کد مطلب: ۸۸۸۴۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲۰۰ میلیون تن گوهر سنگ‌ در خراسان جنوبی بدون مشتری صادراتی

200 میلیون تن گوهر سنگ‌ در خراسان جنوبی بدون مشتری صادراتی

گوهر سنگ یا سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ایران در دنیا همتا ندارد و 200 میلیون تن آن در خراسان جنوبی یکی از استان‌های محروم کشور شناسایی شده است. شاید اگر این منابع عظیم در هر کشور دیگری در دنیا به ثبت می‌رسید مردم آن منطقه به بالاترین استاندارد رفاهی می‌رسیدند. اما امروز مطالبه مردم خراسان جنوبی یک نیاز حداقلی، یعنی اشتغال است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی بخشی از ثروت یک کشور است که با توجه به وضعیت اقلیمی ارزش آن تغییر پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی در حوزه اکتشاف مشخص شد در دل کویر ایران ظرفیت‌های عظیمی از این گوهر سنگ ها وجود دارد و استان خراسان جنوبی با شناسایی 200 میلیون تن از این نوع سنگ‌ها ثروتمند‌ترین منطقه کشور به لحاظ سنگ‌های قیمتی به حساب می‌آید.

پایتخت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی است که 10 سال پیش یک محوطه 80 در 80 کیلومتری از این سنگ‌ها اکتشاف شد. این منطقه به حدی بکر و دست‌نخورده است که این گونه سنگ‌ها در سطح زمین وجود دارد و 35 معدن فعالی که در این منطقه شناخته شدند به صورت دستی و با ابزار ابتدایی کار بهره‌برداری را انجام می‌دهند و هنوز به عمق نفوذ نکرده‌اند.

ایران، غنی از سنگ‌های قیمتی

علی گرجیان مقدم، کارشناس گوهر سنگ، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه گوهر سنگ‌های ایران در دنیا بی‌رقیب هستند گفت: در ایران 38 نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی وجود دارد که در بخش زیورآلات، مصنوعات دکراتیو و کلکسیونی و محصولات کاربردی مانند ماساژور، جت رول، آب‌نما و عودسوز استفاده می‌شوند و عمده آنها در شهرستان فردوس است. طوری‌که امروز فقط در خراسان جنوبی 600 نفر در بخش‌های کاروینگ، فست و دامله مشغول به کار هستند و شغل مردم روستاهای اطرف برداشت این سنگ‌هاست.

وی ادامه داد: این صنعت را باید به سمت بهره‌وری صنعتی هدایت کرد. زیرا این منابع ارزشمند تجدیدناپذیر هستند و باید با بهترین روش و بالاترین بهره‌وری استخراج شود. به طور مثال عقیق شجر فقط در این منطقه وجود دارد و تا به امروز در هیچ کشوری دیگری اکتشاف نشده است. برخی از سنگ‌ها نیز مانند سیترین یا آمتیس به صورت قیراطی معامله می‌شود. به طور مثال آمیتیس برزیل وقتی از معدن استخراج می‌شود پس از فرآوری و عملیات به‌سازی به بازار عرضه می‌شود، اما آمیتیس فردوس به حدی غنی و با کیفیت است که بعد از استخراج مستقیم به بازار می‌رود.

او درباره صادرات گوهر سنگ توضیح داد: مشکل اصلی این صنعت اکنون همین مسئله است؛ بازار جهانی تشنه این کارهاست. علاوه بر ارزش ذاتی گوهر سنگ‌ها هنرمندان ایرانی سلیقه خاصی در تراش و درست کردن زیورآلات و مصنوعات دکوراتیو دارند، اما راهی برای عرضه آن و صادرات به کشورهای اروپایی وجود ندارد. در صورتی که این سنگ‌ها یک ثروت ملی است و با توجه به عدم تجدید پذیری آن باید به بالاترین قیمت صادر شود.

200 میلیون تن گوهر سنگ

این کارشناس سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ادامه داد: تاکنون 200 میلیون تن از این گونه سنگ‌ها در استان خراسان جنوبی کشف شده است که آخرین عملیات اکتشاف 11 سال پیش بوده است؛ اما به طور حتم در دل کویر ایران معادن بیشتری از این گونه سنگ‌ها وجود دارد و با اکتشاف‌های عمیق‌تر با دستگاه‌ها و تکنولوژی‌ها روز ظرفیت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور بالاتر خواهد رفت.

متولی این حوزه سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران ایمیدرو است. سید ابومحمد هاشمی، مدیر کل و مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص برنامه‌های این سازمان برای سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گفت: از دو سال گذشته یک سند ملی برای این حوزه تبیین شد که شامل شش برنامه راهبردی در قالی 45 فعالیت است که از مرحله اکتشاف آغاز و تا مرحله فروش در بازارهای بین‌المللی شامل می‌شود در این سند هفت وزارتخانه و 20 سازمان مسئولیت دارند که عمده کارها به عهده سازمان فنی حرفه‌ای کشور است که کار آموزش را در 31 استان کشور به عهده دارد.

هفته گذشته اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی در خراسان جنوبی شهرستان فردوس برگزار شد و جوایزی به برندگان در حوزه‌های مختلف اهدا شد همچنین محدثه محمود زاده،احسان دهقان به عنوان نفرات برگزیده معرفی شد و نازنین زهرا دهقان با 12 سال سن به عنوان کوچکترین هنرمند سنگ تراش کشور معرفی شد.

جهت مطالعه بیشتر به صفحه معدن مراجعه کنید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.