کد مطلب: ۸۹۵۹۱۶

سلاح ورزی اعلام کرد:

برگزاری انتخابات مجدد ریاست اتاق خواست رئیس جمهور بود/ کناره‌گیری نکردم

برگزاری انتخابات مجدد ریاست اتاق خواست رئیس جمهور بود/ کناره‌گیری نکردم

حسین سلاح ورزی، رئیس سابق اتاق بارزرگانی ایران با تاکید بر اینکه از ریاست اتاق بازرگانی کناره‌گیری نکرده، گفت: در جلسه هیئت رئیسه اتاقق بازرگانی با شورای عالی نظارت اعلام شد که تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات مجدد ریاست اتاق بازرگانی، خواست رئیس جمهور محترم است که روزانه در حال پیگیری است و بنابراین تصمیم هیئت رئیسه این شد که انتخابات یکم بهمن ماه برگزار شود و موضوع بی اهمیتی مثل انتخابات اتاق، بیش از این باعث نشود ذهن مقامات ارشد درگیر نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز، انتخابات مجدد ریاست دور دهم اتاق بازرگانی ایران، بعد از هفت ماه تلاش دولت برای تغییر حسین سلاح‌ورزی و دخالت در انتخابات دور دهم اتاق بازرگانی برگزار می‌شود.

در ابتدای مراسم حسین سلاح ورزی، که در انتخابات خرداد ماه به عنوان رئیس اتاق بازرگانی انتخاب و حالا با تلاش دولت کنار گذاشته شد، اظهار کرد: صحبت‌های امروز من بیشتر از جنس قدردانی و تشکر و بخشی هم عذرخواهی است.

وی با بیان اینکه بعد از هفت ماه نمایندگان دولت افتخار دادند و در اتاق حضور پیدا کردند، گفت: بر اساس آیین نامه اتاق بازرگانی، اعضا نمی‌توانند بیش از سه جلسه در جلسات حضور پیدا نکنند. اما چون افراد در این دوره عذر شرعی دارند، ما این موضوع را رعایت نکردیم. اما بهتر است دوستان دولتی از الان به بعد رعایت کنند. سلاح ورزی با بیان اینکه پوپر به عنوان یک فیلسوف می‌گوید زندگی سراسر حل مسئله است، تصریح کرد: اتفاقات هفت ماهه گذشته نقطه عطف تاریخ ۱۴۰ ساله اتاق در رابطه با تعامل دولت و بخش خصوصی بود. اما این مجال فرصت خوبی برای آنچه بر اتاق و بخش خصوصی رفته نیست. با این حال قول می‌دهم آنچه در دو سال و نیم گذاشته بر ما رفته، در قالب کتاب و یک مستند سه ساعته که در حال مراحل تدوین نهایی است، به شرط حیات بیان کنم که جعبه سیاه اتاق بازرگانی است. وی با بیان اینکه هیئت رئیسه از نظر حقوقی سعی کردند از کیان بخش خصوصی دفاع کنند گفت: نهایت موضوع چیزی بود که دو هفته پیش در قالب نامه حقوقی از سوی تیم حقوقی منعکس شد. اما جالب تر این است که در روزهای گذشته مصداق تایید نامه حقوقی را دیدیم که سازمان بازرسی عینا استدلال‌های اتاق را تایید کردند. اما از روز چهارشنبه که منتهی شد به تصمیم برگزاری انتخابات همه چیز عوض شد. سوالاتی هم مطرح شده که چطور یک شبه تصمیم عوض شده و تحلیل‌های ناصوابی مطرح شد. به گفته سلاح ورزی تا سه‌شنبه، هیئت رئیسه بر همان نظر حقوقی بود و من بارها گفته بودم عاملی باعث کناره‌گیری من نمی‌شود، مگر تصمیم هیئت رئیسه. بنابراین من کناره‌گیری نکردم. اما بعد از ملاقات اخیر هیئت رئیسه با شورای عالی نظارت مشخص شد تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات، خواست رئیس جمهور محترم است که روزانه هم پیگیری می‌شود. پس تصمیم این شد که انتخابات یکم برگزار شود و موضوع بی اهمیتی مثل انتخابات اتاق باعث نشود ذهن مقامات ارشد بیشتر از این درگیر شود. هیئت رئیسه هم تصمیم گرفت انتخابات مجدد ریاست اتاق بازرگانی برگزار شود و من هم مخالفت نکردم.

او در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در سال جاری میلادی موفق شده میزبانی دو رویداد مدرن را با تلاش و برنامه ریزی بگیرد که این دو رویداد باعث می‌شود در سال ۲۰۲۴ ایران محور و مرکز گفت‌وگوهای اقتصادی بین‌المللی شود، گفت: این دو رویداد شامل میزبانی مجمع عمومی اتاق کشورهای اسلامی است که با حضور ۵۷ کشور مسلمان و میزبانی اتاق‌های کشورهای در حال توسعه عضو گروه D8 است که باید برنامه‌ریزی مناسب برای این میزبانی‌ها از سوی هیئت رئیسه انجام شود. همچنین اتاق در این دوره برنامه مدونی در قالب برنامه چهارساله تنظیم کرده که امیدواریم اجرا شود. کارهای ارزنده‌ای هم در رابطه با شفافیت انجام شده است و امسال برای اولین بار تفریق بودجه با شفافیت کامل و انتشار جزئیات انجام شده است. سلاح ورزی همچنین درخواست کرد آنچه در قالب برنامه تحول و اصلاح ساختار اتاق دیده شده پیگیری شود و گفت: همچنین برای اولین بار بودجه‌ریزی عملیاتی در دست اقدام است که امیدواریم به نتیجه برسد. وی افزود: دوست داشتم اعضای انجمن نظارت هم در این جلسه حضور داشته باشند تا از آن‌ها قدردانی کنم که بیش از یک سال است اعضای آن درگیر موضوع انتخابات هستند. البته از آقای میرمحمد صادقی گلایه می‌کنم. از شخص دیندار و خداپرست و قانون‌مداری مثل ایشان انتظار می‌رفت در مقابل این بدعت‌گذاری که تحت عنوان تمدید ماموریت انجمن نظارت عنوان شد مقاومت کند، در حالی که عمر انجمن نظارت تمام شده بود. از محضر ایشان خواهش می‌کنم، حالا که اراده بیرونی برای برگزاری مجدد اتاق حادث شده، از هفته بعد بساط این انجمن را جمع کنند و این انجمن را به عنوان شمشیر بالاسر اتاق نگه ندارند که گاهی با نفس مسیحایی دولتی دوباره احیا شود. سلاح ورزی ادامه داد تاسف برانگیزتر این بود که در هفت ماه گذشت شاهد بودیم اقداماتی از سوی برخی نهادها و دستگاه‌ها در طول ماه‌های گذشته انجام شد که اسباب زحمت شدند؛ از جمله وزارت صمت به اعضا زنگ می‌زدند و می‌گفتند در فلان جلسه نباید یا در فلان جلسه باید شرکت کنید که بی‌سابقه و تاسف آور بود. اما صرف نظر از این اتفاقات، اتاق به مسیر خود ادامه می‌دهد؛ هرچند سطح دخالت و انگیزه تصاحب و تسلط بر اتاق بی سابقه و نگران کننده است. اما من معتقدم اتاق همچنان خانه بخش خصوصی خواهد بود. سلاح ورزی همچنین در پایان گفت: به عنوان نکته آخر می‌خواهم اقرار کنم که من مسلمان شیعه ایرانی هستم و در طول ۵۳ سال عمر، تلاشم رعایت مقررات شرعی بوده و تا حالا مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف نکرده‌ام و بر اساس تربیت خانواده توهین به کسی، بخصوص اگر از مقامات کشور باشند را روا نمی‌دانستم. همچنین ملتزم به قانون اساسی بوده و هستم و ارتباطی با گروه‌های خارجی و بدخواهان مردم نداشته و ندارم. اما پرونده سازان و پاپوش‌دوزان سخت مشغول کارند که امیدواریم راه به جایی نبرند. تا زمانی که با ابزار محکومیت کیفری با حکم حبسی مواجه نشده باشم. برای اعتلای ایران و سربلندی بخش خصوصی از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنم و با افتخار کنار رئیس و هیئت رئیسه به عنوان یک عضو هیئت نمایندگان خواهم بود.

گفتنی است تا این لحظه از بین ۲۱ نفر داوطلب تایید صلاحیت شده، ۱۷ نفر انصراف دادند و در نهایت کاندیدهای نهایی صمد حسن زاده، احد عظیم زاده، مجتبی غیابی و فرج‌الله معماری هستند که رقابت برای کرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران بین آن‌ها خواهد بود.

برگزاری انتخابات عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی

با انتخاب صمد حسن زاده به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران، یک کرسی در هیئت رئیسه خالی شده و در خال حاضر رقابت بین حسین پیرموذن، محمود تولائی، علی اکبر عبدالملکی، خورشید گزدرازی برای این کرسی در جریان است. به گزارش تجارت‌نیوز، امروز، انتخابات مجدد ریاست دور دهم اتاق بازرگانی ایران، بعد از هفت ماه تلاش دولت برای تغییر حسین سلاح‌ورزی و دخالت در انتخابات دور دهم اتاق بازرگانی برگزار و حسن صمدزاده به عنوان رئیس اتاق بازرگانی در دور دهم هیئت نمایندگان انتخاب شد. در ادامه این مراسم، با توجه به اینکه صمد حسن زاده پیش از این عضو هیئت رئیسه بود، انتخابات دیگری برای تعیین عضو جدید در هیئت رئیسه در حال برگزاری است. بنابراین رقابت بین حسین پیرموذن، محمود تولائی، علی اکبر عبدالملکی، خورشید گزدرازی برای کرسی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در جریان است.

حسین پیرموذن با کسب ۱۸۶ رای عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.