کد مطلب: ۸۹۹۱۳۵

شهردار تهران خبر داد

ون و تاکسی‌های خطی جایگزین خطوط کم‌مسافر اتوبوس

ون و تاکسی‌های خطی جایگزین خطوط کم‌مسافر اتوبوس

شهردار تهران از تصویب اختصاص یارانه به ون های درون شهری خبرداد و گفت: جایگزین خطوط اتوبوس های کم تردد از ۲۱۱ خط اتوبوس پایتخت، خطوط فعلی ون و خطوط تاکسی های خطی می شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز،  علیرضا زاکانی شهردار تهران در جریان بررسی تبصره های بودجه در نوبت بعدازظهر جلسه دویست و هفدهم شورا و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری با بیان اینکه مدل تأمین مالی متفاوت است، گفت: ما قرارداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را منعقد کرده ایم که دو هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال آینده و ۵۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۴ تأمین خواهد شد.

وی افزود: هزار دستگاه از عقاب افشان، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از شتاب خریداری شده است. اتوبوس های شتاب برقی است که بخشی از آن تا پایان امسال، بخشی دیگر در سال آینده و بخشی در سال ۱۴۰۴ تأمین خواهد شد؛ البته قول اولیه این بود که تا پایان امسال این اتوبوس ها را تحویل دهد. تحویل اتوبوس های سایر شرکت ها تا پایان سال آینده انجام خواهد شد.

۲۵ درصد از منابع مالی اتوبوس ها نقد است

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۵ درصد از منابع مالی تأمین اتوبوس ها نقد و مابقی غیرنقد و از محل تسهیلات است، یادآور شد: دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز براساس خرید خارجی تأمین می شود که لایحه آن امروز به شورا تقدیم شد. نمونه اولیه آن در گمرک بندرعباس موجود است. ون، تاکسی، اتوبوس و موتور وارد گمرک شده تا استانداردها را بسنجیم و واردات را عملیاتی کنیم. ۶ ماه پس از عملیاتی شدن قرارداد، اتوبوس های خارجی وارد ناوگان خواهد شد.

ورود ۴۵۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی؛ سال آینده

زاکانی با تأکید بر اینکه سال آینده چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به اتوبوس های فعلی اضافه می شود، تصریح کرد: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از مسیر بازسازی اضافه خواهد شد. برای خرید اولیه اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت ۲۰ درصد پیش پرداخت در شورا تصویب شد و باید پرداخت شود.

شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: برای خرید اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت های برقی، جلساتی را با وزیر نفت داشتیم و اعلام شد که پول هست و ابتدا باید صرفه جویی شود؛ بخشی از اعتبارات از سوی وزارت نفت و بخشی دیگر نیز از سوی وزارت کشور تأمین خواهد شد. برای تأمین چهار همت در جلسه روز گذشته مذاکره صورت گرفت. بخشی دیگر از اعتبارات را خودمان تأمین خواهیم کرد.

اتوبوس‌داری نمی‌کنیم؛ شرکت سهامی عام است

وی با بیان اینکه ما نمی خواهیم اتوبوس داری کنیم، یادآور شد: وسایل حمل و نقل عمومی در قالب شرکت سهامی عام که مدل آن با رئیس کل بانک مرکزی به نتیجه رسیده، قرار می گیرد و رانندگان سهام دار شرکت سهامی عام خواهند بود و رانندگان هم از محل رانندگی درآمد خواهند داشت و هم ماهانه از سود سهام خود برخوردار خواهد شد و شهرداری نیز اگر سهمی داشته باشم درآمد پایدار کسب خواهد کرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید ببینیم وضع موجود ما چگونه است؟ تأکید کرد: مجموعه شورای شهر در سال ۱۳۸۷ طرح جامع ترافیک تهران را تصویب کرده است. در این طرح راهکارهای مدیریت هزینه سفر لحاظ شده و اتفاقات در حوزه مترو، تاکسی، اتوبوس و ون پیش بینی شده است.

وی افزود: پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۴ باید ۴۳۰ کیلومتر خط مترو احداث شود و امروز ۳۰۴ کیلومتر داریم و تعداد خطوط به ۱۲ خط برسد. قطار شهری از ۹۰ کیلومتر به ۴۶۰ کیلومتر باید برسد و تا دو سال آینده میزان زیادی عقب هستیم.

زاکانی با بیان اینکه باید تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دست یابیم، خاطرنشان کرد: تاکسی باید به ۱۰۰ هزار دستگاه و ون باید به ۱۱ هزار دستگاه برسد. در حال حاضر ۷۲ هزار تاکسی در شهر وجود دارد که ۶۰ تا ۷۰ درصد از این ناوگان فرسوده است.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: به ۹ شرکت مجوز داده شده که ۴۹ هزار تاکسی را تأمین کنند. ۲۷ هزار تاکسی نیز در بسته خرید از چین پیش بینی شده که در اختیار شرکت سهامی عام قرار می گیرد. شهرداری نیز در این بخش سهام دار است و از سود سالیانه برخوردار خواهد شد.

وی تأکید کرد: ما تنها به اتوبوس و مترو یارانه می دهیم. با این حال در شورا تصویب کردیم که ون نیز یارانه دریافت کند، چراکه جایگزین خطوط اتوبوس های کم تردد از ۲۱۱ خط اتوبوس پایتخت، خطوط فعلی ون و خطوط تاکسی های خطی می شوند. برای ما هزینه هر صندلی ون یک سوم صندلی اتوبوس است و از طرفی محبوبیت ون برای مردم به مراتب بالاتر از اتوبوس است.

زاکانی با بیان اینکه شأن شهرداری خدمت به مردم است، یادآور شد: شهرداری زیر پای مردم را هم جارو می کند و به این موضوع مفتخر است. در بخش تاکسی؛ شاتل سرویس الگوی حمل و نقلی نوینی است و به همین دلیل تعدادی از ون ها را در دو بخش زیر بار بردیم تا خدمات ارائه شود. در بخش دوم شاتل سرویس را وارد خطوط پایتخت کردیم و امروز ۱۰۰ درصد صندلی های ما تکمیل است.

شهردار تهران با اعلام اینکه ما برای هر خودروی برقی دو راننده در نظر گرفته ایم تا به جای هشت ساعت ۱۶ ساعت فعالیت کند، اظهار کرد: مدل قبلی حمل و نقل در پایتخت دیگر تکرار نخواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه پس از تصویب اساسنامه سازمان فناوری های نوین، مصوبه به فرمانداری و سپس به سازمان شهرداری ها ارسال شد، گفت: این پرسش در سازمان شهرداری ها مطرح شد که چون ساختار جدید است امکان ساخت آن وجود دارد یا خیر؟ سازمان امور اداری و استخدامی این پاسخ را داد که اگر از پست های موجود در شهرداری استفاده شود، بلامانع است.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: ما دقیقاً همین اقدام را انجام دادیم و از پست های شرکت های موجود برای سازمان فناوری های نوین استفاده کردیم. هر مأموریتی در حوزه فناوری شهرداری وجود دارد باید در این سازمان متمرکز شود. در حال حاضر به دنبال کارگزاری و پیگیری امور سازمان هستیم.

زاکانی با بیان اینکه ما اقدامات لازم را برای سازمان فناوری های نوین انجام داده ایم، گفت: در اساسنامه دیگر مجموعه ها اگر بندهای مربوط به فناوری های نوین وجود دارد باید حذف شود و این ارتباطی به اساسنامه سازمان فناوری های نوین ندارد.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: در حوزه یادمان سازه، تغییر ماهیت ایجاد نشده و این شرکت کار عمرانی انجام می دهد. یادمان سازه یکی از شرکت های بدهکار شهرداری به شمار می رود. پوسته این شرکت با حداقل تغییرات برای اقدامات عمرانی سازمان فناوری گرفته شد و از محتوای آن برای سازمان فناوری های نوین بهره گرفتیم. در این راستا ساصد به یادمان سازه واگذار شد تا عملیات عمرانی انجام دهد.

وی ادامه داد: شورای شهر حسابرس تعیین کرده تا حسابرسی شرکت ها را انجام دهد. اگر بودجه ای برای شرکتی تعیین شود حسابرسی آن نیز انجام می شود.

زاکانی با بیان اینکه شرکت تجارت الکترونیک زیرمجموعه شرکت فروشگاه های شهروند است و مجوز دارد، تصریح کرد: مأموریت های شرکت تجارت الکترونیک مشخص است. استدلال ما این است که هر شرکتی در شهرداری کار تخصصی خود را انجام دهد و این استدلال برای شرکت رایانه شهر نیز صدق می کند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه ما به این رسیدیم که برخی اقدامات موازی کاری است، یادآور شد: پیمانکار فیبر شهرداری تهران را اجاره می داد و شورا باید از این استقبال کند که ما شفاف سازی کرده ایم. این موضوع مفسده انگیز بود. اگر اسناد قبلی را بررسی کنیم می بینیم که ما جلوی فساد را گرفته ایم.

وی ادامه داد: از فبیرهای موجود استفاده نمی شود و ما به پیمانکار سپرده ایم که از آن صیانت کند. ما بیشتر از پنج درصد از فیبر استفاده نمی کنیم و پیمانکار این استفاده را انجام می دهد. فیبرکشی یا تأمین تجهیزات دوربین چه ارتباطی به شرکت کنترل ترافیک دارد؟ کارهایی که انجام داده بود کار نبود بلکه خاک بازی بود.

کاهش ۲۰۰ تایی دوربین‌های خراب در سطح شهر

زاکانی با بیان اینکه قرار شد یکجا دوربین ها و زیرساخت های سخت افزاری تجمیع شود و پاسخگو باشد، گفت: بر اساس تغییرات و تحولات صورت گرفته، تعداد دوربین های خراب که بیش از ۳۰۰ دستگاه بود به بیش از ۱۰۰ دستگاه رسید. به دلیل اینکه مسئول جدید پاسخگو است.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: فیبر موجود باید محلی برای درآمد شهرداری باشد نه استفاده پیمانکاران. بعد از ساماندهی صورت گرفته پیمانکاران بخشی از فیبر را قطع کردند تا کار روی زمین بماند اما خوشبختانه امور در این بخش پیش رفت.

وی ادامه داد: شورا ناظر بر این عملکرد است و حسابرسان را تعیین می کند. تقاضای بنده این است که این موارد با هم ترکیب نشوند و مباحثی مطرح شود که مخاطب برداشت اشتباهی داشته باشد.

زاکانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ از رقم ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه محقق شد، گفت: در سال ۱۴۰۱ از رقم ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ۶۹ هزار و ۹۰۰ نقد محقق و ۱۱ هزار میلیارد به امسال منتقل شد. امسال از ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، متمم ۱۰۴ همتی مصوب شد که در نهایت درصد تحقق به ۱۳۷ درصد خواهد رسید. برای سال آینده ۱۵۱ همت مصوب شده و عملا پایه بودجه سال آینده دو برابر امسال است.

 در حالی که از قبل از ساعت هشت صبح امروز جلسه شورای شهر آغاز شده بود، تا ساعت ۱۸ بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران با حضور شهردار، معاونانش و اعضای شورای شهر به طول انجامید.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.