فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۱۶۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

توسعه فناوری بینایی ۳ بعدی خودران با الهام از دلفین‌ها

توسعه فناوری بینایی ۳ بعدی خودران با الهام از دلفین‌ها

استارتاپ نروژی سونیر به تازگی با استفاده از فناوری اولتراسونیک، در حال ایجاد یک سیستم بینایی ۳بعدی با الهام گرفتن از دلفین ها برای سخت‌افزارهای خودران است.

به گزارش تجارت نیوز،

فناوری اولتراسونیک که معمولاً برای اسکن‌های غیرتهاجمی بدن و ارتباط زیر آب استفاده می‌شود، اکنون به عنوان ابزاری برای شناسایی افراد و اشیاء  با حداقل مصرف انرژی و قدرت محاسباتی مورد توجه قرار گرفته است.

کنت ساندون، مؤسس و مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: «آنچه امروز توسط شرکت‌های دیگر انجام می‌شود بر روی حسگرهای لمسی متمرکز است. پس از لمس چیزی، دستگاه فشار یا میزان سختی یا نرمی لمس شما را اندازه‌گیری می‌کند. جایی که ما وارد می‌شویم، لحظه قبل از لمس است. اگر دست شما به چیزی نزدیک می‌شود، با فناوری ما می‌توانید بلافاصله واکنش نشان دهید.»

کنت ساندون معتقد است که این رویکرد می‌تواند راه‌حل‌های کم‌هزینه‌تری نسبت به فناوری لایدار ارائه دهد. در حالی که لایدار به عنوان فناوری استاندارد در توسعه سیستم‌های خودران شناخته می‌شود، سونیر به دنبال کاهش هزینه‌های حسگرها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است. ساندون در این‌باره گفت: «ماموریت ما جایگزینی لایدار است.»

مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: «برنامه ما این است که ابتدا با ربات‌های متحرک خودران شروع کنیم و در آینده به سایر دسته‌های رباتیک و حتی صنعت خودروسازی گسترش دهیم.»

نام سونیر به قابلیت‌های ۳ بعدی سونار اشاره دارد، اما این فناوری بر روی حسگرهایی متمرکز است که سیگنال‌ها را در هوا می‌خوانند. فناوری سونیر از یک روش «شکل‌دهی پرتو» استفاده می‌کند که مشابه فناوری رادار است. این حسگرها با دوربین‌ها همکاری می‌کنند تا اطلاعات دقیق‌تری درباره محیط اطراف به سیستم‌های خودران ارائه دهند.

استفاده در دستگاه های پوشیدنی

ساندون به قابلیت‌های جدید این فناوری اشاره کرد و افزود که امکان استفاده از آن در دستگاه‌های دستی یا پوشیدنی نیز وجود دارد. او توضیح داد: «فناوری ما می‌تواند در لحظه قبل از لمس یک شیء واکنش نشان دهد و اندازه‌گیری‌های دقیق فاصله را فراهم کند.»

با پیش‌بینی تولید 2هزار ربات متحرک خودران در سال ۲۰۲۴ و ایجاد بازاری به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار، سونیر فرصت مناسبی برای ارائه یک گزینه کم‌هزینه‌تر برای اجزای بینایی کامپیوتری دارد. این فناوری می‌تواند به صنایع مختلف از جمله تولید و بهداشت و درمان کمک کند.

سونیر اخیراً ۶.۸ میلیون دلار سرمایه از متخصصان اولیه سرمایه‌گذاری مانند Skyfall و RunwayFBU جذب کرده و در حال آماده‌سازی فناوری خود برای توسعه‌دهندگان ربات‌های خودران است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.