کد مطلب: ۸۹۳۹۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ / پرهیز بازار سهام از خرید‌های هیجانی

پیش بینی بورس یکشنبه 10 دی 1402 / پرهیز بازار سهام از خرید‌های هیجانی

همان‌گونه که از معاملات چهارشنبه هفته گذشته برمی‌آمد، بازار سهام هفته را با گامی در سمت مثبت دامنه نوسان آغاز کرد. روند معاملات روز یکشنبه چگونه پیش خواهد رفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان معاملات روز ابتدایی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 0.24 درصد، معادل پنج هزار و 307 واحد از ارتفاع این شاخص، در ارتفاع دو میلیون و 182 هزار و 717 واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد مطلوب 0.58 درصدی (معادل چهار هزار و 349 واحد)، در پله 759 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد 110 واحدی، در سطح 26 هزار و 479 واحدی باقی ماند.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه، پنج هزار و 489 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات اولین روز هفته را هم 8.6 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس، خبر از ورود 116 میلیارد و 900 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.  

پیش بینی بورس یکشنبه

دومین هفته دی‌ماه در حالی آغاز شد که 62 درصد از نمادهای بازار سهام در سوی مثبت دامنه نوسان خود قرار گرفتند. ارزش کل سفارش‌های خرید نیز اختلاف محسوسی با ارزش کل سفارش‌های فروش داشت.

در این میان، خبر گرانی تعرفه اینترنت هم در هفته گذشته منتشر شده بود که همین موضوع استقبال اهالی بازار سهام را به سمت شرکت‌های مخابراتی آورد. به نحوی که بیشتر از 30 میلیارد تومان پول حقیقی وارد دو گروه مخابرات و اطلاعات و ارتباطات شد.

نظر به روند معاملاتی نماگرهای سهامی بورس تهران در جریان معاملات چهارشنبه هفته گذشته، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، شاخص‌های بازار شروع مثبتی داشتند. در 30 دقیقه ابتدایی معاملات روز آغازین هفته، قدرت تقاضا به طرز محسوسی قوی‌تر از عرضه‌کنندگان بود. 

در ادامه اما هیجان خریداران فروکش کرد و جو متعادلی میان خریداران و فروشندگان حاکم بود. توقف رشد بازار پس از 30 دقیقه ابتدایی آن، نشان می‌دهد پس از یک هفته نزولی، اهالی بازار سرمایه با وجود چشم‌انداز مثبت هفتگی، سعی در برداشتن گام‌های محافظه‌کارانه‌تری دارند و خبری از رشد هیجانی بازار نیست. 

تحرکات اسکناس آمریکایی و رشد 500 تومانی آن نسبت به هفته گذشته، تاثیر مثبتی بر جریان معاملات بازار خواهد داشت. همچنین با بازگشایی معاملات تابلو معاملات بانک ملت به نظر می‌رسد بخشی از رشد شاخص کل بورس در معاملات روز یکشنبه به عهده این نماد باشد. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.