کد مطلب: ۹۰۱۶۶۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

اعتماد به ربات‌ها در امور مالی راهگشاست؟/ بررسی مشاوران رباتی در حوزه سرمایه‌گذاری

اعتماد به ربات‌ها در امور مالی راهگشاست؟/ بررسی مشاوران رباتی در حوزه سرمایه‌گذاری

مشاوره رباتیک می‌تواند یک گزینه ارزان برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای باشد، اما کمبود نیروی انسانی نیز معایبی دارد. «تجارت‌نیوز» در این گزارش مشاوران رباتی در حوزه سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از یورونیوز، انتظار می‌رود صنعت مشاوره رباتیک تا سال 2027 به 5 تریلیون دلار (4.6 تریلیون یورو) در سراسر جهان برسد، چراکه این فناوری از سال 2008، «رشدی انفجاری» را تجربه کرده است؛ سالی که به طور گسترده‌ای به عنوان تولد خدمات مشاوره مالی خودکار که به عنوان مشاوران روبو نیز مشهور هستند، شناخته می‌شود. قبل از آن، نرم‌افزارهای حرفه‌ای وجود داشتند، اما اواخر دهه اول 2000، اولین سایت مشاور روبو در دسترس عموم که به «Betterment» معروف بود، تأسیس شد.

حتی قبل از ظهور هوش مصنوعی، وظایف انسان به طور فزاینده‌ای خودکار می‌شد. اگر پنجاه سال به عقب برگردیم، چه در بانک، یک ایستگاه یا یک کارخانه، کارمندان بیشتری را می‌بینیم که کارهایی را انجام می‌دادند که اکنون توسط ماشین‌ها انجام می‌شود.

طبق گزارش اینوستوپدیا (Investopedia)، صنعت مشاوره رباتیک تا پایان سال 2023 دارایی‌های مشتری به ارزش 3 تریلیون دلار را مدیریت کرده است؛ و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2027، این رقم در سراسر جهان به 5 تریلیون دلار برسد که بیشتر از تولید ناخالص داخلی اسمی آلمان، سومین اقتصاد بزرگ جهان است.

مشاوران روبو دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند؟

از آنجایی که امروزه طیف وسیعی از مشاوران رباتیک وجود دارد که می‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد، توضیح یکسانی برای نحوه کار آن‌ها وجود ندارد، اما می‌توانیم با تمرکز بر شناخته‌شده‌ترین کارکرد آن‌ها شروع کنیم: مدیریت سبد سرمایه‌گذاری.

هنگامی که برای یک ربات خاص ثبت نام می‌کنید، از شما خواسته می‌شود اطلاعاتی را در مورد خودتان وارد کنید که عموماً بر روی زمینه‌هایی مانند ریسک‌پذیری، اهداف و مدت زمانی که می‌خواهید به مجموعه خود اختصاص دهید تمرکز می‌کند. بر اساس این پاسخ‌ها، نرم‌افزار می‌تواند یک طرح سرمایه‌گذاری مناسب ایجاد کند، اگرچه محصولات مختلف سطوح مختلف شخصی‌سازی و اتوماسیون را دارند.

از آنجایی که الگوریتم‌ها می‌توانند کارهای سنگین را انجام دهند مشاوران روبو اغلب گزینه خوبی برای افراد پرمشغله‌ای هستند که تازه می‌خواهند وارد دنیای سرمایه‌گذاری شوند.

هزینه این خدمات چقدر است؟

کسب‌وکار یورونیوز از ماتیاس فیشر (Matthias Fischer)، استاد بانک و امور مالی در دانشگاه فناوری نورنبرگ در آلمان پرسید که چه توصیه‌ای برای افرادی که اولین بار است از مشاوران روبو استفاده می‌کنند، دارد.

از نظر وی، یک نکته مهم این است که بدانید هر مقدار ریسک بیشتری که می‌پذیرید (نسبت بالاتر سهام به اوراق قرضه در پرتفوی شما)، یک قمار بزرگ‌تر است؛ پروفسور فیشر همچنین به سرمایه‌گذاران گفت که مراقب کارمزدهای بالا باشند. برخی از شرکت‌ها مبلغ مشخصی را برای استفاده از مشاوران رباتیک خود دریافت نمی‌کنند، بیشتر شرکت‌ها هزینه مدیریتی را درخواست می‌کنند، به این معنی که درصدی از دارایی‌های شما در فواصل زمانی منظم از حساب شما کسر می‌شود.

همچنین هزینه دیگری که باید در مورد آن فکر کنید، این است که چقدر به شرکت‌های صندوق قابل معامله در بورس (ETF) پرداخت خواهید کرد. صندوق قابل معامله در بورس به زبان ساده، سبدی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف مانند سهام، اوراق قرضه و کالاها است و این بسته متعلق به ارائه‌دهنده است. سرمایه‌گذاران (مانند کسانی که از مشاوران روبو استفاده می‌کنند) می‌توانند سهمی از آن سبد را بخرند و از آن سود سهام کسب کنند، اما ملزم به پرداخت هزینه خواهند بود.

گفته می‌شود، صندوق‌های قابل معامله در بورس معمولاً هزینه‌های کمتری نسبت به سایر انواع وجوه دارند و هزینه کلی استفاده از یک مشاور روبو معمولاً بسیار کمتر از آن چیزی است که هنگام جستجوی مشاوره انسانی پرداخت می‌کنید. در نتیجه، بسیاری از حامیان ربات‌های مشاور می‌گویند که آن‌ها پتانسیل دموکراتیک کردن راهنمایی مالی و کاهش نابرابری را دارند.

Robo-advice - Infogram_ad02de02-4598-415f-a35b-55233f1d1331_1

ماری بریر (Marie Brière)، رئیس بخش اطلاعات و مشارکت علمی سرمایه‌گذاران در مؤسسه سرمایه‌گذاری آموندی (Amundi Investment Institute) در فرانسه، گفت که مشاوره روبو از نظر مالی بیشتر از توصیه‌های سنتی قابل‌دسترسی است و توضیح داد که این نرم‌افزار برای افراد کمتر ‌ثروتمند، مؤثرتر است. او دلیل آن را این‌گونه شرح داد: «سرمایه‌گذاران در ابتدا تمایل دارند سرمایه‌گذاری پایینی در سهام داشته باشند» که به این معنی است که ربات می‌تواند سود بیشتری به آن‌ها بدهد.

آیا باید به توصیه‌های آن‌ها اعتماد کرد؟

یکی از عوامل تعیین‌کننده رشد صنعت مشاوره روبو، اعتماد مصرف‌کننده است. در حال حاضر، تلاش چندین مطالعه تحقیقاتی بر این است تا میزان ایمان واقعی سرمایه‌گذاران به توصیه‌های مالی خودکار را اندازه‌گیری کنند، اما سطح اعتماد احتمالاً با شروع سرمایه‌گذاری بیشتر نسل آگاه از فناوری افزایش خواهد یافت.

به گفته بریر، ارائه توضیح دقیق درباره عملکرد تصمیمات روبو-مشاور، راه مهمی برای بهبود اعتماد کاربران است. علاوه بر این، وی گفت که استفاده از مشاوران خودکار در واقع خطر کمتری نسبت به صحبت کردن با انسان دارد. «مشاوران روبو کمتر از مشاوران انسانی مستعد سوگیری هستند. به عنوان مثال، تحقیقاتی نشان داده‌اند که جوانان و زنان اغلب کمتر مورد توجه مشاوران مالی خود قرار می‌گیرند و به گونه‌ای به آنان بی‌توجهی می‌شود»

بر اساس گزارش هیئت استانداردهای برنامه‌ریز مالی معتبر (CFP)، از تمام مشاوران ثبت‌شده CFP در ایالات متحده در سال 2022، تنها 23.6 درصد زن و فقط 1.9 درصد سیاه‌پوست بودند. با توجه به این نابرابری‌ها، برخی استدلال می‌کنند که توصیه‌های ارائه‌شده به گروه‌هایی که کمتر از آن‌ها نمایندگی می‌کنند، کمتر با نیازهای خاص آن‌ها متناسب خواهد بود.

اسکات اسمیت، مدیر روابط مشاوره در Cerulli Associates می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که بتوانیم اهمیت مشاوران مالی انسانی را در آینده دست بالا بگیریم.» وی اعتقاد دارد که مشاوران روبو گزینه کم‌خطرتری برای سرمایه‌گذاران هستند، زیرا آن‌ها «هیچ رویکرد عاطفی ندارند» و بر اساس شهود عمل نمی‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.