فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۳۶۷

مردم با کارت ملی می‌توانند رای دهند

مردم با کارت ملی می‌توانند رای دهند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به تایید این شورا رسید و لایحه عفاف و حجاب در نوبت بررسی شورا قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی به ارائه گزارشی از آخرین طرح ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان پرداخت و گفت: طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شرط سنی داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مبنای ما مصوبه‌ای است که در آن نسبت به سن، سابقه و مدرک چهارچوبی را مشخص کرده است؛ مبنای ما این مصوبه است. با توجه به اینکه در این مصوبه آمده و تصمیم نهایی با شورای نگهبان است، اگر اعتراضی در این زمینه داشته باشد، مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در روز ۸ تیر تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات نداریم و باید دستگاه‌ها و امکانات این نوع انتخابات آماده سازی شود، تاکنون جلساتی با وزارت کشور داشتیم و این جلسات ادامه دارد به محض رسیدن به نتیجه در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برخی شورای نگهبان را مقصر کاهش مشارکت می‌دانند آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای افزایش میزان مشارکت دارد؟ تاکید کرد: متاسفانه برخی از سیاسیون از این حرفها می‌زنند اما این حرفها هیچ گاه مبنای علمی و کارشناسی دقیقی نداشته است. موضوع مشارکت حتما برای شورای نگهبان مهم است و همواره شورای نگهبان برای افزایش مشارکت تلاش کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت مخالفت شورای نگهبان با ثبت‌نام الکترونیکی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: با مبنا قرار گرفتن مصوبه سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ شورای نگهبان صحنه‌هایی که در گذشته شاهد بودیم را در این دوره شاهد نیستیم؛ نتیجه این موضوع این شده است که از افرادی که شرایط شکلی را ندارد اصلا ثبت‌نام به عمل نمی‌آید. بر اساس قانون، ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری باید حضوری انجام شود و شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور در خصوص دریافت الکترونیکی مدارک از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مخالفتی نداشت اما در نهایت جمع‌بندی خود عزیزان وزارت کشور این بود که دریافت مدارک را نیز بصورت حضوری انجام دهند.

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.