کد مطلب: ۸۹۴۰۳۲

یک فعال فولادی:

هدف از وضع عوارض صادراتی تامین کسری بودجه از جیب صنایع است

هدف از وضع عوارض صادراتی تامین کسری بودجه از جیب صنایع است

یک فعال فولادی گفت: سیاستگذاران بدون بررسی و شناخت کافی از وضعیت کنونی زنجیره آهن و فولاد در کشور، میزان عرضه و تقاضا در حلقه‌‌‌های مختلف این زنجیره و شناسایی محصولاتی که در آن کسری یا مازاد تولید وجود دارد، با هدف تامین کسری بودجه از جیب صنایع، به وضع عوارض صادراتی روی آورده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز،  سجاد محمدی با اشاره به وضع عوارض صادراتی در محصولات فولادی مطرح کرد: امروزه در صنعت فولاد سیاستگذاران بدون بررسی و شناخت کافی از وضعیت کنونی زنجیره آهن و فولاد در کشور، میزان عرضه و تقاضا در حلقه‌‌‌های مختلف این زنجیره و شناسایی محصولاتی که در آن کسری یا مازاد تولید وجود دارد، با هدف تامین کسری بودجه از جیب صنایع، به وضع عوارض صادراتی روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: تعریف مواد خام و نیمه‌خام در شرایط اجرایی شدن عوارض غیرکارشناسی می‌تواند وضعیت تولید در برخی حلقه‌‌‌ها را از سودآوری خارج کند. در واقع سال‌هاست که مصوبات غافلگیرانه و بدون پشتوانه‌‌‌های تحلیلی و محاسباتی در روند تولید اختلال ایجاد کرده است.

به گفته این فعال فولادی، در سال‌های اخیر با توجه به عدم‌توسعه یکپارچه در حلقه‌‌‌های مختلف تولید آهن و فولاد در کشور و همچنین کمبود انرژی در برخی فصول سال، برخی محصولات زنجیره با مازاد تولید مواجه شده‌‌‌اند؛ این در حالیست که در همین زمان در برخی حلقه‌‌‌ها کسری تولید نسبت به تقاضا وجود داشته است.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: عدم‌ توسعه کافی واحدهای احیا متناسب با ظرفیت‌‌‌سازی در بخش ابتدا و انتهای زنجیره باعث شده تا از سویی گندله بدون مشتری داخلی باشد و از سوی دیگر، واحدهای ذوب در تامین آهن‌‌‌اسفنجی موردنیاز خود دچار کمبود شوند. بر همین اساس، برخی اوقات منجر به رقابت‌‌‌های قیمتی در این محصول شده است. بنابراین می‌توان گفت در شرایط کنونی عدم‌تولید کافی آهن‌‌‌اسفنجی در کشور به گلوگاه اصلی تولید در این زنجیره تبدیل شده است.

منبع : فولادبان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.