کد مطلب: ۹۲۶۰۲۳

گرمای بی سابقه اصفهان در ۵۰ سال اخیر

گرمای بی سابقه اصفهان در 50 سال اخیر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در روز گذشته ۲۴ شهرستان استان اصفهان دمای بیشینه آن بالای ۴۰ درجه ثبت شد و خور و بیابانک و چوپانان با ۴۶ درجه بیشترین دما را داشتند و اصفهان نیز با دمای ۴۴.۶ درجه در ۵ دهه گذشته گرمای آن بی‌سابقه بوده است.

به گزارش تجارت نیوز،

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: مدیریت بحران استان اصفهان به دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای پیشگیری و کنترل اثرات گردوغبار مطابق با شیوه‌نامه مدیریت اضطرار شرایط گردوخاک اعلام آماده‌باش داده است.

وی افزود: وزش باد در روز گذشته در مناطق شمال و شرق استان و کویرهای هم مرز با استان‌های مجاور با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت باعث خیزش کانون‌های گردوخاک و نفوذ به مناطق مرکزی، شمال شرق و شرق استان با کاهش میدان دید شد که تا روز پنجشنبه ادامه دارد و شدت آن امروز سه‌شنبه خواهد بود.

شیشه‌فروش گفت: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش میدان دید به علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون‌استانی در مناطق مرزی بین کاشان و قم، سمنان و انارک، شمال و شرق استان، باعث افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در مناطق کاشان،آران و بیدگل، نایین، چوپانان، بادرود، خوروبیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، اصفهان، ورزنه، جرقویه، کوهپایه، سجزی، هرند و انارک  خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: استقرار الگوی گرم تابستانی با افزایش دمای کمینه‌ها در طول روز نسبت به نرمال که از اوایل هفته آینده پیش‌بینی می‌شود مجدداً توده هوای گرم تابستانی در سطح استان تقویت و تا پایان هفته آینده استقرار خواهد داشت.

وی بیان کرد: در روز گذشته ۲۴ شهرستان استان دمای بیشینه آن بالای ۴۰ درجه ثبت شد و خور و بیابانک و چوپانان با ۴۶ درجه بیشترین دما را داشتند و اصفهان نیز با دمای ۴۴.۶ درجه در ۵ دهه گذشته گرمای آن بی‌سابقه بوده است.

فعالیت‌های معدنی و حمل‌ونقل خاک و گچ ممنوع است

شیشه‌فروش افزود: هر اقدامی که منجر به تشدید گردوخاک و آلاینده‌ها شود از جمله فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاک‌برداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت‌های معدنی و حمل‌ونقل خاک و گچ ممنوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط‌زیست و همکاری اداره صمت گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گردوخاک بخصوص افراد آسیب‌پذیر و بیماران در شرایط گردوخاک، رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای بخصوص شرق استان به لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس‌راه دراین‌رابطه تأکید می‌شود.

وی تصریح کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و اراضی رهاشده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای  ایجاد شده است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: رعایت اصول ایمنی پیشگیری از حریق در مراتع و پوشش‌های گیاهی واقع در عرصه‌های طبیعی و نیز تأکید مجدد در مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصارف آب و برق تأکید می‌شود.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.