کد مطلب: ۸۹۳۰۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تحلیل تکنیکال سهام فسپا آذر ۱۴۰۲ / موتور گروه صنعتی سپاهان روشن خواهد شد؟

تحلیل تکنیکال سهام فسپا آذر 1402 / موتور گروه صنعتی سپاهان روشن خواهد شد؟

قیمت سهام «فسپا» در آستانه رسیدن به سقف محدوده رنج خود قرار گرفته است. آیا موج صعودی آغاز شده در هفته‌های اخیر، تارگت سقف تاریخی «فسپا» را در سر دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، گروه صنعتی سپاهان با نماد «فسپا» در بازار اول بورس ( تابلوی فرعی) قابل معامله است. سهام این شرکت با ارزش بازاری بالغ بر سه هزار و 357 میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی قرار دارد.

آنالیز تابلوی معاملات «فسپا» نشان می‌دهد، رفتار قیمت این سهم با وقفه کوتاهی در جهت تحرکات مشکوک حقوقی‌های سهم صورت می‌پذیرد. از این رو هر زمان که حقوقی شروع به خرید‌های سنگین کرده، کمی بعد، سهم از سویینگ‌های کف ساخته‌شده در نمودار خود، بازدهی‌ خوبی نصیب سهامداران کرده است. بنابراین برای تشخیص اعتبار موج صعودی، بررسی رفتار حقوقی‌های سهم اهمیت بالایی دارد.

تحلیل تکنیکال سهام فسپا

پیش از آغاز آخرین رالی صعودی قیمت سهام گروه صنعتی سپاهان در آبان‌ماه گذشته، روند نزولی فرسایشی بر معاملات «فسپا» حکمفرما بود. این روند نزولی از تابستان 1399 همزمان با ریزش کلیت بازار آغاز شد و منجر به سقوط 72 درصد از ارزش سهام شرکت نسبت به سقف تاریخی خود شد. 

با این وجود قیمت سهام گروه صنعتی سپاهان، از روند صعودی کلیت بازار سهام که در آبان‌ماه سال 1401 آغاز شد، مستثنی نبود. این رالی صعودی، قیمت سهام «فسپا» را از کف 274 تومانی به سقف هزار و 169 تومانی رساند.

فسپا

علاوه بر بازدهی 325 درصدی که کام سهامداران این نماد را شیرین کرد، این جریان صعودی موفق به عبور قیمت از سقف تاریخی قبلی شد (محدوده 950 تا 986 تومان که قیمت بیش از دو سال و 9 ماه پشت این سد قیمتی گیر کرده بود). پس از آن، همزمان با آغاز اصلاح نماگرهای سهامی از نیمه اردیبهشت‌ماه، روند اصلاحی «فسپا» نیز استارت خورد.

بررسی رفتار قیمت در 6 ماه اخیر مشخص می‌کند، این اصلاح از دو فاز مجزا تشکیل شده است؛ اسپایک نزولی و پس از آن حبس قیمت در روند رنج.

اسپایک تند و تیز نزولی در شروع اصلاح، منجر به افت قیمت 40 درصدی «فسپا» شد. پس از آن با قرارگیری قیمت روی تراز 50 درصد  فیبوناچی ریتریسمنت ترسیم شده و همچین سطح 690 تومانی که در جریان روند نزولی پیشین، یکی از نواحی پرعرضه بود، از حمایت معتبری برخوردار شد. 

با رشد اخیر قیمت «فسپا»، این نماد در آستانه شکست سقف کانال رنج خود قرار گرفته است. در صورتی که قیمت موفق به شکست این سطح شود، هدف سقف تاریخی در ارتفاع هزار و 169 تومان برای سهامداران گروه صنعتی سپاهان فعال خواهد شد. 

در این دیدگاه تحلیلی، نفوذ قیمت به زیر باکس حمایتی سبزرنگ (محدوده 689 تا 709 تومان) و تثبیت آن زیر این محدوده حد ضرر سهامداران خواهد بود. 

سلب مسئولیت: کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.