فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۱۴۳

نقشه تورمی ایران در تیر ۱۴۰۳؛ سمنان در صدر جدول

نقشه تورمی ایران در تیر 1403؛ سمنان در صدر جدول

از میان تمام استان‌های کشور، سمنان بالاترین و سیستان‌وبلوچستان پایین‌ترین تورم نقطه به نقطه را در تیر 1403 به نام خود رقم زدند

به گزارش تجارت نیوز،

تورم نقطه به نقطه یکی از مهم ترین شاخص‌های قیمتی است که نشان می‌دهد هزینه تهیه یک سبد مشخص از کالا و خدمات برای خانوار در هر ماه چند درصد نسبت به همان ماه در یک سال قبل تغییر کرده است.

جدیدترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه در تیر امسال و در کل کشور، نسبت به خرداد ماه افزایش یافته است. البته، این رفتار مربوط به میانگین کل کشور بوده و رفتار هر استان متفاوت است. در حالی که تورم نقطه به نقطه کل کشور بالاتر از 32 درصد رفته، تورم 14 استان کمتر از این رقم بوده است. در مقابل، 17 استان نیز تورمی بالاتر از میانگین کل کشور را تجربه کرده‌اند.

از میان تمام استان‌ها، بالاترین تورم مربوط به سمنان بوده که بالاتر از 37 درصد برآورد شده است. پایین‌ترین تورم نقطه به نقطه نیز به نام سیستان‌وبلوچستان رقم خورده است. تورم این استان نسبت به خرداد ماه نزدیک به 10 واحد درصد کاهش یافته و شاهد شدیدترین اُفت در مقایسه با سایر استان‌ها بوده است.

030503

تورم نقطه به نقطه کل کشور طبق اعلام مرکز آمار از 31.9 درصد در خرداد ماه به 32.2 درصد در تیر ماه افزایش یافته است. این نرخ در 14 استان کمتر و در 17 استان بالاتر از میانگین کل کشور برآورد شده است.

بالاترین تورم نقطه به نقطه استانی در تیر امسال 37.7 درصد بوده که در سمنان مشاهده شده است. این نرخ نسبت به خرداد ماه بیش از 7 واحد درصد در طول همین یک ماه افزایش یافته است. در رتبه دوم، خراسان جنوبی قرار گرفته که تورم نقطه‌ای آن 35.5 درصد برآورد شده است.

در سوی دیگر این طیف، سیستان و بلوچستان قرار گرفته که تورم نقطه‌ای آن 21 درصد برآورد شده است. این نرخ از سایر استان‌ها با اختلاف زیادی کمتر است. تورم نقطه به نقطه سیستان‌وبلوچستان بعد از کاهش 9.5 واحدی که نسبت به خرداد تجربه کرده به چنین سطحی دست یافته است.

شدیدترین افزایش تورم نیز در استان مرکزی دیده شده است. تورم نقطه به نقطه این استان از خرداد تا تیر ماه 12.3 واحد درصد افزایش یافته و به 32.2 درصد رسیده است.

 

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.