فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۴۶۴

ارزش آب در ایران واقعی نیست

ارزش آب در ایران واقعی نیست

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آبفای کشور نازل بودن ارزش اقتصادی آب به علت قیمت گذاری پایین را یکی از عوامل بی توجهی به مصرف بهینه آن دانست.

به گزارش تجارت نیوز،

علی سیدزاده با بیان اینکه تعرفه آب در ایران جزو پایین ترین رده های جهانی است و تقریبا بین دو سه کشوری است که برای تمامی مشترکان کم ترین تعرفه آب محاسبه می شود،گفت:این یک اصل بسیار ساده است که کالای بی ارزش، مصرف بالایی دارد تا زمانیکه قیمت کالای آب در ایران ارزش واقعی خود را ندارد، روند مصرف بی رویه آن ادامه خواهد داشت.

وی افزود: به عقیده من در جامعه امروزی کسی نیست که نداند چطور باید آب را بهینه مصرف کند،موضوعی که اهمیت دارد بحث ارزش واقعی کالاها در دیدگاه مردم است.اگر آب را یک کالای با ارزش قلمداد کنیم قطعا می توان برای بهینه مصرف کردن آن هم برنامه ریزی های دقیق تری انجام داد.

سیدزاده عوامل ترغیب کننده برای کاهش مصرف آب در ایران را بسیار کم رنگ دانست و خاطر نشان کرد:زمانی که قیمت آب در سبد اقتصادی خانواده بسیار ناچیز و کوچک باشد، هرچقدر هم برای صرفه جویی یا مدیریت مصرف این کالا فرهنگسازی شود، اثرچندانی ندارد و باید مشترکان پرمصرف و بدمصرف(با مصرف بالای الگو) قیمت واقعی آب را پرداخت کنند و مشترکانی که کمتر از الگو مصرف دارند، مشمول مشوق هایی از جمله تخفیف در پرداخت آب بها شوند.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه یکی از روش های صرفه جویی در مصرف آب که بسیار موثر است استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصف آب است،افزود: استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب از جمله وسایلی مانند ماشین های ظرفشویی و لباسشویی یا شیرهای کم مصرف و مجهز به پرلاتور و سردوش های کاهنده مصرف برای مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب بسیار موثرند و حداقل تا ۳۰ درصد می توانند در بهینه سازی مصرف آب موثر باشند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.