خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۳۳۶

۶۰ درصد مصرف برق کشور در تابستان مربوط به بخش خانگی است

۶۰ درصد مصرف برق کشور در تابستان مربوط به بخش خانگی است

معاون شرکت توانیر گفت: در تابستان حدود ۶۰ درصد از تقاضای برق تولیدی در کشور به مصرف بخش خانگی اختصاص دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محسن ذبیحی با اشاره به نصاب بی‌سابقه مصرف برق روز چهارشنبه که برای پنجمین بار به میزان ٧٧ هزار و ٥١٤ مگاوات شکسته شد گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٨.٣ درصد رشد را نشان می‌دهد که عدد بزرگی است. این رکوردشکنی مصرف برق به دلیل افزایش دما است و تداوم گرما باعث افزایش مصرف برق می‌شود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر از پیش‌بینی تداوم موج گرما در روزهای آینده خبر داد و افزود: امروز هم تداوم این روند وجود دارد.

ذبیحی در خصوص مهمترین راهکارهای مصرف بهینه برق نیز اظهار کرد: هم اکنون نزدیک به ۶۰ درصد مصرف برق در بخش خانگی اتفاق می‌افتد و در این میان وسایل سرمایشی بیشترین مصرف را در ساعات پیک به خود اختصاص می‌دهند.

وی از تنظیم کولرهای گازی روی ٢۴ درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی به عنوان مهمترین راهکارهای کاهش مصرف برق در ساعات پیک و تأمین پایدار برق برشمرد و اضافه کرد: همچنین اقداماتی مانند نصب سایبان، تمیز کردن یا تعویض فیلترها و پوشال که باعث افزایش راندمان می‌شود، همگی می‌تواند در بهینه سازی مصرف برق و کاهش مصرف برق در پیک نقش مؤثری داشته باشد.

ذبیحی در عین حال عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و… را در ساعات اوج مصرف بسیار مؤثر دانست و تاکید کرد: از ساعت ١٣ تا ١٨ و ۲۰ تا ٢٣ مصرف برق اوج می‌گیرد و ضروری است که هموطنان در این ساعات با استفاده از راهکارهایی که اعلام شد، نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کنند.

وی درباره مناطق گرمسیر کشور نیز گفت: در مناطقی مانند هرمزگان، خوزستان و … استفاده از وسایل سرمایشی اجتناب ناپذیر است اما استفاده از این نوع وسایل با رده انرژی بالا و خاموش کردن وسایل سرمایشی به هنگام خروج از منزل می‌تواند مصرف را به میزان زیادی کاهش دهد و در تأمین برق پایدار کمک کند.

ذبیحی ابراز امیدواری کرد که مدیریت مصرف برق توسط هموطنان و عدم همزمانی استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات اوج که می‌تواند منجر به کاهش سهم بخش خانگی و اختصاص آن به بخش‌های صنعت و کشاورزی مؤثر واقع شود.

 

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.