کد مطلب: ۸۹۴۳۶۰

شورای امنیت خواستار همکاری با ایران درحادثه کرمان شد

شورای امنیت خواستار همکاری با ایران درحادثه کرمان شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد از تمامی کشورها خواست برای مقابله با عاملان حمله تروریستی کرمان با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای امروز پنجشنبه ضمن محکوم کردن حمله تروریستی کرمان از تمامی کشورها خواست با جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با عاملان این حمله همکاری کنند.

محکومیت حادثه کرمان با شدیدترین لحن

نیکلاس دی ریوری، نماینده فرانسه در سازمان ملل به عنوان رئیس شورای امنیت در بیانیه‌ای این حمله را «با شدیدترین لحن» محکوم کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت، با شدیدترین لحن حمله تروریستی بزدلانه در شهر کرمان جمهوری اسلامی ایران در روز 3 ژانویه را محکوم می‌کنند. این اقدامِ تروریستیِ قابل سرزنش به مرگ اندوهناک بیش از 100 نفر از جمله زنان و کودکان و زخمی شدن 211 نفر دیگر شده که حال برخی از آنها وخیم است.»

اعضای شورای امنیت با خانواده‌های قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت عمیق‌ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را با خانواده‌های قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرده و برای تمامی مجروحان آرزوی بهبودی سریع و کامل دارند.»

در ادامه این بیانیه، از تروریسم به عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی نام برده شده است. این بیانیه تصریح می‌کند: «اعضای شورای امنیت تأکید می‌کنند که تروریسم در تمامی اشکال و جلوه‌های آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

همکاری فعال اعضای شورای امنیت با ایران 

اعضای شورای امنیت همچنین خواستار همکاری فعال با دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تمامی عاملان این اقدام تروریستی شده‌اند. 

کشورهای عضو تأکید کرده‌اند: «اعضای شورای امنیت بر ضرورت پاسخگو کردن عاملان، سازمان‌دهندگان، حامیان مالی و پشتیبان‌های این اقدامات شنیع تروریستی و آوردن آنها به محکمه عدالت تأکید کردند. آنها از تمامی کشورها خواسته‌اند مطابق با تعهداتشان و ذیل قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت به نحو فعال با دولت جمهوری اسلامی ایران و دیگر مسئولان مرتبط در این زمینه همکاری کنند.»

 15 عضو شورای امنیت در ادامه بیانیه تصریح کرده‌اند هر گونه اقدام تروریستی «صرفنظر از انگیزه‌های آن، در هر جا، در هر زمان و توسط هر کسی جنایتکارانه و توجیه‌ناپذیر» است.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «آنها (اعضای شورای امنیت) بر ضرورت مقابله تمامی کشورها با تهدیدهای ناشی از اقدامات تروریستی علیه صلح و امنیت بین‌المللی طبق منشور ملل متحد و دیگر تعهدات قوانین بین‌الملل اعم از قانون بین‌المللی حقوق بشر، قانون بین المللی پناهندگان و قانون بین‌الملل اقدامات بشردوستانه تأکید کردند.»

 دو انفجار تروریستی بعدازظهر چهارشنبه در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح برجای گذاشت که محکومیت کشورها و گروه‌های مختلف را در پی داشته است.

پیش از این دفتر نمایندگی دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرده بود که اقدام بزدلانه تروریستی در کرمان جان بیش از صد کودک بی گناه و غیرنظامی را گرفته است. 

نمایندگی ایران با بیان اینکه جامعه بین‌المللی باید در برابر این اقدامات شنیع تروریسم بایستد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار داشته است.

حمله تروریستی کرمان تا کنون با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است.  سازمان ملل، اتحادیه اروپا، دولت‌های آلمان، فرانسه، هلند، ایرلند، نروژ ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته‌اند. 

دولت‌های عراق، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه، روسیه و چین هم این واقعه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند و محکوم کردند.

 

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.