کد مطلب: ۸۸۲۵۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راستی‌آزمایی ادعای دولت درباره پیشرفت ساخت‌وساز در بافت فرسوده

راستی‌آزمایی ادعای دولت درباره پیشرفت ساخت‌وساز در بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی به‌تازگی در مورد روند ساخت و ساز در بافت فرسوده اعلام کرده است که اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی باعث رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه در شهر تهران شده است؛ این در حالی‌ست که هنوز یک پای ارائه تسهیلات به سازندگانی که قصد ساخت و ساز در بافت فرسوده دارند می‌لنگد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ظرفیت زمین‌های آماده ساخت در کشور تا آنجا محدود شده که حتی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شود. این معضل در کلانشهرها حوزه گسترده‌تری دارد و در شهر تهران نیز رسما یک بحران است.

فارغ از عواملی که در دهه‌های گذشته به شکل‌گیری این مسئله منجر شده، یکی از راه‌هایی که کارشناسان برای پشت سر گذاشتن این بحران از آن نام می‌برند احیای بافت فرسوده است؛ بافتی که بازسازی آن، هم به کاهش ساختمان‌های ناایمن کمک می‌کند و هم به سازندگان این امکان را می‌دهد تا فضایی جدید برای بلندمرتبه‌سازی داشته باشند. دولت سیزدهم نیز مدعی است در این راه گام‌هایی برداشته و حالا طرح‌های تشویقی برای ساخت مسکن در بافت فرسوده با پیشرفت‌هایی مواجه بوده است.

نقش بسته‌های تشویقی در نوسازی بافت فرسوده

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای بسته‌های تشویقی نقش مهمی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارد به ایرنا گفت: بسته‌های تشویقی مختلفی برای کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین شده است که مهم‌ترین آن‌ بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی است. این بسته تشویقی اکنون در ۱۳۶ شهر اجرا می‌شود؛ همچنین ۵۹ شهر بسته خاص خودشان را تعریف کرده‌اند و انتظار ما این است که تمام شهرها این بسته تشویقی را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی باعث رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه در شهر تهران شده است، گفت: این مهم نشان می‌دهد ارائه بسته تشویقی ۱۹ بندی که سال گذشته دولت برای نوسازی در نظر گرفت عامل مهمی در رشد نوسازی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر اینکه انتظار داریم همه شهرداری‌ها بسته‌های تشویقی را که تکلیف قانونی است اجرا کنند، ادامه داد: با اجرای این بسته تشویقی انتظار جهش در نوسازی بافت‌های فرسوده را داریم؛ با توجه به حل مشکل بیمه پروانه ساختمانی، قطعاً شاهد رشد جدی‌تری در این زمینه خواهیم بود و در بهمن ماه سال جاری به این جهش خواهیم رسید.

بسته تشویقی ۱۹ بندی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده شامل انواع مشوق‌­های پیش‌­بینی شده در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اعم از بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و ضوابط تشویقی نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع است.

عملکرد دولت در نوسازی بافت فرسوده

البته عملکرد دولت در بازسازی بافت فرسوده مربوط به این داده‌ها نیست. همین چند ماه گذشته بود که مدیرعامل نوسازی تهران در گفتگو با فارس اعلام کرد بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده حاکی از عدم تخصیص وام به بافت‌های فرسوده تهران است.

همچنین بافت‌‌‌های فرسوده از ارزان‌‌‌ترین و بالاترین سقف وام ساخت با سود 18 درصد که هم‌‌‌اکنون در شبکه بانکی پرداخت می‌شود، محروم شده و از لیست مشمولان وام ساخت خط خورده‌‌‌اند، آنها تنها می‌توانند از وام‌های 23 درصد بانکی بهره‌مند شوند.

اختصاص تسهیلات به سازندگان این مناطق به‌ویژه در کلانشهرها بزرگترین اقدامی است که دولت می‌تواند برای سر و سامان دادن به بافت فرسوده در ایران بردارد.

آخرین اخبار مربوط به حوزه مسکن را در بخش مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

آخرین اخبار مربوط به حوزه مسکن را در بخش مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.