فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۴۸۳

فتح‌الله‌ توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز:

پرداخت وام به مدیرعامل سازمان بورس هیچ توجیهی ندارد/ میزان وام، اقساط، نوع تصویب، درصد همه شائبه‌برانگیز است

پرداخت وام به مدیرعامل سازمان بورس هیچ توجیهی ندارد/ میزان وام، اقساط، نوع تصویب، درصد همه شائبه‌برانگیز است

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اینکه رئیس سازمان بورس یا حتی شورای‌عالی بورس بیایند برای خودشان چند میلیارد وام در نظر بگیرند و بعد بگویند برای دیگران هم گذاشته‌ایم، قابل قبول نیست مگر بورس شرکت خصوصی است که تقسیم سود کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر اقتصاد درباره پرداخت وام‌های میلیاردی به عشقی، مدیرعامل سازمان بورس و ۴ عضو هیات مدیره این سازمان در روزهای گذشته جنحال‌آفرین شده است.

هرچند عشقی در اظهارنظری دریافت وام ۱۰ میلیاردی با بهره ۴ درصد و با بازپرداخت ۱۰ ساله را با مصوبه شورای عالی بورس و قانونی عنوان کرده اما انتقادهای بسیاری نسبت به آن مطرح شده است.

فتح‌الله‌ توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز با تاکید بر این موضوع که صحبت‌های آقای عشقی، رئیس سازمان بورس را از طریق رسانه‌ها شنیدم اما به نظر من صحبت‌های ایشان قانع‌کننده نبود، افزود: اینکه رئیس سازمان بورس یا حتی شورای ‌عالی بورس بیایند برای خودشان چند میلیارد وام در نظر بگیرند و بعد بگویند برای دیگران هم گذاشته‌ایم، قابل قبول نیست. مگر بورس شرکت خصوصی است که تقسیم سود کنند. ثانیا اگر سودی وجود دارد چرا سال‌هاست که وضعیت بورس قرمز است؟ ثالثا چرا این وام‌ها الان پرداخت شده است آن هم با این کارمزد تقریبا صفر و با اقساط بلندمدت ۱۰ ساله و رقم بالا؟

شورای عالی بورس هم اشتباه کرده که وام سنگین تصویب کرده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تاکید کرد: آقای عشقی می‌گوید هیات مدیره و شورای عالی بورس این تصمیم را گرفته است، حتی اگر شورای عالی بورس هم چنین تصمیمی گرفته اشتباه است. براساس کدام مستندات و خدمات بزرگی که انجام داده‌اید، وام چند میلیاردی، ۱۰ ساله با کارمزد بسیار پایین در حد قرض‌الحسنه دریافت می‌کنید بعد مردم برای گرفتن یک وام ۵۰ میلیون تومانی باید التماس ۱۰۰ نفر را بکنند.

این میزان وام به رییس بورس اصلا توجیه ندارد

این نماینده مجلس با اشاره به میزان وام دریافتی رییس سازمان بورس، عنوان کرد: اصلا توجیهی ندارد، رقم رقم سنگینی است و نوع تصویب، مقدار پول، مقدار تقسیط، درصد همه اینها شائبه دارد.

سازمان بازرسی تا پایان تخلف دریافت وام رییس سازمان بورس را پیگیری کند

توسلی درباره نوع برخورد سازمان بازرسی با این پرونده تاکید کرد: به نظر من سازمان بازرسی تا پایان باید این تخلف را بررسی کند و نتیجه آن را به اطلاع مردم برساند.

اگر اوضاع بورس انقدر خوب است که وام‌های سنگین به مدیران بدهد، چرا تابلو بورس در سال‌های گذشته همیشه قرمز است/ مردم طلای زنشان یا خانه‌هایشان را فروختند و در بورس گذاشتند و همه چیز را از دست دادند

نماینده بهار و کبودر آهنگ و عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی در ادامه با اشاره به ضررهای سنگینی که سرمایه‌گذاران بورس در سال‌های گذشته متحمل شدند، افزود: الان ۵۰ میلیون نفر در بورس حضور دارند و در چند سال گذشته زندگی‌شان از دست رفته است. مردم طلای زنشان را فروخته، خانه خود را فروخته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بعد با یک حرکت اشتباه بورس همه زندگیش نابود شده است. اگر واقعا درآمدی وجود دارد و اوضاع انقدر خوب است، پس چرا وضعیت بورس به این شکل است و در چند سال اخیر همیشه بازار بورس قرمز است.

چند سال بورس در دست آقای عشقی بود و نتوانست کاری برای بورس انجام دهد

توسلی با اشاره به دو ماهی که از تاسیس دولت چهاردهم می‌گذرد و مطلوب ارزیابی کردن وضعیت بورس در این مدت کوتاه گفت: اما بعد از گذشت چند سال این آقایان نتوانسته بودند وضعیت بورس را به روال عادی برگردانند. با توجه به شرایطی که بورس داشته و وضعیتی که برای سرمایه‌گذاران این بازار به وجود آمده بود، هیچ توجیهی ندارد که چنین مبالغی را به مسئولان بورس پرداخت کنند.

آقای همتی قول داده‌اند برخورد لازم را انجام دهند

توسلی درباره اقدامی که وزیر اقتصاد باید در قبال عملکرد مدیرعامل بورس انجام دهد، عنوان کرد: آقای همتی گفته‌اند که پرونده را به بازرسی وزارت اقتصاد ارجاع داده‌اند و موضوع در حال بررسی است و با کسی هم تعارف ندارند و برخورد لازم را انجام می‌دهند.

حواشی این چند روز در سازمان بورس روند تغییر مدیران را تسریع می‌کند

این نماینده مجلس در نهایت تاکید کرد: طبیعی است که دولت جدید مستقر شده و مدیران سازمان‌های وابسته به وزارتخانه‌ها اغلب تغییر می‌کنند اما این اتفاقی که در بورس رخ داد ممکن است روند تغییرات در سازمان بورس را تسریع کند و اتفاقات با سرعت بیشتری رخ دهد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.