید اقداماتی برای تضعیف روند برقراری آتش بس و آزادی اسیران اسرائیلی در غزه انجام دهد.

در حالی که بیانیه میانجی ها پس از مذاکرات دو روزه در دوحه به وضوح یک تحول مثبت است، هنوز راه زیادی تا توافق آتش بس باقی مانده است. با این وجود، بلینکن به خبرنگاران آمریکایی گفت که نسبت به دستیابی به توافق بیشتر از هر زمان دیگری خوشبین شده است.  او در پاسخ به این سوال که چه زمانی ممکن است آتش‌بس احتمالی آغاز شود، گفت: باید صبر کرد و نتیجه را دید.

این اولین بار نیست که رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که فکر می کند توافق نزدیک است اما همه خوش بینی محتاطانه او را ندارند. یکی از مقامات ارشد حماس - که در مذاکرات شرکت نکرد، اما با مقامات قطری و مصری در تماس بود ، به بی‌بی‌سی گفت: آنچه امروز رهبری جنبش در رابطه با نتایج نشست‌های آتش‌بس دوحه از آن مطلع شد شامل تعهد برای اجرای آنچه در 2 ژوئیه بر سر آن توافق شد،  نمی شود.

توافقی که در نوامبر به امضا رسید باعث شد حماس 105 اسیر را در ازای یک آتش بس یک هفته ای و آزادی حدود 240 اسیر فلسطینی در زندان های اسرائیل آزاد کند. اسرائیل می گوید 111 اسیر هنوز در بازداشت هستند که 39 نفر از آنها کشته شده اند.

مردم غزه ماه‌هاست که با بحران شدید گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و اکنون با خطر همه‌گیری فلج اطفال مواجه هستند.

مرحله اول توافق که توسط بایدن بر اساس پیشنهاد 27 ماه مه اسرائیل مشخص شد، شامل آتش بس کامل به مدت 6 هفته، خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و مبادله برخی از اسیران - از جمله زنان، سالمندان و بیماران یا مجروحان – در ازای اسیران فلسطینی که در اسرائیل نگهداری می‌شوند، بود.مرحله دوم شامل آزادی سایر اسیران های زنده و پایان دائمی خصومت ها می شود. سومین مرحله شامل شروع یک طرح بازسازی بزرگ برای غزه و بازگرداندن بقایای اسیران مرده خواهد بود.

در همین حال، عملیات نظامی اسرائیل در غزه ادامه دارد و دستورات تخلیه جدیدی برای چندین بلوک در شمال خان یونس و دیر بالا صادر شده است. این دستور جدید  اسرائیل عملا منطقه بسیار کوچکی را برای پناه گرفتن غیرنظامیان باقی می گذارد.

آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (Unrwa) در بیانیه ای درباره وضعیت جاری در غزه می  گوید: یک بار دیگر ترس گسترش یافته زیرا خانواده ها جایی برای رفتن ندارند. مردم همچنان در یک کابوس بی پایان مرگ و ویرانی در مقیاسی خیره کننده به دام افتاده اند. آنچه اکنون نیاز به توافق آتش‌بس را ضروری‌تر می‌کند این واقعیت است که ویروس فلج اطفال - که از طریق مدفوع منتشر می‌شود - اکنون در داخل منطقه بشردوستانه تعیین‌شده توسط اسرائیل در غزه، جایی که صدها هزار فلسطینی آواره به دنبال آن هستند، در حال پخش است.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.