خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۵۷۳۰

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران با آژانس به‌خوبی همکاری نمی‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران با آژانس به‌خوبی همکاری نمی‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران همکاری خود با آژانس را محدود کرده و این سازمان را در اختلافات خود با کشورهای غربی «گروگان» گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «این یک وضعیت بسیار ناامیدکننده است. ما فعالیت‌های خود را در آنجا ادامه می‌دهیم، اما مقامات جمهوری اسلامی همکاری را به شکلی بسیار بی‌سابقه محدود کرده و آنرا به کمترین میزان رسانده‌اند.»

او مدعی شد که تهران برخی بازرسان آژانس را به دلیل ملیت‌هایشان نپذیرفته است.

او همچنین گفت: «سران جمهوری اسلامی زمانی که از سوی فرانسه، بریتانیا یا ایالات متحده مورد انتقاد و تحت فشار قرار می‌گیرند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای حل اختلافات سیاسی خود با دیگران گروگان می‌گیرند که این امر برای ما غیرقابل قبول است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخش دیگری از سخنانش از افزایش میزان و سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران خبر داد و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی همزمان با مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام با آمریکا سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد اما این روند را بار دیگر در اواخر سال ۲۰۲۳ سرعت بخشید.»

دیپلماسی تنها راه‌حل مشکلات

رافائل گروسی دیپلماسی را تنها راه‌حل مشکلات با ایران دانست و گفت: «دیپلماسی تنها چیزی است که ما به آن نیاز داریم. باید به گفتگو ادامه دهیم و از وخامت اوضاع جلوگیری کنیم.»

وی ادامه داد: سر و صدایی که اروپایی‌ها هر سه ماه یک بار  علیه ایران به راه می‌اندازند بیشتر مربوط به سند برجام است. سند برجام، شده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می‌کند. گزارش‌های آژانس انرژی اتمی عدم انطباق براساس یک سری از بندها را گزارش می‌کند اما بند ۲۶۳۶ که ایران در برجام به آن عمل می‌کند، وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف‌های برجام را گزارش کند. ما خودمان باید گزارش دهیم که این کار را انجام می‌دهیم اما گزارش‌های ما شنیده نمی‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: وقتی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نمی‌کند و تحریم‌ها را لغو نمی‌کند ایران نیز محدود به مفاد برجام و پادمان، به تعهداتش عمل می‌کند.

منبع : میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.