کد مطلب: ۸۹۹۳۹۴

سقوط تقاضای اروپا برای گاز به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ساله

سقوط تقاضای اروپا برای گاز به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ساله

تقاضا برای گاز طبیعی در اروپا، در سال میلادی گذشته به پایین‌ترین رکورد ۱۰ سال اخیر کاهش یافته، زیرا مصرف گاز از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، موسسه «اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی» (IEEFA) در گزارشی اعلام کرد افزایش تاسیسات ظرفیت نیروی تجدیدپذیر و اقدامات برای تقویت بهره‌وری انرژی، باعث کاهش مصرف گاز اروپا به پایین‌ترین رکورد ۱۰ سال اخیر در سال ۲۰۲۳ شد و تقاضای این منطقه برای گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) ممکن است تا اوایل سال آینده، به اوج برسد.

طبق گزارش این موسسه، اقتصادهای بزرگی از جمله آلمان، ایتالیا و انگلیس، بزرگترین محرکان کاهش تقاضای اروپا برای گاز بودند.

تقاضای اروپا برای گاز در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به دلیل بحران انرژی، افزایش سرسام آور قیمت پایه بازار گاز و تقاضای صنعت ضعیف‌تر در بحبوحه اقتصادهای بحران زده، کاهش یافت.

مصرف خانوار هم به دلیل اقدامات صرفه‌جویی کننده در مصرف انرژی، کاهش یافته است و در عین حال، دولت‌های اروپایی تلاش کردند هر زمان و هر جای ممکن، سهم تجدیدپذیرها در تولید برق را افزایش داده و گاز روسیه را حذف کنند.

کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد در اتحادیه اروپا بجز انگلیس، وابستگی این بلوک به گاز روسیه (به هر دو شکل ال‌ان‌جی و خط لوله‌ای) از ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۱، به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

برای جبران کاهش قابل توجه واردات گاز از روسیه، اروپا به ساخت تعداد زیادی پایانه‌های واردات ال‌ان‌جی، شتافته است. بررسی IEEFA نشان می‌دهد با اوج گرفتن تقاضا برای ال‌ان‌جی که در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌شود، ظرفیت ترکیبی پایانه‌های ال‌ان‌جی اروپا می‌تواند سه برابر بالاتر از تقاضای پیش‌بینی شده برای ال‌ان‌جی تا پایان دهه جاری باشد. به عنوان مثال، آلمان ممکن است از ظرفیت واردات ال‌ان‌جی کمتری نسبت به آنچه که قصد داشت در دهه اضافه کند، استفاده کند.

مارکوس کِرِبر، مدیرعامل شرکت نیروی RWE آلمان، سال گذشته گفته بود اطمینان بهتر از پشیمانی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گروه اپراتورهای ذخیره سازی گاز آلمان (INES) در اوت اعلام کرد آلمان در فصل زمستان ۲۰۲۷-۲۰۲۶ همچنان در معرض خطر خواهد بود، مگر آن که اقداماتی برای افزودن پایانه‌های ال‌ان‌جی و ظرفیت اضافی ذخیره سازی گاز انجام دهد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.