کد مطلب: ۹۰۱۴۵۵

کاهش ۱.۸ درصدی قیمت هفتگی نفت

کاهش ۱.۸ درصدی قیمت هفتگی نفت

نفت برنت، معاملات روز جمعه را در قیمت پایین‌تری به پایان برد و در کل هفته با کاهش ۱.۸ درصدی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهای معاملات نفت برنت با ۸۸ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، در ۸۲ دلار و ۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۲ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش، در ۷۸ دلار و ۱ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته، ۱.۸ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۲.۵ درصد کاهش داشت.

دنیس کیسلر، نائب رئیس بازرگانی شرکت BOK Financial گفت: در حالی که با توجه به محدودیت عرضه اوپک و تحریم‌های روسیه که صادرات این کشور را کند کرده است، میزان عرضه‌ به بازار، پایین‌ باقی مانده است اما به نظر می‌رسد تقاضای چین ضعیف شده و تقاضا در فصل رانندگی آمریکا هنوز شروع نشده است.

چین هفته گذشته، هدف رشد اقتصادی حدود ۵ درصد را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرد که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند بدون محرک‌های بیشتر، هدف بلندپروازانه‌ای است.

داده‌های منتشره در پنجشنبه گذشته، نشان داد واردات نفت به چین در دو ماه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، افزایش یافته است، اما نسبت به ماه‌های قبل، کمتر بوده و روند خرید کمتر توسط بزرگترین خریدار نفت در جهان، ادامه یافته است.

حمایت اوپک پلاس از بازار نفت

در بخش عرضه، اعضای اوپک پلاس یکشنبه گذشته، توافق کردند کاهش تولید داوطلبانه نفت به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را در سه ماهه دوم تمدید کنند و در بحبوحه نگرانی‌ها از رشد جهانی و افزایش تولید خارج از گروه، از بازار حمایت بیشتری به عمل آورند.

با این حال، بر اساس داده‌ها و تحقیقات شرکت «ریستاد انرژی»، تولید نفت در کشورهای اوپک پلاس در فوریه، ۲۱۲ هزار بشکه در روز نسبت به تولید ژانویه افزایش یافت.  

در همین حال شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکا درهفته گذشته، تعداد دکل‌های نفتی را که معیاری برای ارزیابی تولید آینده است، با دو حلقه کاهش، به ۵۰۴ حلقه رساندند که پایین‌ترین میزان از ۲۳ فوریه، است.

بازارهای نفت، سیگنال‌هایی را در خصوص زمان کاهش احتمالی نرخ بهره در آمریکا و اتحادیه اروپا در دو روز معامله گذشته دریافت کردند. کاهش نرخ بهره می‌تواند با تقویت رشد اقتصادی، تقاضا برای نفت را افزایش دهد.

آمار رسمی نشان داد اقتصاد آمریکا در فوریه، ۲۷۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده که فراتر از پیش بینی تحلیلگران از رشد ۲۰۰ هزار شغل در نظرسنجی رویترز بود. اما نرخ بیکاری هم افزایش یافت و رشد دستمزدها کاهش یافت که نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا ممکن است کند شود که گزینه کاهش نرخ بهره پیش‌بینی‌شده در ژوئن از سوی فدرال رزرو را روی میز نگه می‌دارد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، پنجشنبه گذشته گفت: بانک مرکزی تا کسب اطمینان از کاهش تورم به اندازه کافی برای شروع کاهش نرخ بهره، فاصله زیادی ندارد.

 بر اساس گزارش رویترز، فرانسوا ویلروی دو گالهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه و سیاستگذار بانک مرکزی اروپا، گفت: بانک مرکزی اروپا احتمالا از آوریل تا ژوئن، کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.