خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۶۱۴

ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ پیشرفتی با ایران حاصل نشده است

ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ پیشرفتی با ایران حاصل نشده است

در گزارش محرمانه آژانس اتمی تاکید شده که در خصوص دو موضوع نصب مجدد تجهیزات نظارتی و پاسخ‌های تهران در خصوص منشا ذرات اورانیوم ، پیشرفت‌های مورد نظر حاصل نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس این گزارش محرمانه که خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده میزان ذخایر اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌سازی شده ایران نسبت به آخرین گزارش آژانس در ماه سپتامبر از ۶.۷ کیلوگرم به ۱۲۸.۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

این میزان بیش از سه برابر تقریبا ۴۲ کیلوگرمی است که طبق تعریف آژانس، در صورت غنی‌سازی بیشتر، از نظر تئوری برای ساخت یک بمب اتمی کفایت می‌کند.

در گزارش آژانس همچنین بار دیگر تاکید شده که در خصوص دو موضوع نصب مجدد تجهیزات نظارتی و پاسخ‌های تهران در خصوص منشا ذرات اورانیوم، پیشرفت‌های مورد نظر حاصل نشده است.

این دومین بار متوالی است که گزارش‌های سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید هیچ پیشرفتی در هیچ یک از این دو موضوع حاصل نشده است.

خبرگزاری فرانسه هم که این گزارش را رویت کرده گزارش داده که میزان اورانیوم غنی‌سازی شده ایران، به بیشتر از ۲۲ برابر میزان مجاز در برجام رسیده است.

از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی تعهدات خود در برجام را به صورت تدریجی کاهش داده و در حال حاضر تقریبا دیگر هیچ‌یک از محدودیت‌های توافق شده در برجام سال ۲۰۱۵ از سوی جمهوری اسلامی رعایت نمی‌شود.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن تلاش‌ها و مذاکراتی میان دو طرف برای احیای برجام صورت گرفته که این گفتگوها به جایی نرسیده است.

در حال حاضر ماه‌هاست که هیچ مذاکره‌ای برای احیای برجام صورت نمی‌گیرد و تلاش‌های کشورهای میانجی برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران به آمریکا و اروپا برای حصول توافق بی‌نتیجه بوده است.

 

منبع : عصر ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.