فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۳۷۲

تبعات پدر شدن در ۵۰ سالگی چیست؟

تبعات پدر شدن در ۵۰ سالگی چیست؟

تحقیقات نشان می دهد، «به طور کلی، تجربه پدری در سن بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اوتیسم، سرطان‌های کودکان، آکندروپلازی و اسکیزوفرنی را در بچه‌ها افزایش دهد و خطرات و عوارض دوران بارداری را در مادران بالا می‌برد.»

به گزارش تجارت نیوز،

نسبت مردانی که در سن بالای ۵۰ سالگی پدر شدن را تجربه می‌کنند، در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران و ایالات متحده رو به افزایش است، به این معنی که روز به روز بچه‌هایی بیشتری دارای پدران مسن‌تر می‌شوند. اما آیا این روند رو به تزاید تبعاتی هم دارد؟

بنابر گزارش یورونیوز، دانشگاه استنفورد برای پاسخ به این سوال مطالعه‌ای را انجام داده که نتایج آن به تازگی منتشر شده است. آلبرت‌ ها (Albert Ha)، اورولوژیست دانشگاه استنفورد و همکارانش که در این مطالعه مشارکت داشتند، معتقدند که تمایل بیشتر به ثبات مالی و کسب سطح تحصیلی بالاتر موجب شده تا پدر شدن برای مردان در سنین بالاتر با توجه به این که توان باروری آنها نسبت به زنان دیرتر کاهش می‌یابد، چندان نگران‌کننده به نظر نرسد.

آلبرت‌ ها و همکارانش بیش از ۴۶ میلیون تولد گزارش شده در ایالات متحده را در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مطالعه مقطعی آنها نشان می‌دهد که میانگین سن پدران به طور پیوسته از ۳۰.۸ سال در سال ۲۰۱۱ به ۳۲.۱ سال در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و در همین مدت، نسبت پدران بالای ۵۰ سال از ۱.۱ درصد به ۱.۳ درصد رسیده است.

آنها به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش سن پدران بر میزان باروری زنان، نحوه سپری شدن دوران بارداری آنها و نیز سلامت کودکان تاثیر گذاشته است.مردان با افزایش سن با اختلال نعوظ، کم‌کاری غده‌های جنسی (بیضه‌ها) مواجه می‌شوند. بنابراین، حجم، ریخت‌شناسی یا مورفولوژی منی آنها و نیز میزان، کیفیت و توان جهندگی اسپرم‌ها کاهش می‌یابد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که با کاهش کیفیت اسپرم در پدران مسن‌تر، بسته‌های ژنی کوچکِ پر پیچ و تاب که نیمی از دی‌ان‌ای نوزاد را تشکیل می‌دهند، بیشتر تحت تأثیر تکه تکه شدن دی‌ان‌ای اسپرم، وجود تعداد غیرطبیعی کروموزوم‌ها، جهش‌های جدید و تغییرات اپی‌ژنتیکی (تغییرات دی‌ان‌ای که توالی آن را عوض نمی‌کند و می‌تواند روی فعالیت ژن اثر بگذارد) قرار می‌گیرند.

نویسندگان نتایج این تحقیق می‌نویسند: «به طور کلی، تجربه پدری در سن بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اوتیسم، سرطان‌های کودکان، آکندروپلازی و اسکیزوفرنی را در بچه‌ها افزایش دهد و خطرات و عوارض دوران بارداری را در مادران بالا می‌برد.»

بر پایه نتایج این تحقیق، با بالا رفتن سن پدران از ۷۰ سال، احتمال دختر شدن نوزاد نیز افزایش پیدا می‌کند. در این مطالعه، حتی پس از کنترل سن مادر و سایر عوامل، هر ۱۰ سال افزایش در سن پدر، نسبت تولدهایی را که به فناوری کمک باروری (ART) متکی بودند، افزایش داد. همچنین افزایش خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد به هنگام تولد ثبت شد.

مطالعه قدیمی‌تری که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ در آمریکا انجام و نتایج آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، نشان داده بود که نوزادانی که از پدران بالای ۳۵ سال به دنیا می‌آیند در معرض خطر بیشتر دچار شدن به وزن کم هنگام تولد، تشنج و مشکلات تنفسی بلافاصله پس از تولد قرار دارند.

همچنین، برای یک مرد ۴۵ ساله یا بالاتر، احتمال تولد نوزاد نارس ۱۴ درصد بیشتر است و این نرخ برای یک مرد ۵۰ ساله یا بالاتر، به ۲۸ درصد می‌رسد.

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.