کد مطلب: ۸۹۳۰۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پایان بورس امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / کوچ سرمایه‌گذاران از سهام کوچک و متوسط

پایان بورس امروز 28 آذر 1402 / کوچ سرمایه‌گذاران از سهام کوچک و متوسط

بازار سهام امروز شاهد دو روند متفاوت در معاملات بود که برآیند آن در مثبت‌ماندن شاخص کل بورس و منفی‌شدن شاخص هم‌وزن بروز یافت. امروز همچنین، حجم و ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته با کاهش مواجه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام امروز دو روند متفاوت را در معاملات نمادهای شاخص‌ساز و کوچک تجربه کرد. به نحوی که اغلب شرکت‌های بازار با ورود پول و افزایش قیمت سهام روبرو شدند اما برخلاف هفته‌های گذشته، نمادهای کوچک و متوسط با خروج پول حقیقی و سرخپوشی سهام مواجه بودند.

این روال البته از ابتدای معاملات هفته جاری دیده شده بود اما امروز به اوج خود رسید تا دو نماگر اصلی سهام را مقابل هم قرار دهد. امروز در حالی سهامداران نمادهای کوچک و متوسط در گروه‌های مختلف صنعتی فروشنده شدند که کارشناسان معتقدند بسیاری از این تک‌سهم‌ها در سطح ارزندگی قرار دارند.

پایان 28

عملکرد شاخص‌ها

امروز شاخص کل بورس با رشد چهار هزار و 219 واحدی، معادل 0.19 درصد افزایش یافت و در سطح دو میلیون و 211 هزار و 872 واحد قرار  گرفت. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن منفی شد و با کاهش هزار و 720 واحدی، معادل 0.23 درصد پایین رفت تا در سطح 762 هزار و 899 واحد قرار گیرد. در سمت دیگر بازار، شاخص کل فرابورس درجا زد و کاهشی 0.99 واحدی را تجربه کرد.

نمادهای موثر

فولاد که روز گذشته نیز شاخص کل بورس را بالا کشیده بود، امروز هم به کمک نماگر بازار آمد و اثر 1842 واحدی بر رشد شاخص کل داشت. فملی هم امروز بیش از 1200 واحد، شاخص کل بورس را افزایش داد. در همین حال، پارسان، شتران و شبندر، از دیگر نمادهای موثر بر رشد شاخص کل در روز جاری بودند.

این در حالی بود که دو نماد رمپنا و اخابر، بیش از هزار واحد اثر منفی بر این شاخص داشتند. امروز همچنین ثشاهد، وخارزم، فولاد، سصفها، وپارس، شتران و ذوب، پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در سمت دیگر بازار، نمادهای شاوان، زاگرس، خدیزل، شبصیر، سامان و شجم، بیشترین تاثیر مثبت و نماد وسپهر، بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل فرابورس داشتند. گفتنی است نطرین، فصبا، گدنا، غشهداب، خاور، وسپهر و فرابورس، پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی در روز جاری بودند.

باید اشاره داشت که امروز 37 درصد از نمادهای بازار سهام مثبت و 63 درصد منفی شدند. همچنین ارزش صفوف فروش بر صفوف خرید غلبه داشت.

حجم و ارزش معاملات خرد

امروز بازار سهام با کاهش حجم و ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی روبرو شد؛ با این حال تا این لحظه، حجم معاملات در این بخش به 10 میلیارد و 400 میلیون برگه سهم با ارزش 6 هزار و 842 میلیارد تومان رسیده است.

ورود و خروج پول حقیقی

امروز بازار سهام همچنین شاهد خروج پول حقیقی از سهام، صندوق‌های سهامی و حق‌ تقدم‌ها بود و 406 میلیارد تومان را تا این لحظه از دست داد. با این حال جریان خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به روز گذشته به شدت کند شد و تا کنون به 180 میلیارد تومان رسیده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.