فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۵۴۹۷

علیرضا مستقل، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز»:

نوسانات بازار سهام طبیعی است / بورس تهران در مسیر رشد قرار دارد

نوسانات بازار سهام طبیعی است / بورس تهران در مسیر رشد قرار دارد

روند بورس تهران به مولفه‌های فراوانی از جمله ریسک‌های سیستماتیک و همچنین بازارهای موازی بستگی دارد. در یکی دو هفته اخیر، تب و تاب بازارهای موازی از جمله طلا و ارز بالا گرفته و معامله‌گران پس از ماه‌ها و هفته‌ها سکون، روی محدوده‌های مشخص، حرکاتی را آغاز کرده‌اند. سوال این است که آیا روند بورس طبیعی‌ست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران پس از یک رالی کوتاه‌مدت صعودی، در فاز درجا زدن قرار گرفته است. پس از آنکه اخبار مرتبط با موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌ها، سوخت حرکت صعودی بازار را تامین کرد، با کمرنگ شدن این دست اخبار مرتبط، بازار در فاز ارزیابی مجدد قیمت‌ها قرار گرفت. 

منفی امروز بازار نگران‌کننده نیست

علیرضا مستقل، کارشناس بازار سرمایه با تحلیل اتفاقات اخیر، در رابطه با حال و روز بازار سهام گفت: با توجه به اتفاقات سیاسی شب گذشته، می‌توان گفت در بازار امروز، منفی خاصی نداشتیم و بازار روند خود را طی کرد. وی افزود: به هر روی، در مدت اخیر خبرهای شوکه‌کننده به ویژه در حوزه صندوق‌های طلا و انبارداری سکه‌های طلا- هرچند به بازار سهام ارتباط ندارد- بورس را تحت تاثیر قرار داد؛ این اخبار به دلیل ناگهانی بودن تصمیمات در حوزه اقتصادی، در زمره ریسک سیستماتیک به شمار آورد.

این کارشناس بازار سهام بیان کرد: خبر روز گذشته مبنی بر توزیع سکه‌ها از طرف بانک مرکزی، خبری شوکه‌کننده بود اما بازار سهام روند تقریبا روند عادی خود را سپری کرد و تا حد زیادی موفق شد، شوک اخبار را هضم کند. از این رو، به نظرم بازار کم‌ کم برای برگشت رو به بالا و تداوم روند مثبت اما با شیب کم، آماده خواهد شد.

فاکتورهای موثر بر افت و خیز صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا اما در مدت اخیر، افت و خیز محسوسی را طی کردند. مستقل در پاسخ به این سوال که چه فاکتورهایی بر این دست از صندوق‌ها موثر است و به طور کلی چگونه می‌توان این صندوق‌ها را تحلیل کرد، بیان داشت: به شکل سنتی، مردم ایران روی شمش و سکه طلا سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند. ابزارهای مالی خوبی روی شمش طلا و سکه طلا در بازار سرمایه طراحی و اجرا شده است. حتی اخیرا این ابزار گسترده‌تر شده و مجوزهای بیشتری از سوی سازمان بورس اعطا شده است.

وی در ادامه افزود: حال اینکه هیجاناتی در بازار رخ می‌دهد، تا حدی طبیعی است؛ چرا که ذات بازارهای سرمایه‌ای و همچنین بازار طلا همواره چنین هیجاناتی در خود داشته است. زمانی که چنین ابزارهایی نبود نیز بازار سنتی طلا، چنین صعود و نزول‌های شدیدی را در یک روز معاملاتی داشته است. بنابراین این اتفاقات، چندان غیرطبیعی نیست.

تداوم روند صعودی در بازار طلا

مستقل با اشاره به اتفاقات اخیر گفت: روز گذشته با توجه به اخباری که مخابره شد، بازار طلا گامی منفی برداشت اما درصورتی که این اخبار نیز وجود نداشت، نهایتا با چند روز تاخیر، اصلاحی را در بازار طلا شاهد بودیم. گرچه پس از آن، این بازار به روند صعودی خود بازخواهد گشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار