فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۵۳۵

زائران اربعین توجه کنند / شیوع سرخک در عراق

زائران اربعین توجه کنند / شیوع سرخک در عراق

معاون بهداشت وزارت بهداشت از شیوع بیماری سرخک در کشور عراق خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

معاون بهداشت وزارت بهداشت از شیوع بیماری سرخک در کشور عراق خبر داد و به هموطنانی که قصد عزیمت به عراق برای شرکت در مراسم اربعین دارند تاکید کرد که قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند.

دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری و یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

وی گفت: دوره نهفتگی بیماری سرخک  از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و  بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندامها گسترش می یابد تظاهر می کند. ۴ روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا ۴ روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است.

معاون بهداشت تصریح کرد: بیماری سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است.

فرشیدی گفت: متاسفانه در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نبوده و بنابراین شاهد همه گیری‌های بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

معاون بهداشت گفت: کشور عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد اپیدمی بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه‌های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است.  تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزایش یافته است.

فرشیدی به هموطنان توصیه کرد: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام نمایند.

وی همچنین به هموطنانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه کرد: در حین سفر حتی الامکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری کنند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر و یا بازگشت به کشور، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.