کد مطلب: ۸۲۱۰۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ریزش قیمت مسکن؛ از واقعیت تا خبردرمانی

ریزش قیمت مسکن؛ از واقعیت تا خبردرمانی

ریزش قیمت مسکن، یکی از خبرهایی است که طی هفته‌های گذشته در صدر اخبار اقتصادی قرار گرفته است. اما این گزاره تا چه میزان با واقعیت‌های بازار مطابقت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی هفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار اخباری مبنی بر کاهش قیمت مسکن کرده‌اند. حتی برخی از این رسانه‌ها از قول کارشناسان میزان کاهش قیمت مسکن را 20 درصد عنوان کرده بودند. این عدد به ویژه از قول ایرج رهبر رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن تهران بازتاب یافته بود.

این اظهارات و اخبار اما با واکنش‌هایی از سوی فعالان بازار مسکن و مردم روبرو شد. واقعیت ماجرا این است که طی بیش از پنج ماه گذشته خبری از آمار تحولات مسکن نبوده و بانک مرکزی در این باره سکوت کرده است. بر همین اساس منتقدان عنوان می‌کنند چگونه می‌توان به این رقم 20 درصد دست یافت در حالی که معیار و قیمت پایه‌ای برای آن وجود ندارد و مشخص نیست 20 درصد کاهش نسبت به چه قیمتی محاسبه شد است.

تغییری در بازار مسکن رخ نداده است

در همین خصوص، فرشید پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در واکنش به آمار کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن گفته است که به نظر می‌رسد که آقای رهبر به همین صراحت اعلام نکردند که کاهش قیمت مسکن داشتیم. اصلا در ماه‌های گذشته هیچ آماری در کشور در رابطه با بخش مسکن نداشتیم که بخواهیم آمارها را رصد کنیم تا متوجه شویم که با کاهش یا افزایش قیمت مسکن مواجه شدیم و یا با کاهش یا افزایش تولید مسکن مواجه شدیم.

وی افزوده است بر این اساس، اینکه بخواهیم خیلی مستند و بدون اطلاع از شرایط بازار مسکن، وضعیت قیمت‌ها را رسانه‌ای کنیم، به نظر می‌رسد که اشتباهی بوده که صورت گرفته است.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با خبرآنلاین، تصریح کرده است: من به عنوان فردی که در بازار مسکن سالیان سال فعالیت کردم، کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن را تحت هیچ شرایطی رصد نکردم و بازار نیز همچون گذشته در شرایط خاصی قرار دارد و هیچ تغییرات بنیادی در بازار مسکن رخ نداده است.

سایه رکود تورمی بر بازار مسکن

گفتنی است بررسی میدانی بازار مسکن به ویژه در شهر تهران نیز حاکی از آن است که قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته نه تنها کاهشی نبوده بلکه یک صعود قوی را تجربه کرده است. حتی طی هفته‌های اخیر هم کاهشی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود بلکه کاهش تنها در بخش تقاضا رخ داده و بازار را به سمت رکود تورمی سوق داده است.

آنچه مشخص است، تلاش دولت برای خبردرمانی در بخش مسکن در بحبوحه کاهش قیمت دلار است؛ این در حالی است که بازار مسکن همواره با تله‌ای به نام چسبندگی قیمت روبرو بوده و هر گاه قیمت با فشار عوامل بیرونی نظیر دلار و تورم بالا رفته، پس از تضعیف این عوامل، دیگر پایین نیامده یا کاهش بسیار اندکی داشته است. بررسی روند قیمت مسکن طی بیش از 40 سال گذشته هم موید همین مطلب است.

اکنون هم بازار مسکن از همین تله یعنی چسبندگی قیمت‌ها رنج می‌برد و اکنون به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم در کنار رشد مصاعف قیمت‌ها، دچار رکود شده است. بر همین اساس شاید بهتر است کاهش 20 درصدی را در بازار مسکن به تقاضا نسبت دهیم تا به قیمت‌ها!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.